Pieredzes stāsts: no Vācijas uz Latviju ar elektroauto

Lai gan tālāks ceļojums pie elektroauto stūres prasa papildus plānošanu un ilgāku laiku ceļā, izmaksu ziņā ietaupījums ir garantēts.

Neiroķirurgs Kārlis Doze jau vairāk nekā 10 gadus dzīvo Vācijā, taču vasaras atvaļinājumi nav iedomājami bez Latvijas apceļošanas. Tā kā pagājušajā gadā Kārlis iegādājās sen gaidīto Audi E-tron un pēc ilgas gaidīšanas pie tā tika šajā pavasarī, likumsakarīgi šoreiz tika nolemts ceļu no Vācijas uz Latviju mērot pie jaunā elektroauto stūres. Par to, cik parocīgi ar elektroauto ir doties tālākos ceļojumos un ko ņemt vērā, šķērsojot Poliju, uzzini Kārļa stāstā.

“Lai atvaļinājuma laikā pagūtu pēc iespējas vairāk izbaudīt Latvijas skaisto dabu, nepieciešams transports, tāpēc labprātāk 1650 kilometru tālos braucienus no Vācijas mēroju ar savu privāto auto. Šī gada izaicinājums bija izmēģināt jaunā elektroauto iespējas. Pieredze rāda, ka ar iekšdedzes dzinēja transportlīdzekli ceļš līdz Latvijai aizņem aptuveni 20 stundas, taču šoreiz Audi navigācija galamērķi piedāvāja sasniegt 24 stundās, ieplānojot arī nepieciešamās uzlādes stacijas ar atbilstošu tajās pavadīto laiku. Nodomāju, ka uzlādes laikā varēsim atpūsties, paēst un nesteidzīgi, bet ar komfortu sasniegt gala mērķi. Tā nu kopā ar dzīvesbiedri un astoņgadīgo dēlu devāmies izaicinošajā ceļā.”

Ceļa izdevumi ievērojami samazinās

Ar Kārļa braukšanas stilu ikdienā auto patērē aptuveni 20 - 22 kilovatstundas (kWh) uz 100 kilometriem. Jūlijā viņa Audi E-tron uzlādes veiktas kopumā 1060 minūtes, “iepildot” 1333 kWh . Savukārt augustā laiks bijis 1110 minūtes, uzlādējot 1333 kWh ar kopējām izmaksām 430 eiro, kas ietver arī ceļa izdevumus uz un no Latvijas.

Pagājušā gadā, kad ceļu uz Latviju mēroju ar Volvo markas dīzeli, degvielā vien iztērēju 450 eiro, bet tagad pat par mazāku summu braucu veselu mēnesi. Pie šodienas cenām brauciens ar iekšdedzes dzinēja auto uz Latviju izmaksātu vēl dārgāk, tāpēc ietaupījums, pārvietojoties ar elektroauto, ir acīmredzams.” 

Ar visu rūpīgo plānošanu - Polija pieviļ

Braucot ar ātrumu līdz 100 kilometriem stundā, Kārlis ar pilnu uzlādi varējis nobraukt 320 kilometrus.

Jāņem gan vērā, ka ātrgaitas šosejās, kur atļautais ātrums ir lielāks, ievērojami sarūk distance, ko varu veikt bez uzlādes. Tas, manuprāt, ir arī lielākais izaicinājums, mērojot garāku ceļu pie elektroauto stūres.” 

Galamērķi Kārlis ar ģimeni sasniedza pēc 30 stundām, lielāko vilšanos pieredzot Polijā, kur ne tikai nedarbojās divas ieplānotās uzlādes stacijas pēc kārtas, bet teju katrai uzlādei bija nepieciešama cita lietotne telefonā. 

“Vācijā lietoju superātrās uzlādes stacijas Ionity, kur Audi īpašniekiem ir izdevīgāks uzlādes tarifs. Šādas stacijas ir pieejamas visā Eiropā, taču tikai dažas Polijā, savukārt trīs Lietuvā un viena Latvijā. Uz šīm stacijām arī paļāvāmies, plānojot mūsu maršrutu, taču Polija mūs pievīla. Kad agrā svētdienas rītā nedarbojās jau divas uzlādes stacijas pēc kārtas, mums bija palikuši tikai divi kilometri, ko varējām veikt ar auto akumulatoru. Lai auto varētu uzlādēt, bijām spiesti braukt privātmājas sētā un lūgt pieslēgties pie rozetes. Par laimi, mājas saimnieki bija viesmīlīgi, pagatavoja mums brokastis un četras stundas varējām uzlādēt savu auto viņu garāžā. Pateicoties atsaucīgajai ģimenei, mēs varējām nobraukt vēl 30 kilometrus, kuros iekļāvās nākamās divas ieplānotās uzlādes stacijas,” pieredzē dalās Kārlis.

Iespējams, pavisam cita pēcgarša par braucienu cauri Polijai būtu palikusi, ja iepriekš minētās uzlādes stacijas būtu bijušas darba kārtībā.

Polijā jārēķinās arī ar atšķirīgu norēķinu sistēmu

Ikdienā auto uzlādei Kārlis izmanto savu E-tron uzlādes karti, kas ne tikai nodrošina ērtu norēķināšanos, bet arī sniedz papildus atlaides. Diemžēl Polijas elektroauto uzlādes stacijās to nebija iespējams izmantot, tāpēc papildus vilšanos sagādāja atšķirīgā norēķinu sistēma.

“Ceļā uz Latviju Polijā biju spiests lejupielādēt trīs dažādas lietotnes, lai konkrētajā stacijā varētu veikt uzlādi. Katrai bija nepieciešams piesaistīt savu maksājuma karti, kas aizņēma daudz laika, tāpēc ērtā vienas kartes izmantošana izpalika. Arī atpakaļceļā neizbēgu no jaunām uzlādes stacijām, kur jau atkal bija nepieciešama cita veida lietotne un maksājuma kārtība. Lai brauciens atpakaļ uz Vāciju nebūtu tik saraustīts un nogurdinošs, mājupceļā ar ģimeni ieplānojām divas nakšņošanas viesnīcā.

Tāpēc citiem, plānojot tālāku braucienu ar elektroauto cauri Polijai, Kārlis noteikti iesaka cik nu vien iespējams rūpīgi izpētīt gan uzlādes, gan arī norēķinu iespējas, lai tas nesagādātu nepatīkamus pārsteigumus.

 

Latvijā lētākas izmaksas, taču atšķirības uzskaites sistēmā

Kā stāsta Kārlis, Lietuvā un Latvijā pārvietoties ar elektroauto esot bijusi tīrā bauda - visi attālumi viegli sasniedzami un uzlādes staciju tīkls salīdzinoši blīvs, kur, ar dažiem izņēmumiem, norēķiniem varējis izmantot arī savu karti.

Lai gan pēc Kārļa aprēķiniem uzlādēt auto Latvijā sanāk izdevīgāk, neizpratni radījuši atšķirīgie izmaksu nosacījumi. 

Vācijā ar savas kartes atlaidi par vienu ielādēto kilovatstundu maksāju 39 centus (bez atlaides tie ir 79 centi). Šos tarifus gan plānots celt kuru katru brīdi. Mulsinoši, ka Latvijā maksāju nevis par uzlādētajām kilovatstundām, bet par laiku, ko pavadu uzlādes stacijā. Izņēmums ir Ionity uzlādes stacija Ādažos - tur visi aprēķini bija kā ierasts. Taču, rēķinot kopējās izmaksas, braucieni Latvijā sanāk izdevīgāki. "

Kopumā pēc šīs pieredzes, kas nākusi ar dažādām mācībām, Kārlis nav atmetis ceļojumu plānus uz citām valstīm.

“Ceļojumi Vācijā ar elektroauto ir lieliski, jo īpaši straujās paātrināšanās iespējas dēļ. Lai gan izmaksu ziņā ceļš uz Latviju noteikti bija izdevīgāks nekā ar iekšdedzes dzinēju, pavadītais laiks un liekās aizķeršanās Polijā to neatsver. Tomēr joprojām apsveru ceļojumus ar elektroauto, taču šoreiz uz Dāniju un tālāk arī uz Skandināvijas valstīm.”