Aizvadīt ziemu pie elektroauto stūres - mīti un patiesība

Domā iegādāties elektroauto, taču satrauc, cik tālu tiksi un vai vispār spēsi “pieslēgt” savu spēkratu ziemā? Bažām nav pamata!

Lai atspēkotu plašāk izplatītos mītus par pārvietošanos ar elektroauto aukstajā laikā, uzrunājām Kārli Mendziņu, vienu no Latvijā pazīstamākajām elektromobilitātes personībām un platformas uzladets.lv izveidotāju, kurš aizvadītās četras ziemas ir sēdējis pie Citroen C-Zero stūres.

Biežākie mīti

Viens no izplatītākajiem mītiem par elektrauto – ziemā to nobraukums būtiski samazinās. Tā ir daļēja taisnība, jo, kā norāda Kārlis Mendziņš, ziemā pilnīgi ikvienam autovadītājam ir jārēķinās ar aptuveni 15% automašīnas enerģijas patēriņa pieaugumu, neatkarīgi no to piedziņas. Gaisam paliekot blīvākam, veidojas lielāka gaisa pretestība. Lielāks enerģijas patēriņš nepieciešams arī, lai ziemas riepas nodrošinātu labāku saķeri. Turklāt, kuram gan no mums nepatīk ziemā iesēsties labi iesildītā automašīnā. Jā, arī tam ir nepieciešama enerģija.

“Ņemot vērā dabisku patēriņa pieaugumu ziemas periodā, nereti elektroauto vadītāji ir norūpējušies par to, ka baterijas aukstā laikā nevar uzglabāt tikpat lielu enerģijas daudzumu kā siltā laikā. Tā, piemēram, vecāki elektroauto modeļi ziemas periodā ar identisku uzlādes daudzumu veic vien 2/3 no tās distances, ko pievar vasarā. Tomēr jaunākajiem modeļiem enerģijas patēriņa atšķirības temperatūras ietekmē nav tik izteiktas. Var pat teikt, ka tās ir līdzīgas kā iekšdedzes automašīnām. Jaunie elektroauto ir daudz labāki, un, kā ir pierādījuši Norvēģijas testi, ziemā elektroauto no WLTP cikla uzrādītajiem datiem vidēji zaudē 18,5%,” stāsta Kārlis.

Arī mīts par to, ka elektroauto nevar iedarbināt, kad temperatūra noslīd zem 0°C atzīmes, ir radies no pieredzes ar telefoniem, kam ir tendence aukstākā laikā izslēgties. Realitāte ir teju pretēja – elektroauto uzsāks darbību arī pie -30°C.

Ziemai atbilstošākie elektroauto Tesla, Hyundai un Kia

Lielākas rūpes šo auto īpašniekiem ziemā gan sagādā elektroauto uzlāde, jo ​​zema gaisa temperatūra palēnina akumulatoru elektroķīmiskos procesus. Citiem vārdiem – auto uzlāde notiek lēnāk. Arī Kārlis atminas, ka viņa Citroen C-Zero automašīnai, ar ko pārvietojās četras ziemas, brauciena uzlāde bija ar divu reižu mazāku jaudu, kad temperatūra noslīdēja zem 10°C. Lai arī ražotāji automašīnas veido tā, lai tās būtu izturīgas pat pret aukstākajiem laikapstākļiem, Kārlis atzīst, ka vieni no ziemai “atbilstošākajiem” elektroauto modeļiem tirgū šobrīd ir Tesla, Hyundai un Kia.

Kā optimizēt elektroauto patēriņu ziemā?

Ko tad darīt, lai pēc iespējas palielinātu iespējamo braukšanas distanci? Viens no galvenajiem veidiem, kā optimizēt elektromašīnas enerģijas patēriņu neatkarīgi no sezonas, ir prātīga labās kājas “lietošana”. Tas arī iet roku rokā ar drošu braukšanu – nav ieteicams strauji palielināt ātrumu vai gaidīt pēdējo brīdi, lai uzsāktu bremzēšanu. Arī izvēlētajam ātrumam ir liela nozīme – šajā gadījumā teiciens "lēnāk brauksi, tālāk tiksi" ir patiess.

“Vēl viens faktors, kam jāpievērš uzmanība, ir salona apsildes optimizēšana. Tieši salona apsilde var būt galvenais iemesls, kādēļ ziemā elektromobiļa gaitas rezerve var samazināties. Tas, protams, nenozīmē, ka salona apsilde ir jāatslēdz pilnībā, taču tā kā visdrīzāk uz mašīnu esi devies ziemas drēbēs, to vari noregulēt zemāku. Es personīgi ziemā salona temperatūru turu ap 16°C,” pieredzē dalās Kārlis Mendziņš.

To pašu atzīst arī BMW i3 īpašnieks Rojs Skrebels, kuram šī būs jau otrā ziema pie elektroauto stūres. Laika gaitā viņš ir atkodis dažādus veidus, kā palielināt automašīnas veiktspēju.  “Lai ziemā nobrauktu pēc iespējas tālāku distanci, vēl pirms došanās ikdienas gaitās es uzsildu savu automašīnu, kad tā ir pieslēgta pie rozetes. Tādā veidā elektroauto baterija uzsilst, netērējot savu, bet gan tīkla enerģiju. Katrai baterijai ir sava darba “temperatūra”, un, ja tā ir silta, tad spēs nobraukt vairāk nekā auksta baterija,” dalās BMW i3 īpašnieks. Tāpat ieteicams savu elektroauto novietot slēgtās telpās vai zem jumta - tas palīdz ieekonomēt patērēto enerģiju logu apsaluma atsaldēšanai.

Jautājot abiem elektroauto īpašniekiem, ar kādiem nepatīkamiem pārsteigumiem viņi ir saskārušies ziemā, abi norāda - tādu nav!

Tieši zemais gravitācijas centrs un mirkļa jauda ir ļāvusi droši izbaudīt ziemas priekus. Taču, ja rodas bažas par savu drošību, Drošas Braukšanas skola rīko ziemas apmācības, kurās var piedalīties elektroauto īpašnieki. Tieši tur ekspertu vadībā var pārliecināties par to, kā vadīt elektroauto slalomā un citos izaicinājumos.

Salīdzinājumam - starp Norvēģijā pieprasītākajām jaunajām automašīnām reti kura vairs nav lādējama, un vienā mēnesī tiek reģistrēti vairāk elektroauto, nekā Latvijā kopumā. Tas apliecina -  ziema nav šķērslis, lai pārvietotos ar elektroauto. Viss slēpjas gatavībā nedaudz pielāgoties dažām elektroauto īpatnībām aukstā laikā, taču tas atspēko iespēju katru dienu pārvietoties daudz “zaļāk”!

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?