Karjera

Pieci soļi, kā jaunietim ideju pārvērst ienesīgā biznesā

Lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju, ar labu ideju un degsmi vien var nepietikt. Ir nepieciešams skaidrs rīcības plāns, uzticama komanda un pietiekami resursi.

Taču tas nenozīmē, ka veiksmīgu biznesu var uzsākt tikai pieredzējuši uzņēmēji. Arī jauniešiem ir visas iespējas, lai sevi pārliecinoši pieteiktu uzņēmējdarbības vidē! Galvenais ir pārdomāta rīcība.

Tieši tāpēc ikgadējā jauniešu konkursa “Biznesa skices” fokusā ir biznesa plānošana. Kas jāņem vērā, plānojot savu biznesu, stāsta Swedbank Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons.

Labs biznesa plāns uzņēmējam ir kā stipri pamati ēkai

“Gan biznesa uzsākšanai, gan attīstībai ir vajadzīgs plāns, lai iecerētie lēmumi būtu pārdomāti un sniegtu vēlamo rezultātu. Tādēļ pirms jebkura veida uzņēmējdarbības uzsākšanas ir svarīgi apkopot domas strukturētā veidā, nobeigumā radot pārskatāmu biznesa plānu. Lai palīdzētu uzņēmējiem šajā ceļā, noderīgs palīgs ir Biznesa skiču rīks, kas izved cauri būtiskākajiem biznesa jautājumiem divos posmos: pirmajā posmā tas rosina pārdomāt, kas ir tavs produkts un ar ko tas ir īpašs un konkurētspējīgs, bet otrajā – veltīt uzmanību finansēm un skaitļiem, lai saprastu, vai biznesa iecere būs ienesīga un kā uzlabot peļņas rādītājus,” stāsta Swedbank Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons.

Lai palīdzētu ikvienam jaunajam uzņēmējam biznesa plānošanā, Reinis Jansons iesaka pārdomāt piecus būtiskus soļus, kuriem pakāpeniski izved cauri arī Biznesa skiču rīks.

Pirmais solis. Kāpēc tava ideja ir labāka par citām?

Jebkura produkta vai pakalpojuma ideja būs dzīvotspējīga tikai tad, ja tā risinās kādu noteiktu vajadzību vai problēmu. Ar to vien, ka tu kaut ko māki darīt, nepietiek. Iemeslus, kādēļ patērētājam lietot produktu vai pakalpojumu, jāspēj saskatīt pašam uzņēmējam, kas vienlaikus pats arī ir patērētājs. Jāmēģina iztēloties, kas pašam vai cilvēkiem apkārt ir svarīgi, kas nepatīk vai rada lieku berzi esošajos piedāvājumos un kādu vajadzību iespējams risināt ar jaunu produktu vai pakalpojumu. Ne mazāk būtiski ir spēt vienā teikumā aprakstīt savu produktu, izceļot tā unikalitāti citu līdzīgu produktu vidū. Ja to spēj, tad arī patērētājs vai topošais investors spēs viegli uztvert, kas ir tavs produkts, ko tas risina un kādēļ tas ir labāks par citiem.

Otrais solis. Ko un kā vēlies uzrunāt?

Produkta ražošana ir tikai viens no uzņēmējdarbības posmiem. Lai varētu pelnīt naudu, šis produkts ir jānogādā līdz pircējam. Tāpēc ir vērts pārdomāt, kur tu izplatīsi savu produktu un kā pircēji par to uzzinās. Veiksmīgs uzņēmējs pazīst savu pircēju un zina, kā viņu sasniegt un uzrunāt.

Lai piesaistītu pircēju, liela nozīme ir uzņēmuma vai zīmola tēlam. Mūsdienās pircējiem ir lielas izvēles iespējas, tāpēc arvien svarīgāk kļūst tas, kā pircējs jūtas, domājot par konkrēto uzņēmumu vai produktu. Pētījumos pierādīts, ka brīdī, kad jāizdara izvēle par labu vienam vai otram pirkumam, emocionālie faktori ietekmē daudz vairāk nekā racionālie. Tāpēc laikus jāpārdomā, kā radīsi savu tēlu vai atpazīstamību, lai raisītu interesi tieši par tavu produktu vai pakalpojumu.

Trešais solis. Turi draugus tuvu, bet konkurentus – vēl tuvāk!

Jebkuram pakalpojumam vai produktam ir konkurenti. Jāņem vērā, ka tavs produkts konkurē ne tikai ar līdzīgu produktu, bet arī citām alternatīvām, kas risina to pašu problēmu vai vajadzību.

Piemēram, dizaina papīra lampas konkurē ar visām pārējām lampām, jo klienta vajadzība ir apgaismes ķermenis mājās neatkarīgi no materiāla, no kura tas izgatavots.

Ja tu izgatavo rotaslietas no koka, tev ir jāpārzina savi konkurenti, viņu spēcīgās un vājās puses ne tikai starp tiem uzņēmējiem, kuri gatavo koka rotaslietas, bet arī plašākā mērogā – vismaz starp tiem, kuru niša ir rotaslietas no dabiskiem materiāliem. Vēl labāk, ja pārzini tendences un aktualitātes visā nozarē. Tas palīdzēs labāk sasniegt savu auditoriju ar precīzākiem vēstījumiem un apsteigt konkurentus.

Ceturtais solis. Veiksmes atslēga – komanda

Biznesa ideja pati par sevi nav tik vērtīga kā komanda, kas strādā pie tās īstenošanas. Tieši komanda var izrādīties izšķirošais faktors, kas nosaka, vai ideju izdosies ieviest dzīvē un pārliecināt iespējamos investorus ieguldīt naudu.

Ir jāzina, kādas prasmes piemīt komandai un kā tiek sadalīta atbildība, lai izvairītos no pārpratumiem. Ja tavā komandā trūkst kādas prasmes vai kompetences, laikus jāpārdomā, kā šo tukšumu aizpildīsi.

Varbūt piesaistīsi kādu no ārpuses? Bet varbūt ir funkcijas, kas tavā komandā nemaz nav vajadzīgas? Un varbūt kāds no komandas locekļiem var pildīt vairākas no tām?

Piektais solis. Laiks apzināt resursus!

Ar degsmi vien ir krietni par maz, lai savu ideju pārvērstu vērtīgā produktā. Tev būs vajadzīgi arī resursi – viss, kas nepieciešams, lai varētu ražot produktu vai sniegt pakalpojumu.

Idejas dzīvotspēja lielā mērā ir atkarīga no spējas apzināt visus nepieciešamos resursus un spēt tos nodrošināt par saprātīgām izmaksām.

Kādi resursi un cik ilgi būs nepieciešami, lai uzsāktu un nodrošinātu ražošanu? Kur šos resursus iegūt, un cik tie izmaksās? Cik ilgs laiks būs vajadzīgs, lai uzsāktu ražošanu? Neaizmirsti, ka resurss esi arī tu pats – tava alga un nodokļi!

Lai ideja būtu pievilcīga, tai jābūt ienesīgai, tāpēc ir būtiski sabalansēt ieņēmumus un izdevumus nākotnē. Jārēķinās, ka pirmajos darbības gados uzņēmējdarbība var nest arī zaudējumus, tāpēc ir svarīgi paredzēt finanšu rezerves. Biznesa skiču rīks palīdzēs aprēķināt nodokļus un ar apgrozījuma simulatora palīdzību saprast, vai un cik ilgā laikā tavs produkts nesīs peļņu un pie kāda apgrozījuma līmeņa peļņas rādītāji uzlabosies.

Ja atbilžu uz visiem jautājumiem acumirklī nav, Biznesa skiču rīks ļauj turpināt darbu vai papildināt saturu jebkurā laikā, kad atbilde atrasta. Iegūto biznesa plānu vari gan saglabāt savā datorā, gan pārsūtīt potenciālajiem investoriem vai izmantot, lai pieteiktos finansiāla atbalsta saņemšanai dažādās uzņēmējdarbības atbalsta programmās.

  • Biznesa skiču rīku meklē šeit.