Septiņas lielākās muļķības mobilo telefonu lietošanā

Mobilais telefons tevi pazīst daudz labāk nekā tavi draugi, radi, sieva vai vīrs! Tas vienlaikus ir gan tavs uzticamākais, gan arī bīstamākais draugs.

Te apkopotas biežākās kļūdas un muļķības, kas mobilā telefona īpašniekiem var dārgi maksāt. Konsultē CERT.LV speciālisti Svetlana Amberga un Gints Mālkalnietis.

1. PIN koda noņemšana

Liela muļķība ir nopirkt telefonu un noņemt PIN kodu, lai ikreiz, kad telefons izlādējies, tas nebūtu jāatsauc atmiņā. Jo – vai tad mūsdienās trūkst kodu un ciparu kombināciju, kas jāpatur galvā? Taču telefons satur ļoti daudz vērtīgas informācijas. Tajā var atrasties:

-           personīgās fotogrāfijas un video,

-           aplikācijas ar saglabātiem kredītkaršu datiem,

-          dokumentu kopijas,

-          piekļuve e-pastam (darba un privātajam) un sociālajiem tīkliem,

-          piekļuve bankas kontam.

Labākajā gadījumā kāds var pajokot un ievietot maldinošu informāciju tavā Draugiem.lv, Facebook vai Twitter kontā. Sliktākajā – nomainīt paroli un izmantot kontu krāpniecībai, piemēram, prasot pārskaitīt naudu tavā vārdā.

2. Vieglāka dzīve bez ekrāna paroles!

Tikpat muļķīgi ir neuzlikt ekrāna saudzētāja paroli. Lai ērtāka dzīve... Neesmu tak valsts prezidents, lai kādu interesētu manas sarakstes sociālajos tīklos vai e-pastā…

Protams, šie dati paši par sevi var neinteresēt ļaundarus, bet to noplūšana internetā var izraisīt ļoti nepatīkamas sekas, jo ne jau visas fotogrāfijas un videoieraksti, kas atrodas mobilajā ierīcē, ir tādi, ko mobilās ierīces īpašnieks vēlētos rādīt citiem.

Tieši tāpēc arī jāizvairās sūtīt personīgu un finansiālu informāciju e-pastā, jo tā nav droša komunikācijas vide un e-pastus kāds var nejauši izlasīt vai pārtvert.

3. Nekontrolēta telefona došana bērnam

Visai dārgs prieks var izrādīties telefona iedošana bērnam, lai paspēlējas, turklāt vēl pasakot viņam savu telefona paroli.

Izmantojot vecāku datus, bērni var lejupielādēt kādu aplikāciju vai lietot maksas saturu – spēles, mūziku utt., pat nenojaušot, ka vecākiem mēneša beigās par to tiks piestādīts rēķins. Tas ir lielākais risks, ka tiks uzinstalētas neoficiālas aplikācijas vai abonēts maksas saturs (paaugstinātas maksas īsziņas, pirkumi lietotnēs).

Vairāki telefona modeļi piedāvā izveidot atsevišķu lietotāja kontu, ko ieteicams izmantot, ja tālruni dod lietot bērniem. Tas neļaus bērnam piekļūt darba e-pastiem, bildēm no atvaļinājuma, kas pavadīts ar draugiem, un samazinās iespēju, ka tiks veikti pirkumi lietotnēs.

4. Aplikāciju iegāde nelegālā veikalā

Noziedznieki ir iemācījušies radīt un izplatīt inficētas mobilās aplikācijas, kas izskatās kā īstas. Instalējot šādu inficētu aplikāciju, noziedznieki var pārņemt kontroli pār tavu iekārtu. Tāpēc, izvēloties aplikācijas no zināmiem un uzticamiem avotiem, tiek samazināta iespēja instalēt inficētu aplikāciju.

Apple ierīcēm – iPad un iPhone – aplikācijas ieteicams lejuplādēt tikai no Apple veikala (App Store). Šajā veikalā Apple ir veicis drošības pārbaudes visām mobilajām aplikācijām pirms to publiskošanas. Lai arī Apple nevar izķert visas inficētās aplikācijas, taču šāda pārvaldīta vide būtiski samazina inficēšanās risku. Ja Apple savā veikalā atrod inficētu aplikāciju, tā nekavējoties tiek izņemta no veikala. Windows Phone izmanto līdzīgu pieeju aplikāciju pārvaldīšanā.

Android ierīces ir atšķirīgas un piedāvā lejupielādēt aplikāciju no jebkuras vietas internetā. Taču šāda elastīga pieeja uzliek lietotājiem lielāku atbildību, un viņiem ir jābūt piesardzīgākiem attiecībā uz aplikācijām, ko instalē, jo ne visas tās ir pārbaudītas. Drošākā izvēle būs Google uzturētais aplikāciju veikals – Google Play, jo tajā aplikācijām ir veikta vismaz pamata drošības pārbaude. Kā papildu aizsardzību var instalēt mobilajā ierīcē antivīrusa programmatūru.

5. Atteikšanās no aplikāciju atjauninājumiem.

“Cik tad var apstiprināt to atjaunināšanu? Tad jau tas jādara katru dienu un pat vairākas reizes dienā!” Patiesībā – jā, lai arī tas var šķist apnicīgi, mobilās aplikācijas, tāpat kā datora un mobilās iekārtas operētājsistēma, regulāri jāatjaunina. Noziedznieki vienmēr meklē ievainojamības aplikācijās un tad izveido uzbrukumu, kas izmanto šīs ievainojamības. Aplikācijas izstrādātāji savukārt rada atjauninājumus, kas novērš ievainojamības un aizsargā jūsu ierīces. Jo biežāk tiek pārbaudīts, vai aplikācijām nav pieejami atjauninājumi, jo labāk. Vairums iekārtu dod iespēju atjaunināt aplikācijas automātiski. Ja tas nav iespējams, pārbaudiet aplikāciju atjauninājumus vismaz reizi divās nedēļās.

6. Vecā telefona neiztīrīšana

Mobilās ierīces – viedtālruņi, gudrie pulksteņi un planšetdatori – tiek attīstīti pārsteidzošā ātrumā, un daži cilvēki mēdz mainīt savas mobilās ierīces reizi gadā. Diemžēl pārāk daudzi cilvēki atbrīvojas no vecajām ierīcēm, nepadomājot par personīgo informāciju, kas joprojām glabājas ierīcē.

Neatkarīgi no tā, kā jūs atbrīvojaties no ierīces – ziedojat, apmaināt pret jaunāku, atdodat kādam ģimenes loceklim, pārdodat vai izmetat –, jāpārliecinās par to, ka informācija ir izdzēsta. Taču vienkārša izdzēšana nav pietiekama, jo dati šādā gadījumā ir viegli atjaunojami.

Lai droši izdzēstu informāciju, ir jāveic tīrīšana (wiping). Šī procesa laikā informācija tiek pārrakstīta, tā nodrošinot, ka to nav iespējams atjaunot. Vienkāršākais veids, kā veikt drošu izdzēšanu, ir izmantot rūpnīcas iestatījumu (factory reset) funkciju. Tas atjaunos iekārtu tādā stāvoklī, kādā tā bija nopērkot. Rūpnīcas iestatījumu funkcija var atšķirties dažādās ierīcēs. Lūk, ir divu populārāko ierīču soļi:

  • Apple iOS ierīces: Settings | General | Reset | Erase All Content and Settings
  • Android ierīces: Settings | Privacy | Factory Data Reset

Diemžēl datu nodzēšana Windows Phone ierīcēs nav tik vienkārša. Joprojām notiek izpēte, lai atrastu efektīvu metodi, kā iztīrīt ierīci.

7. Iekrišana viltus loterijas slazdos

E-pastā, WhatsApp un sociālajos tīklos saņemtajās akcijās ir tik kārdinoši piedāvājumi, piemēram, piereģistrēt savus datus un tikt pie jaunas planšetes, ka dažkārt pat visapdomīgākie mobilo telefonu lietotāji var krist kārdinājumā un aizpildīt šādu pieteikumu. Bet neuzmanība, ievadot paroles viltotās vietnēs (e-pasts, sociālie tīkli), var maksāt dārgi – ļaundari parasti specializējas šādu kontu pārdošanā, lai vēlāk no nozagtā konta izplatītu saites, kas piegādā kaitīgu saturu un gūtu kādu finansiālu labumu.

Tāpēc, ja ir aizdomas, ka parole vai cita piekļuves informācija ievadīta viltotā vietnē, nekavējoties jāmaina parole.

Tāpat gandrīz katru mēnesi internetā parādās loterijas, kas piedāvā laimēt iPhone vai citas vērtīgas balvas, ja vien nosūtīsi īsziņu un pārsūtīsi informāciju savam kontaktu sarakstam.

Jāuzmanās, ja draugs vai paziņa tev pārsūta aicinājumu piedalīties loterijā un tajā ir norādīta saite, jo tā var saturēt vīrusu, kas var nodarīt kaitējumu iekārtai un tajā saglabātajiem datiem, kā arī veikt dažādas darbības bez lietotāja iesaistes, piemēram, izsūtīt īsziņas visiem numuriem, kas saglabāti telefona adrešu grāmatiņā.

Vairāk par viltus WhatsApp loterijām uzzini:

https://cert.lv/lv/2017/04/iznakusas-nedelas-zinas-par-drosibas-incidentiem-nr-9-2017

Raksta tapšanā izmantoti materiāli no esidross.lv.

Mobilo aplikāciju droša izmantošana

Droša atbrīvošanās no mobilās iekārtas

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?