Kādas ir pircēja tiesības atdot preci atpakaļ veikalā?

Vairākos apģērbu veikalos pie kases redzamas norādes, ka nopirkto preci var atdot atpakaļ 30 dienu laikā vai samainīt pret citu preci, vai gluži otrādi – brīdinājums, ka nopirkto preci nemaina un naudu neatmaksā.

Vai tiešām tirgotājam ir tiesības veikalā iegādātu preci nemainīt un nepieņemt atpakaļ? Un kādas ir pircēju tiesības? Konsultē Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) eksperti.

No Amerikas un citām Eiropas valstīm arī pie mums atceļojusi prakse, ka, piemēram, lieli apģērbu zīmoli piedāvā nopirkto preci atdot atpakaļ divu nedēļu, 10 dienu vai pat mēneša laikā. Par to parasti informē uzraksts pie kases. Vienīgais noteikums – prece nedrīkst būt valkāta. Un ir arī veikali, kur tieši pretēji – pie kases redzams uzraksts, ka nopirkto preci nemaina un atpakaļ nepieņem. Un, kā izrādās, pārdevējs tiešām drīkst tā darīt, jo likums neparedz, ka tirgotājam būtu jāpieņem atpakaļ prece tikai tāpēc, ka klients pārdomājis, un veikali, kas šādu iespēju piedāvā, dara to brīvprātīgi.

Internetveikalā preci var atdot atpakaļ 14 dienu laikā

Cita lieta, ja prece pirkta internetveikalā, jo Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz iespēju, ka ar distances līgumu pirktu preci var atdot atpakaļ 14 dienu laikā, nepaskaidrojot iemeslu. Dienu skaitīšanu uzsāk no dienas, kad pircējs preci ir saņēmis, bet, ja vienā pasūtījumā tiek pasūtītas vairākas preces, kuras piegādā atsevišķi, – no dienas, kad pircējs saņēmis pēdējo preci.

Bojātu preci var atdot atpakaļ pusgada laikā

Atdot preci atpakaļ gan internetveikalā, gan jebkurā citā veikalā pusgada laikā var arī tad, ja tā izrādījusies bojāta vai neatbilstoša līguma noteikumiem. Tas nozīmē – precei nepiemīt īpašības vai izpildījums, ko pamatoti var gaidīt no preces vai kādu tai piedēvē preces marķējums. Piemēram, izrādījies, ka lietusmētelis ir ūdenscaurlaidīgs vai mobilajam telefonam, televizoram vai citai ierīcei nedarbojas kādas no marķējumā vai preces aprakstā minētajām funkcijām. Turklāt patērētājiem šādā gadījumā ir tiesības atdot gan lietotu preci, gan preci, kas pirkta izpārdošanā. Tas, ka prece pārdota par zemāku cenu, nav attaisnojums bojājumam, ja vien tas nav norādīts pirkuma brīdī. Piemēram, apģērbam noteikta zemāka cena, jo atirusi kāda vīle, un ir norādīts, ka precei ir defekts.

Atdodot atpakaļ preci, sākotnēji pircējs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs bez maksas novērstu atklātās nepilnības vai arī to apmainītu pret citu preci. Tikai tad, ja to izpildīt nevar, pircējs var pieprasīt naudas atmaksu.

Ja precei ir garantija, tajā var būt iekļauts vairāk tiesību, nekā noteikts ar likumu. Līdz ar to ir svarīgi šo garantiju izlasīt.

Savukārt gadījumā, ja prece tiek pirkta kā dāvana, PTAC iesaka jau pirms pirkuma vienoties ar pārdevēju, ka dāvanas saņēmējs nepieciešamības gadījumā varēs preci apmainīt vai nodot atpakaļ. Un vienošanās gadījumā lielākas drošības labad  jāpalūdz pārdevēju to uzrakstīt uz kases čeka un parakstīt.

Zināšanai!

Ja pārdevējs nepiekrīt risināt strīdu, pircējam jāiesniedz rakstisks iesniegums, uz kuru pārdevējam jāatbild 15 darbdienu laikā. Ja komersants iesniegumu noraida vai ignorē, pircējs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, pie ārpustiesas strīdu risinātāja, ja noteiktā jomā tas izveidots, vai Patērētāju strīdu risināšanas komisijā. Tikai gadījumā, ja neviens no mehānismiem nav bijis veiksmīgs, patērētājam ir tiesības vērsties tiesā, uzsākot lietu par maza apmēra prasību. Vairāk informācijas par pieteikuma sagatavošanu pieejama šeit.

Pirkumu apdrošināšana

Iegūt atlīdzību par bojātu preci iespējams arī tad, ja pirkums ir apdrošināts. “Vai tiešām iespējams apdrošināt katru pirkumu?” kāds var jautāt. Izrādās, ka var, ja vien norēķināšanās notikusi ar, piemēram, zelta kredītkarti, kas cita starpā paredz arī pirkuma apdrošināšanu. Piemēram, sadursmē salūst velosipēds, kas pirkts ar zelta kredītkarti, saplīsis jaunais telefons vai, krītot katlam, saplaisājusi plīts virsma, bērns rotaļājoties sabojājis mēbeles vai kāds ir nozadzis personīgās mantas − visos šajos gadījumos iespējams vērsties bankā un saņemt atlīdzību. Turklāt, lai to izdarītu, nav pat jāiet uz banku, var aizpildīt apdrošināšanas atlīdzības pieteikuma veidlapu internetbankā, tikai jāpievieno čeks vai cits pirkuma iegādi apliecinošs dokuments un pirkuma attēls bojājuma gadījumā. Apdrošināšana ir spēkā sešus mēnešus no pirkuma saņemšanas brīža.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?