Lai arī Eiropas Savienības valstis un automašīnu ražotāji ir apņēmušies līdz 2035. gadam pilnībā atteikties no automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem un pāriet uz videi draudzīgāku auto ražošanu, tomēr aizvien uz ielām un tirdzniecības vietās redzam gana daudz ar dīzeli un benzīnu darbināmus auto, kurus pamazām steidz izkonkurēt elektriskie un hibrīda dzinēju auto. Pirms tas notiek, apskatīsim, kādu automašīnu vari iegādāties šobrīd un kāds auto dzinējs būtu piemērotākais taviem ikdienas paradumiem.
Dīzelis: ekonomisks, bet vai ekoloģisks?
Dīzeļdzinēju galvenā priekšrocība ir degvielas patēriņš, kas ir par 15-20 procentiem mazāks nekā benzīna iekšdedzes dzinējiem. Ja savā ikdienā daudz brauc ar auto, viena gada laikā ar šādu auto vari ietaupīt ievērojamu summu.
Nereti dīzeļdzinēju automašīnas tiek atainotas kā ārkārtīgi kaitīgas dabai. Tiesa, tas attiecas tikai uz pārdesmit gadus veciem transportlīdzekļiem, jo jaunajiem dīzeļdzinēja automobiļiem uzstādīti dažādi filtri. Tie neitralizē kaitīgās daļiņas, lai panāktu salīdzinoši zemu CO2 izmešu daudzumu.
Viens no lielākajiem dīzeļdzinēju trūkumiem ir to dārgais remonts. Degvielas sistēmas sprauslu, spararata un dažādu makrodaļiņu filtru nomaiņa var izmaksāt tūkstošiem eiro. Ja tava automašīna bieži plīst, iespējams, ka visu, ko ietaupīsi, izvēloties auto ar lielāku nobraukumu, vēlāk iztērēsi jaunām detaļām un remontiem.
Benzīna dzinējiem lētāks remonts
Gan jaunas, gan lietotas benzīna automašīnas visbiežāk maksā lētāk nekā auto ar dīzeļa dzinējiem. Ja pārsvarā pārvietojies pilsētas robežās un pārāk neuztraucies par degvielas patēriņu, tad vērts izvēlēties auto modeli ar benzīna dzinēju. Degvielas patēriņš šim dzinēju tipam ir lielāks, un nav problēmas automašīnu iedarbināt ziemas mēnešos, jo benzīnu neietekmē gaisa temperatūra.
Nav noslēpums, ka benzīna automašīnas ir vieglāk kopjamas, tāpēc remontam un detaļām, visticamāk, tērēsi mazāk nekā dīzeļdzinēju auto īpašnieki. Lai gan par piesārņojumu lielāko kritiku visbiežāk saņem dīzeļdzinēji, atsevišķu kaitīgo izplūdes daļiņu daudzuma ziņā benzīna dzinēji nereti pat pārspēj savus kritizētos līdzgaitniekus.
Hibrīdauto ilgāk saglabā savu vērtību
Tirgus piedāvājumā atrodami divu veidu hibrīdauto. Viens no hibrīdauto veidiem darbojas gan ar degvielu, gan ar elektrību, taču, atšķirībā no elektromobiļiem, tos nav nepieciešams uzlādēt – hibrīda akumulatoru uzlādē tā iekšdedzes dzinējs un rekuperatīvā sistēma. Pieejami arī no elektrotīkla uzlādējamie hibrīdauto jeb Plug-in hibrīdi, kas ļauj auto īpašniekam izvēlēties, ar kādu režīmu konkrētajā dienā braukt būs ērtāk.
Hibrīdauto patērē ievērojami mazāk degvielas, taču ir dārgāki nekā dīzeļdegvielas vai benzīna transportlīdzekļi. Būtiski, ka hibrīdi arī labāk saglabā vērtību, tāpēc, ja tagad par auto samaksāsi vairāk, vēlāk to varēsi pārdot izdevīgāk nekā tāda paša modeļa transportlīdzekli ar iekšdedzes dzinēju.
Parasti ražotāji hibrīdakumulatoriem nodrošina no 8 līdz 10 gadu garantiju, tāpēc ņem vērā - kad šis periods ir pagājis un akumulators sabojājas, tas tev būs jānomaina par saviem līdzekļiem.
Elektroauto: vai ir vērts uztraukties par akumulatoru?
Pieejama sabiedriskā transporta satiksmes josla, bezmaksas autostāvvietas, nodokļu atvieglojumi, klusa braukšana un rūpes par vidi – šīs ir visbiežāk minētās priekšrocības, ja runājam par elektroauto Latvijā. Tāpat kā hibrīdauto, arī elektriskajām automašīnām ir augstākas cenas, taču tās labi saglabā savu vērtību, tāpēc vēlāk auto varēsi izdevīgāk pārdot nākamajiem īpašniekiem.
Tā kā elektroauto ir mazāk kustīgu daļu, šādam transportlīdzeklim ir daudz mazāk detaļu, kas var nolietoties. Lielas bažas autovadītājiem sagādā elektromobiļa akumulators, kas laika gaitā zaudē savas īpašības, un tā nomaiņa atkarībā no modeļa var izmaksāt līdz pat vairākiem desmitiem tūkstošu eiro. Taču teju visām elektriskajām mašīnām visbiežāk ir 5 līdz 8 gadu akumulatora garantija, un tā ir lielāka par mašīnas garantiju. Auto ražotāji norāda, ka elektromobiļa akumulatora darba mūžs ir atkarīgs no tā, cik bieži tas tiek lādēts un izlādēts. Praksē tas nozīmē, ka elektromobili var lādēt vairākus tūkstošus reižu, līdz akumulatora veiktspēja samazinās.
Ja ikdienā neveic lielus attālumus vai arī brīvi un ērti ir pieejamas uzlādes iespējas, vari izvēlēties modeli ar mazāku akumulatoru, kas samazinās arī auto iegādes izmaksas. Taču, ja uzlādes iespējas tavā ikdienas maršrutā nav brīvi pieejamas vai ikdienā veic lielus attālumus – jāiegādājas modelis ar lielāku akumulatora ietilpību.
Turklāt tagad sava jaunā elektroauto iegādei no valsts vari saņemt 4500 eiro atbalstu, bet par lietota elektroauto iegādi - 2250 eiro. Lai izvēlētais auto atbilstu nosacījumiem, ņem vērā programmas kritērijus.
Kas jāzina pirms lietotas automašīnas iegādes?
Pērkot lietotu automašīnu, būtiski izpētīt, kādā stāvoklī tā patiesībā ir un pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi, ko ērti var izdarīt CSDD interneta mājas lapā vai CarVertical platformā. Tādā veidā jau pirms klātienes apskates uzzināsi daudz vērtīgas informācijas par savu plānoto pirkumu.
Daudzas automašīnas tiek pārdotas ar mainītu patieso nobraukumu vai pēc lielām avārijām, kas var būtiski ietekmēt automašīnas vērtību un drošību. Ne visi pārdevēji būs godīgi par automašīnas vēsturi. Ja auto bijuši vairāki īpašnieki, pēdējais var pat nezināt, ka viņa spēkratam savulaik nobraukums "sagrozīts" par 100 tūkstošiem kilometru.
Pat pēc automašīnas vēstures pārbaudes vienmēr nogādā automašīnu sev labi zināmā servisā detalizētākai apskatei. Tas samazinās iespēju iegādāties transportlīdzekli sliktā stāvoklī, un tu izvairīsies no papildu remonta izmaksām.
Neskatoties uz dažādiem nozīmīgiem aspektiem auto izvēlē, joprojām viens no svarīgākajiem apsvērumiem ir automašīnas cena un tas, cik daudz naudas tu vari atļauties iztērēt auto iegādei. Ja esi atradis sev piemērotāko auto, taču tā cena pārsniedz atvēlēto budžetu, šim mērķim vari izmantot finanšu atbalsta instrumentus – jauna vai mazlietota auto iegādei ir piemērots auto līzings, taču, ja vēlies pirkt lietotu mašīnu, iesakām izmantot auto kredītu.