Tā noticis arī 2011. gadā ražotās automašīnas Toyota RAW4 īpašniekam Andrim, kura auto neatgriezeniski bojāts augusta lielgraudu krusas un vētras laikā Dobeles pusē.
No izsista stikla līdz sagandētai virsbūvei
“Todien ar auto pārvietojās mans dēls, jo bija nepieciešams doties palīgos zemnieku saimniecībā, kas atradās apdzīvotā vietā Zelmeņos. Neko nenojaušot, dēls novietoja auto pie saimniecības angāra un devās uz lauku tālākos darbos. Pēcpusdienā vēl ar citu auto tika aizvesti graudi uz Dobeli, kur tajā brīdī bija vien lietus un vējš. Atgriežoties pēc darba dienas saimniecībā, pavērās neticams skats – angāram, pie kura no rīta tika novietots mūsu auto, bija norauts teju viss jumts un pat viena no sienām. Sapratis, ka blakus bijis arī mūsu auto, dēls steidzies to apskatīt, taču skats bija neaptverams - mašīna bija traģiskā stāvoklī,” stāsta auto īpašnieks Andris.
Automašīnai bija ne tikai izsists priekšējas stikls, bet lielgraudu krusa bija bojājusi arī visu auto virsbūvi. Veseli bija palikuši vien sāna logi. Auto vairs nebija braucams, tāpēc dēls uzreiz par notikušo informējis Andri. Tad arī pieņemts lēmums sazināties ar apdrošinātājiem.
“Uzreiz vienojāmies, ka auto jāaizved uz autoservisu, lai novērtētu bojājumus. Dobeles autoservisos jau bija izveidojusies rinda, jo, diemžēl, bojāto auto skaits reģionā bija ļoti liels. Uzreiz arī tiku brīdināts, ka auto remonta gadījumā savu kārtu būtu jāgaida pat vairāk nekā sešus mēnešus. Pēc pusotras nedēļas atrādīju auto servisā un vēl pēc aptuveni nedēļas saņēmu zvanu no apdrošinātājiem, ka auto remonts nav ekonomiski pamatots un varu saņemt kompensāciju no apdrošinātājiem par pilnīgu auto bojāeju,” par auto stāvokli stāsta Andris.
Apdrošinātāji Andrim piedāvāja izmaksāt atlīdzību auto vērtībā un attiecībā uz auto atliekām izvēlēties starp divām iespējām - paturēt tās vai nodot apdrošinātājam. “Nolēmām – ja mašīna nav, tad nav. Kad pieņēmu lēmumu auto nodot apdrošinātājiem, ar apdrošināšanas konsultanta palīdzību sagatavoju nepieciešamo dokumentāciju. Pēc divām dienām jau automašīnai bija pakaļ un es saņēmu apdrošināšanas atlīdzību. Tagad esmu jau nopircis citu auto un arī šoreiz esmu iegādājies KASKO.”
Labāk zināms maksājums šodien nekā nezināmi zaudējumi rīt
Lai gan automašīna bija vairāk nekā 10 gadus veca, Andris bija iegādājies KASKO. Kā skaidro auto īpašnieks, iepriekšējā pieredze ar savu īpašumu ir iemācījusi, ka labāk regulāri iemaksāt nelielu summu savai drošībai nevis pēc tam zaudēt daudz vairāk.
“Pirms vairākiem gadiem dzīvojām dvīņu mājā un blakus esošajā īpašumā sākās ugunsgrēks. Dzēšot kaimiņa māju, noliets tika arī mans nams, kā rezultātā viss bija izmircis un briesmīgā stāvoklī. Kopš tās reizes apdrošinu visu, ko vien ir iespējams – īpašumus, savu dzīvību, auto utml. Mans mērķis ir labāk samaksāt kaut kādu naudas summu šodien, nevis vēlāk maksāt daudz lielākas summas par pēkšņiem zaudējumiem. Turklāt Swedbank KASKO apdrošināšanai bija virkne priekšrocību – nav neierobežojumu autovadītāja stāžam, par ko pie dažiem apdrošinātājiem ir jāveic lielākas iemaksas, līdz pat draudzīgiem maksājuma nosacījumiem (vari izvēlēties sev ērtāko maksājuma grafiku un gala izmaksas neatšķirsies),” savu izvēli apdrošināties skaidro Andris.
KASKO ne tikai jauniem auto no salona
Kā norāda Swedbank auto apdrošināšanas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, šobrīd teju puse no Swedbank apdrošinātajiem auto ir vecāki par septiņiem gadiem. Tas nozīmē, ka, tāpat kā Andris, arī citi lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, iegādājoties KASKO apdrošināšanu.
“Lietotu auto īpašnieki nereti uzskata, ka apdrošināšana neatmaksājas, jo iespējamie remonta izdevumi ir zemāki. Pieredze liecina, ka šis pieņēmums var izrādīties maldīgs, jo arī lietotu auto remonta izmaksas īpašniekam var sagādāt īstas galvassāpes. Situācijas, kad OCTA nepalīdzēs, ir visdažādākās – sadursmes ar meža dzīvnieku, dabas stihiju radīti bojājumi, paša neuzmanības dēļ notikuši negadījumi utt. Visos šajos gadījumos, kad cita “vainīgā” nav, par auto remontu jāmaksā pašam vai to sedz KASKO. Līdz ar to svarīgi laicīgi parūpēties par iespējamajiem riskiem nākotnē un izvēlēties KASKO apdrošināšanu,” skaidro eksperte.
Kā liecina Swedbank apdrošināšanas statistika par 2023. gada pirmajiem desmit mēnešiem, vidējā izmaksātā KASKO apdrošināšanas atlīdzība bijusi 1012 eiro. Lielākā atlīdzība šogad izmaksāta 42 000 eiro apmērā kādam BMW xDrive īpašniekam pēc tam, kad vadītājs ceļu apstākļu dēļ nesavaldīja auto un noskrēja no ceļa.
Kā apliecina arī Andra pieredze, nekad nevari būt pilnībā pārliecināts, vai nākamā diena nenesīs kādus nepatīkamus pārsteigumus. Tāpēc ir vērts parūpēties par savu sirdsmieru šodien, lai rītdienas likstas vairs nešķiet tik biedējošas.