“Tikai uz mirkli aizgriezos, lai nomierinātu mazuli” – autovadītājas stāsts

Ilze ir autovadītāja jau vairākus gadus un līdz šim vēl nebija iekļuvusi satiksmes negadījumā, taču viens īss brīdis, kas veltīts mazulim, rezultējās pamatīgi bojātā auto un šokā, ko Ilze neaizmirsīs vēl ilgi.

Kādā karstā vasaras dienā Ilze kopā ar savu mazuli, kurš atradās blakus sēdētāja vietā autokrēsliņā, devās mājās. Pēkšņi mazulim acīs sāka spīdēt saule, kas mazo padarīja nemierīgu.

"Tikai uz mirkli novērsos no ceļa, lai mazajam uz acīm uzliktu sedziņu, taču šajā īsajā brīdī biju pamanījusies nobraukt no ceļa un strauji tuvojos elektrības stabam,” atceras Ilze.

Elektrības stabs vai bedre?

Lai novērstu traģēdiju, Ilze strauji pagrieza stūri, tādejādi izvairoties no elektrības staba, taču iebraucot lielā bedrē. Tikai veiksmīgas sagadīšanās pēcIlze ar bērnu negadījumā necieta, bet nesen iegādātais auto gan bija nopietni bojāts - tam bija izsprāguši šofera pusē esošie drošības spilveni un auto priekšējā daļa bija būtiski bojāta.

“Uzreiz pēc negadījuma sazvanīju vīru un izsaucu policiju, lai sastādītu protokolu. Tā kā auto biju iegādājusies vien pirms pieciem mēnešiem līzingā, tam, protams, bija arī KASKO, kas šajā brīdī bija neatsverams atbalsts. Jau protokola sastādīšanas laikā policija prasīja par KASKO un aicināja sazināties ar apdrošinātāju. Tajā pašā dienā protokolu nosūtījām apdrošinātājam, un jau pēc trīs dienām ar mani sazvanījās Swedbank pārstāvis. Sākotnēji biju ļoti uztraukusies, kā tikšu galā ar visām formalitātēm un vai spēšu pareizi aizpildīt pieteikumu utt., taču liels bija mans pārsteigums, ka arī šādos soļos var palīdzēt apdrošinātājs,” negadījuma dienu atminas Ilze.

Neremontējams auto un apdrošināšana

Kad Ilze ar vīru negadījumā bojāto auto nogādāja servisā, automašīna tika atzīta par neatjaunojamu jeb remonts nebija ekonomiski pamatots. Pēc servisa sagatavotā ziņojuma par bojājumiem apdrošinātājs noteica spēkrata vērtību un izmaksāja Ilzei atlīdzību. Turklāt, kamēr tika novērtēti automašīnas bojājumi, Ilze varēja izmantot nomas auto, kura izmaksas arī sedza KASKO apdrošinātājs.

Šis viss, protams, man bija liels pārdzīvojums un šoks, taču vienlaikus augstu novērtēju, ka man nebija jādomā, kā turpmāk pārvietošos. Nomas auto tika nogādāts līdz manām namdurvīm no uzņēmuma, ar ko manam apdrošinātājam bija sadarbības līgums. Turklāt automašīna bija pilnīgi jauna, kas šajā visā situācijā šķita kas ļoti pozitīvs.”

Jaunvērtības apdrošināšana – ko tas nozīmē?

Kā norāda Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, šī gada pirmajos 6 mēnešos automašīnu bojājumu gadījumos 6% gadījumu auto remonts nebija ekonomiski pamatots un Swedbank izmaksāja lielāko no vērtībām polisē norādīto vai tirgus vērtību. Lielākā izmaksātā summa par neatjaunojamu auto šogad bijusi 31 000 eiro, kas izmaksāta kādam Toyota RAV4 īpašniekam, kad notikusi spēkrata pašaizdegšanās.

“Slēdzot KASKO līgumu pilnīgi jaunai, salonā iegādātai automašīnai, jāpievērš uzmanība, vai apdrošinātājs piedāvā jaunvērtības apdrošināšanu. Tas nozīmē, ka tad, ja auto, piemēram, pēc pusgada tiks nozagts vai iestāsies tā pilnīga bojāeja, tiks izmaksāta automašīnas iegādes vērtība, nevis tā brīža tirgus vērtība, kas var būt būtiski zemāka,” skaidro Ilga Babre.

Arī mūsu stāsta varone saņēma atlīdzību saskaņā ar jaunvērtības apdrošināšanu, un viņai nebija jāsatraucas, ka automašīnas vērtība pēc izbraukšanas no salona jau bija būtiski kritusies.

Tāpat Swedbank eksperte aicina par KASKO iegādi domāt ne tikai jaunu vai mazlietotu auto īpašniekus, bet arī tos, kam auto jau cītīgi kalpojis vairāk nekā 5-7 gadus: “Šobrīd teju puse no Swedbank apdrošinātajiem auto ir vecāki par septiņiem gadiem. Tas nozīmē, ka arī lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, iegādājoties KASKO apdrošināšanu. Situācijas, kad OCTA nepalīdzēs, ir visdažādākās – sadursmes ar meža dzīvnieku, dabas stihiju radīti bojāji, paša neuzmanības dēļ notikuši negadījumi utt. Visos šajos gadījumos, kad cita  “vainīgā” nav, par auto remontu jāmaksā pašam vai to sedz KASKO,” skaidro eksperte.

Vidējā KASKO atlīdzība – 955 eiro

Kā liecina Swedbank apdrošināšanas statistika par 2023. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem, vidējā izmaksātā KASKO apdrošināšanas atlīdzība bijusi 955 eiro. Lielākās atlīdzības šogad izmaksātas 42 000 eiro apmērā kādam BMW xDrive īpašniekam pēc tam, kad vadītājs ceļu apstākļu dēļ nesavaldīja auto un noskrēja no ceļa, kā arī jau iepriekš minētajam Toyota RAV4 īpašniekam 31 000 eiro apmērā.

Ilzes pieredze apliecina, ka neviens no mums nav pasargāts no neparedzētām situācijām pie auto stūres, tāpēc katra paša ziņā ir meklēt veidus, kā parūpēties par savu finansiālo drošību arī visnegaidītākajos dzīves notikumos.