Latvijas mazie uzņēmumi, kuru gada apgrozījums nepārsniedz 2 miljonus eiro, šī gada pirmajos 9 mēnešos turpinājuši aktīvi piesaistīt finansējumu. Izsniegtais finansējuma apjoms 2022. gada 9 mēnešos pārsniedz 47,5 miljonus eiro, kas ir par 30% vairāk nekā šajā laika periodā pagājušajā gadā.
Kopējā apjoma ziņā vislielākais pienesums ir tieši līzinga jomā, kas veido ap 70% no visa izsniegtā finansējuma. Līzinga apjomi ir pieauguši nedaudz straujāk nekā kredītu - attiecīgi 34% apmērā salīdzinot ar 25%. Vislielākais pieaugums vērojams industriālā līzinga jomā, kur apjoms ir pieaudzis par 65%. Šeit izteikta ietekme lauksaimniecības nozares uzņēmumiem, kas šajā gadā ir īpaši aktīvi, jo pieejams Lauku Atbalsta Dienesta atbalsts.
Kā skaidro Swedbank Uzņēmumu finansēšanas atbalsta daļas vadītājs Jānis Paiders: “Ir liels gandarījums redzēt, ka mazie uzņēmumi turpina optimistiski raudzīties nākotnē un piesaista finansējumu krietni aktīvāk nekā pagājušajā gadā. Klientu mērķos redzam gan esošās tehnikas un auto parka atjaunošanu ar industriālā līzinga atbalstu, gan arī arvien pieaugošu interesi par energoefektivitātes risinājumiem.”
Šī gada pirmajos 9 mēnešos lielāko interesi par finansējuma piesaistīšanu uzņēmuma attīstībai bez lauksaimniecības uzņēmumiem izrādījuši arī tādi uzņēmumi, kas darbojas IT un komunikāciju jomā, kā arī ražošanā. Tāpat aktivitāte ir pieaugusi pakalpojumu sniedzēju jomā, īpaši strauji augusi ārstniecībā nodarbināto uzņēmēju finansēšana (ģimenes ārsti, zobārsti). Pieaugums vērojams arī celtniecībā. Celtniecības izaugsmi veicina pēdējo ES projektu vēl 2014.-2020. noslēguma fāze, savukārt ārstniecības izaugsme varētu būt saistīta ar to, ka iepriekšējos divos “COVID” gados šajā nozarē strādājošie bija izvēlējušies nogaidīt ar jaunu investīciju veikšanu.
Šā brīža dati liecina, ka mazie uzņēmumi deviņos mēnešos ir aktīvi veikuši investīcijas savā izaugsmē. Tomēr raugoties uz gada nogali un nākamā gada sākumu, ir ļoti daudz faktoru, kas izaugsmes tempu var samazināt: augstā inflācija, augošās Euribor likmes un neskaidrība par pieprasījuma noturību ir galvenie no tiem. Tādēļ uzņēmēji īpaši tiek aicināti minēto faktoru ietekmi uz sava biznesa attīstību mazināt, jau iepriekš izstrādājot rīcības plānu ikdienas procesu efektivitātes uzlabošanai, un jaunu tirgu vai papildus biznesa virzienu attīstībai.