9. sep, 2019

Visi banku konti – vienā internetbankā

Vai pazīstat to sajūtu, kad jāsaprot, cik jums katras bankas kontā ir naudas, bet, lai to noskaidrotu, jāver vaļā viena internetbanka pēc otras? Tie laiki lēnām, bet neatgriezeniski paliek pagātnē. Tagad mūsu klienti, kam ir uzņēmumu konti SEB bankā vai Swedbank Lietuvā un Igaunijā, var ērti tos pievienot un redzēt savā internetbankā.

Swedbank ir pirmā banka Latvijā, kas piedāvā šo pakalpojumu saviem klientiem, un jau vairāk nekā 1000 no tiem – gan privātpersonas, gan uzņēmumi – ir izmēģinājuši šo jauno funkcionalitāti. Un tas ir tikai sākums – jau pārskatāmā nākotnē Swedbank klienti varēs pievienot jebkurā citā Eiropas bankā atvērtu kontu, aplūkot tā atlikumu un darījumu vēsturi, kā arī veikt maksājumus, nepametot Swedbank internetbanku. Lai izmantotu jauno iespēju, jādodas uz internetbankas pilno versija un zem kontu sadaļas jāatrod iespēja “Pievienot kontus no citām bankām” un tālāk jāveic prasītās darbības, kas ir vienkārši un ērti izdarāmas.

Revolūcija visā nozarē

Šobrīd mēs piedzīvojam jaunas ēras sākumu visā banku nozarē. Iespēja vienuviet apskatīt un pārvaldīt vairāku banku kontus, ir revolūcija, kas vēl pirms pāris gadiem šķita neiespējama. Šī iespēja, kuras pamatā ir Eiropas Savienības virzītā likumdošana un banku spēja ātri tai pielāgoties, nesīs jaunas ērtības klientiem, kā arī nozīmīgi saasinās konkurenci finanšu nozarē."

"Šodienas notikums vēl ir salīdzinoši neliels solis bankai, tomēr milzīgs lēciens visai nozarei, tāpēc esam gandarīti, ka tieši Latvijas iedzīvotāji ir starp pirmajiem Eiropā un pasaulē, kuri sāks izmantot šo inovāciju,” tā jaunumus raksturo Swedbank vadītājs Latvijā Reinis Rubenis.

Tiklīdz citas bankas publiskos ar likumu standartizētās saskarnes (Application Programming Interface jeb API), Swedbank klienti iegūs iespēju vienkopus apskatīt arī šajās bankās atvērtos kontus. Tuvākajā nākotnē iespēju loks vēl paplašināsies un Swedbank klienti varēs ne tikai apskatīt, bet arī ierosināt maksājumus no sev jebkurā bankā piederoša konta, izmantojot tikai Swedbank internetbanku.

Atvērtās platformas iespējas

Šis pakalpojums kļūst iespējams līdz ar Eiropas Savienības (ES) otrās Maksājumu pakalpojumu direktīvas (PSD2) ieviešanu, kas paredz finanšu iestādēm drošā veidā “atvērt” savus pakalpojumus arī citiem atbilstoši sertificētiem spēlētājiem. Šīs pārmaiņas saasinās konkurenci par ērtāko risinājumu klientiem, vienlaikus nodrošinot augstu drošības līmeni, jo likumdošana paredz, ka pakalpojumus varēs nodrošināt tikai pēc saņemtas patērētāja piekrišanas, turklāt dotā piekrišana būs jāatjauno ik pēc 90 dienām. Plašāku informāciju par PSD2 noteikumiem lasiet šeit.

Swedbank jau pirms obligāti noteiktā laika ieviesusi ES direktīvu un atvērusi savus pakalpojumus trešajām pusēm. Šobrīd jebkuram uzņēmumam ir iespēja izmantot Swedbank izstrādātās saskarnes (API), ja vien pakalpojuma sniedzējs atbilst nepieciešamajām drošības prasībām. Paredzams, ka no 14. septembra arī citas bankas sekos šim piemēram un atvērs savus pakalpojumus trešo pušu jeb citiem pakalpojumu sniedzējiem.

Jau 2017. gada beigās Swedbank ieviesa Open Banking “smilšukastes” vidi, kas ļāva sadarbības partneriem izmēģināt jauno sadarbības platformu Swedbank infrastruktūrā. Šajā posmā interese par Open Banking ir bijusi liela – ap 2 tūkstošiem lietotņu izstrādātāju ir strādājuši pie inovatīvu ideju realizēšanas. Iespēja citiem pakalpojumu sniedzējiem piekļūt banku attīstītajai infrastruktūrai radikāli maina izpratni par finanšu sektoru kopumā, jo no slēgtas vides bankas kļūst par atvērtu platformu ikvienam sadarbības partnerim jaunu pakalpojumu ieviešanai.