Lauras Grēviņas padomi, kā pandēmijas laikā saplānot ģimenes ēdienkarti nedēļai
Māja

Lauras Grēviņas padomi, kā pandēmijas laikā saplānot ģimenes ēdienkarti nedēļai

Ārkārtējās situācijas dēļ valstī ikviens no mums ir spiests mainīt savu ikdienu, tostarp pārtikas iegādes un ēšanas paradumus.

Liela daļa no mums gatavo mājās daudz biežāk, savukārt ģimenes ar bērniem ir nonākušas pie atklāsmes, ka arī bērnu apetīte var būt apbrīnojami laba, tāpēc jāgatavo ir bieži.

Lai gan ēdienkartes plānošana nav nekas jauns, ir ģimenes, kas to ir sākušas darīt tieši šobrīd, cerot, ka tas atvieglos ikdienu, jo izpaliks haotiskas ēdienreizes un neplānots veikala apmeklējums. No savas ģimenes pieredzes varu iedrošināt - maltīšu plānošana tiešām ļoti atvieglo ikdienu, jo īpaši šajā situācijā, kad lielai daļai no mums par ikdienu ir kļuvusi strādāšana no mājām un bērni neapmeklē bērnudārzu vai skolu. Maltīšu plānošana palīdz izvairīties no lieka stresa, ietaupīt laiku un naudu, izvairoties no spontāniem pirkumiem un bieža veikala apmeklējuma, saglabāt drošības un paredzamības sajūtu bērniem, ēst veselīgāk un daudzveidīgāk, kā arī samazināt pārtikas atkritumu apjomu.

Lai gan līdz šim plānojām ģimenes ēdienkarti nedēļas garumā, šobrīd plānošanu esam nedaudz pamainījuši, jo līdz šim mājās, kā jau vairumā ģimeņu, tika ēstas tikai brokastis un vakariņas, tomēr šobrīd tās ir visas galvenās ēdienreizes, plus uzkodas.

Pirms plāno ēdienkarti:

  • Rezervē laiku plānošanai un izbaudi to. Piemēram, es to parasti daru sestdienā vai svētdienā, un tas jau ir izveidojies par sava veida rituālu - ieslēgt mūziku, paņemt pierakstu kladi un pētīt pavārgrāmatas un recepšu vietnes internetā, atzīmējot to, kas patīk.
  • Novēro un pieraksti ģimenes ēšanas paradumus. Lai vieglāk saplānotu, ko un cik daudz ēdīsiet, pirms tam ir vērts atcerēties vai pierakstīt, kā jūs ikdienā ēdat un ko gribētos tajā pamainīt. Piemēram, ēst vairāk dārzeņus, mazāk pusfabrikātus? Vai ērtāk ir pagatavot vienu ēdienu vairākām dienām (piemēram, uzvārīt lielu zupas katlu 3 dienām), vai dodat priekšroku katrā ēdienreizē ēst kaut ko citu? Vai bērni ēd to pašu, ko pieaugušie? Kas jums garšo?
  • Nospraud mērķus! Padomā, kāds ir jūsu mērķis, plānojot maltītes - ietaupīt laiku, naudu, atvieglot ikdienu vai ieviest ēdienkartē lielāku dažādību? Ja ir svarīgi ietaupīt, tad attiecīgi var noteikt iknedēļas budžetu pārtikai un, balstoties uz to, plānot maltītes.
  • Izlem, kur iegādāsies visu nepieciešamo. Šobrīd, kad ar veikala apmeklējumiem nevajadzētu aizrauties, tas ir jo īpaši svarīgi. Ideāli, ja visu vari iegādāties vienā vietā. Ja pasūti produktus no zemniekiem vai no lielveikala, maltītes plāno atbilstoši piegādes dienām. Piemēram, ja zini, ka ceturtdienā atvedīs svaigu gaļu, to var pagatavot tajā pašā vai tuvākajās dienās. Līdzīgi ar citiem svaigajiem produktiem.

Kā plānot:

  • Izlem, cik maltītes plānosi. Nav obligāti jāizplāno 5 x 7 maltītes nedēļai, vari arī ieplānot, ka divas dienas ēdīsiet vienu ēdienu, piemēram, zupu vakariņās un nākamās dienas pusdienās. Es ilgu laiku plānoju tikai vakariņas, bet šobrīd cenšos plānot teju visu, arī uzkodas, jo bērni un arī mēs, pieaugušie, starp ēdienreizēm vēlamies kaut ko uzkost, un ir svarīgi, lai tās vienmēr nebūtu konfektes vai cepumi.
  • Pārbaudi, kādi produkti ir mājās. Lai iepirkumu saraksts pēc maltīšu saplānošanas nebūtu bezgalīgs, vispirms palūko, kādi produkti jau pieejami mājās. Pirmkārt, svarīgi iztērēt svaigos produktus, kas jau ir ledusskapī, otrkārt, iesāktos bakalejas produktu un citus iepakojumus.
  • Izlem, kādas produktu grupas un cik bieži nedēļas laikā vēlies ēst. Piemēram, mūsu ģimenē šobrīd veidoju maltīšu plānu balstoties pēc principa: svaiga gaļa 2 x nedēļā, zivs 1x nedēļā, katru dienu cita veida graudaugi vai pākšaugi, kā arī dārzeņi vai augļi katrā ēdienreizē. Tāpat atzīmēju, ka receptēs jāiekļauj dažādu veidu milti (piemēram, cepot pankūkas), rieksti un žāvēti augļi, sēnes, piena produkti vai to aizstājēji uz augu valsts bāzes u.c.
  • Izveido ēšanas ritmu. Bērniem jo īpaši patīk paredzamība, ne velti bērnudārzos ir ierasts no rītiem ēst putras, pusdienās zupu un otro, launagā ko vieglāku. Tāpat var plānot arī mājās, piemēram, pirmdienas var būt veģetārās dienas, otrdienas - zupu dienas, ceturtdienas - zivju dienas. Varbūt ir kāda diena nedēļā, kad varat atļauties vakariņas pasūtīt no kāda ēdienu piegādātāja, ļaujot sev atpūsties no gatavošanas.
  • Izvēlies, kurš plānos un gatavos maltītes. Vai ģimenē par visām maltītēm noteicējs ir viens cilvēks vai vairāki? Pavaicā, ko vēlas pārējie ģimenes locekļi, arī bērni. Varbūt katrs var izvēlēties vienu vakariņu recepti nedēļā?
  • Izvēlies, kur un kādas receptes meklēsi. Nenoslogo sevi un neaizraujies tikai ar jaunām receptēm. Kas ir jūsu ģimenē jau iecienīti ēdieni, kas visiem garšo? Kas ir ēdieni, kurus vari pagatavot, lai pietiktu 2 dienām? Kas ir ēdieni, kuru gatavošana neprasa daudz laika? Vai nedēļas ietvaros vēlies izaicināt sevi, pagatavojot kādu ēdienu, kas prasa ilgāku laiku, piemēram, brīvdienās? Receptes vari meklēt pavārgrāmatās, kulinārijas žurnālos, recepšu blogos un portālos. Ja vēlies būt pārliecināts, vai recepte ir uzticama, palasi komentārus pie receptēm - vai citiem tās ir izdevušās?
  • Pieraksti, ko un kad plāno gatavot. Vari izveidot tabulu katrai nedēļas dienai un pierakstīt ēdienus, ko plāno gatavot maltītēs, kuras esi izlēmis plānot (brokastis, pusdienas, vakariņas, uzkodas). Šī plāna izveidē vari iesaistīt arī bērnus, lai izvairītos no tā, ka bērni atsakās kaut ko ēst. Atceries - bērniem patīk paredzamība! Vari pavaicāt, vai bērni grib ieteikt kādu ēdienu, ko nedēļas laikā noteikti vēlētos apēst (kaut vai pankūkas svētdienā). Iesaku vispirms izveidot melnrakstu.
  • Pārskati savu izveidoto plānu - pirms veido iepirkumu sarakstu, pārskati, vai tiešām sastādītais plāns ir reāls. Vai spēsiet visu apēst un ēdiens nepaliks pāri? Kad tiks apēsti pārpalikumi, ja tādi būs? Vai svaigie produkti nesabojāsies, pirms tos paspēsiet apēst? Vai ēdienkarte ir sabalansēta? Droši svītro un maini visu, kas ir maināms.
  • Ieplāno pārpalikumu apēšanu. Es apzināti dažas reizes nedēļā maltītes plānā atstāju brīvas tukšas vietas, kurās taps ēdieni no produktiem, kas ir palikuši pāri, vai kuru iepakojumi ir atvērti, un produkts var sabojāties.
  • Izveido plāna gala versiju un noliec redzamā vietā. Tā ir tik atvieglojoša sajūta - redzēt, ka pēdējā brīdī atkal nav jādomā, ko gatavot, un vari būt drošs, ka visi produkti ir pieejami. Plāna sagatavošanā arī vari iesaistīt bērnus - lai viņi raksta, zīmē, līmē un jūtas iesaistīti.
  • Apzinies, ka plānam var būt nobīdes. Ēšana ir cieši saistīta arī ar mūsu emocijām. Ir dienas, kad nu galīgi negribas ēst to, kas bijis ieplānots pirms nedēļas vai divām. Nekas traks nenotiks, ja piektdien ieplānotās vakariņas apēdīsiet trešdienā u.tml.

Protams, ar ēdienkartes plāna sastādīšanu nekas nebeidzas. Pēc tam ir jāsastāda iepirkumu saraksts, jādodas uz veikalu vai jāpasūta produkti uz mājām. Ja maltītes plāno pirmoreiz, atceries - sāc pamazām, kaut vai tikai ar vakariņu plānošanu 5 dienām no 7, pamazām pievienojot klāt citas dienas un maltītes. Tikai mēģinot ar laiku sapratīsi, kāds plānošanas mehānisms vislabāk der tieši tavai ģimenei!