OCTA jeb civiltiesiskā apdrošināšana ir obligāta visiem auto īpašniekiem, savukārt KASKO ir obligāta tikai jaunu automašīnu pircējiem, jo to pieprasa līzinga kompānijas.
Liela daļa lietotu auto īpašnieku izvēlas ietaupīt uz apdrošināšanas maksājumiem, pieņemot, ka pat tad, ja gadīsies kāda problēma, remonts izmaksās lētāk.
KASKO – tikai jauniem auto?
Tomēr tieši KASKO apdrošina jūsu auto, jo OCTA vien pasargā jūs no izdevumiem, ja gadās apskādēt kāda cita spēkratu. Situācijas, kad OCTA nepalīdzēs, ir visdažādākās – saskriešanās ar meža dzīvnieku, uz auto jumta uzgāžas koks, stiklu izsit huligāni vai virs ceļa lidojošs akmens… Visus šajos gadījumos, kad nav “vainīgā”, par auto remontu jāmaksā pašam vai to sedz KASKO. Latvijā vidējais automašīnas vecums ir 13 gadi. Kādam tas var šķist daudz, taču kādam tas nozīmē darbspējīgu un uzticamu spēkratu vēl vairāku gadu garumā. Taču samērā bieži šie auto netiek apdrošināti, jo kāpēc gan iegādāties KASKO polisi 3000−6000 eiro vērtai automašīnai? Auto īpašnieki nereti uzskata, ka apdrošināšana neatmaksājas, jo iespējamie remonta izdevumi ir zemāki. Pieredze liecina, ka šis pieņēmums var izrādīties maldīgs, jo arī šādu auto remonta izmaksas īpašniekam var sagādāt īstas galvassāpes.
Vai 1000 eiro auto remontam ir daudz vai maz?
Kā rāda Swedbank apkopotie dati, vidējā summa, ko iedzīvotāji atvēlē auto iegādei, ir 6000 eiro un visbiežāk dod priekšroku tādiem auto, kas sevi uz Latvijas ceļiem jau pierādījuši, – Audi, Volvo, Volkswagen un BMW. Taču arī šīs automašīnas iekļūst ceļu satiksmes negadījumos un prasa remontu. Pēc Swedbank apdrošināšanas datiem, katrs trešais KASKO apdrošināšanas klients pagājušajā gadā tika iesaistīts negadījumā un vidējā zaudējumu summa bija 900 eiro. Raugoties tīri matemātiski, 900 eiro remonts 6000 eiro vērtai automašīnai ir daudz.
Lietotas detaļas – lētāk, bet ne lēti
Turklāt arī lietotu automašīnu detaļas ir salīdzinoši dārgas, un cerība iegādāties tās lietotas, tādējādi būtiski ieekonomējot, arī var palikt tikai cerība. Piemēram, Volkswagen Golf 6 2010. gada izlaiduma mašīnai jauns priekšējais lukturis maksā 148 eiro, savukārt lietots – 120 eiro. Jauns priekšējais spārns šim auto modelim maksā 143 eiro, savukārt lietots 85 eiro. Apskatot, piemēram, Volvo XC90 2009. gada izlaiduma auto detaļu izmaksas, redzam, ka jauns priekšējais lukturis maksā vidēji 570 eiro, bet lietots – 400 eiro. Turklāt tās ir tikai detaļu izmaksas, papildus vēl jārēķinās ar darba izmaksām, virsbūves detaļu nomaiņas gadījumā arī ar krāsošanas izmaksām utt.
KASKO – ne tikai remontam
KASKO papildus remonta izmaksām, ko sedz apdrošināšana, piedāvā arī dažādus servisa pakalpojumus, piemēram, palīdzību uz ceļa vai transporta izdevumu apmaksu remonta laikā. Rīdzinieks Gunārs pirms pāris nedēļām piedzīvoja nepatīkamu mirkli – viņa pāris gadus vecajam Mitsubishi Outlander uz ceļa pārstāja darboties automašīnas ģenerators. Ar dziestošu auto viņš aizbrauca līdz tuvējā veikala stāvvietai un uzreiz sazinājās ar savu apdrošināšanas kompāniju. Aptuveni pēc stundas ieradās tehniskā palīdzība, konstatēja bojājumu un izsauca auto evakuatoru, kas nogādāja mašīnu uz servisu, turklāt auto īpašniekam pat nevajadzēja doties līdzi. Papildus tam remonta laikā Gunārs varēja izmantot taksometra pakalpojumus, kurus, tāpat kā tehnisko palīdzību, sedza apdrošinātājs. “Tagad rūpīgi apsveru, vai man tomēr nevajadzētu KASKO arī savam otram auto – pavecam Volkswagen Touran. Līdz šim uzskatīju to par lieku greznību, bet drošības sajūta, ka par mani parūpēsies un ka esmu par to jau samaksājis, ir nenovērtējama.”
Apdrošina arī lietotus auto
Kā norāda Swedbank auto apdrošināšanas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, šobrīd teju puse no Swedbank apdrošinātajiem auto ir vecāki par septiņiem gadiem. Tas nozīmē, ka arī lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, iegādājoties KASKO apdrošināšanu.
Nesen, piemēram, KASKO apdrošināšanas atlīdzību 2000 eiro apmērā saņēma kāds Opel īpašnieks, kurš, vadot auto, nepamanīja tuvojamies tramvaju un izraisīja sadursmi. Negadījuma rezultātā auto labot bija ekonomiski nepamatoti, un apdrošinātājs izvēlējās izmaksāt atlīdzību automašīnas tirgus vērtības apmērā. Kāds automašīnas Škoda īpašnieks, kura auto vērtība bija 3500 eiro, braucot ar savu spēkratu, cieta sadursmē ar citu auto un saņēma apdrošināšanas atlīdzību auto remontam 1600 eiro apmērā jeb teju pusi no auto iegādes cenas.
Tāpēc atbilde uz jautājumu, vai ir vērts apdrošināt 10 gadus un vecāku auto, meklējama pretjautājumā – vai esat gatavs pēkšņi zaudēt teju pusi vai visu summu no automašīnas vērtības? Ja atbilde ir nē, tad KASKO apdrošināšana ir risinājums, ko apsvērt.