Vai ir vērts apdrošināt 10 un vairāk gadus vecu automašīnu?

OCTA jeb civiltiesiskā apdrošināšana ir obligāta visiem auto īpašniekiem, savukārt KASKO ir obligāta tikai jaunu automašīnu pircējiem, jo to pieprasa līzinga kompānijas.

Liela daļa lietotu auto īpašnieku izvēlas ietaupīt uz apdrošināšanas maksājumiem, pieņemot, ka pat tad, ja gadīsies kāda problēma, remonts izmaksās lētāk.

KASKO – tikai jauniem auto?

Tomēr tieši KASKO apdrošina jūsu auto, jo OCTA vien pasargā jūs no izdevumiem, ja gadās apskādēt kāda cita spēkratu. Situācijas, kad OCTA nepalīdzēs, ir visdažādākās – saskriešanās ar meža dzīvnieku, uz auto jumta uzgāžas koks, stiklu izsit huligāni vai virs ceļa lidojošs akmens. Visus šajos gadījumos, kad nav “vainīgā”, par auto remontu jāmaksā pašam vai to sedz KASKO. Latvijā vidējais automašīnas vecums ir 14 gadi. Kādam tas var šķist daudz, taču kādam tas nozīmē darbspējīgu un uzticamu spēkratu vēl vairāku gadu garumā. Taču samērā bieži šie auto netiek apdrošināti, jo kāpēc gan iegādāties KASKO polisi 3000−6000 eiro vērtai automašīnai? Auto īpašnieki nereti uzskata, ka apdrošināšana neatmaksājas, jo iespējamie remonta izdevumi ir zemāki. Pieredze liecina, ka šis pieņēmums var izrādīties maldīgs, jo arī šādu auto remonta izmaksas īpašniekam var sagādāt īstas galvassāpes. 

Vai 1000 eiro auto remontam ir daudz vai maz?

Kā rāda Swedbank apkopotie dati, vidējā summa, ko iedzīvotāji atvēlē lietota auto iegādei, ir 6800 eiro un visbiežāk dod priekšroku tādiem auto, kas sevi uz Latvijas ceļiem jau pierādījuši, – Volkswagen, Audi, Volvo un BMW. Taču arī šīs automašīnas iekļūst ceļu satiksmes negadījumos un prasa remontu. Pēc Swedbank apdrošināšanas datiem, pērn KASKO apdrošināšanas klientiem vidējā zaudējumu summa bija 1715 eiro. Raugoties tīri matemātiski, 1691 eiro remonts 6800 eiro vērtai automašīnai ir daudz.

Lietotas detaļas – lētāk, bet ne lēti

Turklāt arī lietotu automašīnu detaļas ir salīdzinoši dārgas, un cerība iegādāties tās lietotas, tādējādi būtiski ieekonomējot, arī var palikt tikai cerība. Piemēram, Volkswagen Passat B7 lietotas priekšējās sānu durvis maksā vidēji 300 eiro. Apskatot, piemēram, Volvo V60 2010. gada izlaiduma auto detaļu izmaksas, redzam, ka jauns priekšējais bamperis maksā vidēji 350 eiro, bet lietots – 200 eiro. Savukārt BMW 5. sērijas modeļiem līdz 2013. izlaiduma gadam jauns priekšējais LED lukturis maksā vidēji 400 eiro. Turklāt tās ir tikai detaļu izmaksas, papildus vēl jārēķinās ar darba izmaksām, virsbūves detaļu nomaiņas gadījumā arī ar krāsošanas izmaksām utt.

KASKO – ne tikai remontam

KASKO papildus remonta izmaksām, ko sedz apdrošināšana, piedāvā arī dažādus servisa pakalpojumus, piemēram, palīdzību uz ceļa vai transporta izdevumu apmaksu remonta laikā. Rīdzinieks Gunārs piedzīvoja nepatīkamu mirkli – viņa pāris gadus vecajam Mitsubishi Outlander uz ceļa pārstāja darboties automašīnas ģenerators. Ar dziestošu auto viņš aizbrauca līdz tuvējā veikala stāvvietai un uzreiz sazinājās ar savu apdrošināšanas kompāniju. Aptuveni pēc stundas ieradās tehniskā palīdzība, konstatēja bojājumu un izsauca auto evakuatoru, kas nogādāja mašīnu uz servisu, turklāt auto īpašniekam pat nevajadzēja doties līdzi. Papildus tam remonta laikā Gunārs varēja izmantot taksometra pakalpojumus, kurus, tāpat kā tehnisko palīdzību, sedza apdrošinātājs. “Tagad rūpīgi apsveru, vai man tomēr nevajadzētu KASKO arī savam otram auto – pavecam Volkswagen Touran. Līdz šim uzskatīju to par lieku greznību, bet drošības sajūta, ka par mani parūpēsies un ka esmu par to jau samaksājis, ir nenovērtējama.”

Apdrošina arī lietotus auto

Kā norāda Swedbank auto apdrošināšanas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, šobrīd teju puse no Swedbank apdrošinātajiem auto ir vecāki par septiņiem gadiem. Tas nozīmē, ka arī lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, iegādājoties KASKO apdrošināšanu.

Piemēram, KASKO apdrošināšanas atlīdzību 2000 eiro apmērā saņēma kāds Opel īpašnieks, kurš, vadot auto, nepamanīja tuvojamies tramvaju un izraisīja sadursmi. Negadījuma rezultātā auto labot bija ekonomiski nepamatoti, un apdrošinātājs izvēlējās izmaksāt atlīdzību automašīnas tirgus vērtības apmērā. Kāds automašīnas Škoda īpašnieks, kura auto vērtība bija 3500 eiro, braucot ar savu spēkratu, cieta sadursmē ar citu auto un saņēma apdrošināšanas atlīdzību auto remontam 1600 eiro apmērā jeb teju pusi no auto iegādes cenas.

Tāpēc atbilde uz jautājumu, vai ir vērts apdrošināt 10 gadus un vecāku auto, meklējama pretjautājumā – vai esat gatavs pēkšņi zaudēt teju pusi vai visu summu no automašīnas vērtības? Ja atbilde ir nē, tad KASKO apdrošināšana ir risinājums, ko apsvērt.   

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?