Kā apliecina Swedbank veiktā aptauja[1], katrs otrais Latvijas iedzīvotājs (65%) ir bijis iesaistīts auto negadījumā, un katrs desmitais piedzīvojis pat nopietnu autoavāriju. Turklāt visbiežāk auto negadījumi notikuši ne tikai cita autovadītāja rīcības, bet arī savas neuzmanības un citu neparedzētu apstākļu dēļ.
Interesanti objekti, bērni un mobilais tālrunis
Neskatoties uz to, ka pats braukšanas laikā savu uzmanību velti tikai ceļam, svarīgi atcerēties, ka citi satiksmes dalībnieki var nebūt tik atbildīgi. Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs atzīst, ka ne vienmēr koncentrējas tikai uz ceļu satiksmi (22%). Uzmanību mēdz novērst dažādi blakusapstākļi, piemēram, interesanti objekti apkārtnē (39%), sarunu biedri (34%), mobilie telefoni (33%), kā arī bērni (21%). Turklāt uzmanību no ceļu satiksmes visbiežāk novērš gados jaunāki autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem (65%), kuri nereti pārsniedz arī atļauto braukšanas ātrumu par 10 km/h un vairāk.
Pārsniegts ātrums katram otrajam
Atļautā ātruma ievērošana ir būtisks ceļu satiksmes drošības aspekts, lai samazinātu negadījumu iespējamību, taču katrs otrais autovadītājs apstiprina, ka nereti to pārsniedz par 10 km/h (53%), bet teju katrs piektais to pārsniedz regulāri (17%). Interesanti, ka autovadītāji ar zemākiem ienākumiem biežāk ievēro atļauto braukšanas ātrumu, kamēr iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem atļauto ātrumu pārsniedz bieži (36%). Kā atbildīgākie autovadītāji ir iedzīvotāji vecumā no 65 gadiem, jo teju visi (94%) savu uzmanību pievērš tikai auto vadīšanai.
“Autovadītājiem braukšanas laikā svarīgi saglabāt koncentrēšanos uz satiksmi, tomēr nereti sadzīviskas situācijas vai vēlme pie auto stūres izdarīt vēl kādu darbu noved pie negadījuma. To apliecina arī Swedbank apdrošināšanas apkopotie dati – gandrīz katrs trešais KASKO apdrošināšanas klients pagājušajā gadā bija iesaistīts auto negadījumā. Pērn vidējā KASKO atlīdzība auto bojājumu gadījumā bija 1715 eiro. Ne visiem šāda summa uzreiz ir brīvi pieejama, tāpēc ir svarīgi izvērtēt gan savus braukšanas paradumus, gan finanšu veselību, kas ļautu pašu spēkiem vai ar apdrošināšanas palīdzību nosegt neplānotos izdevumus,” stāsta Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre.
Ne vienmēr atbildīgi ir citi
Tā kā KASKO apdrošināšana nav obligāta, daudzi autovadītāji to neiegādājas, cerot uz savu meistarību un veiksmi. Tomēr arī citu auto īpašnieku pieredze rāda, ka šādu soli var nākties nožēlot ne tikai jaunām, bet arī lietotām automašīnām. Katrs trešais autovadītājs atzīst, ka satiksmes negadījums noticis paša vainas (34%) vai neparedzētu ceļa apstākļu (27%) dēļ. Šādos gadījumos, ja auto īpašniekam ir tikai OCTA jeb transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, tiek segti tikai citai personai radītie zaudējumi, bet ne jūsējie.
Ilga Babre norāda, ka pat visprofesionālākajam autovadītājam uz ceļa var gadīties neparedzētas situācijas - priekšā izskrien meža dzīvnieks, automašīnai var uzkrist koks vai lāsteka, spēkrats var tikt sabojāts stāvlaukumā vai var rasties citu veidu zaudējumi, ko OCTA nesedz. Auto var tik arī nozagts.
“Katram auto īpašniekam vajadzētu sev uzdot jautājumu – vai es esmu gatavs tam, ka auto tiek nozagts vai neatgriezeniski bojāts, kā rezultātā zaudēju visu tajā ieguldīto naudas summu? Ja jaunajiem auto, kas iegādāti līzingā, KASKO ir obligāta prasība, lietota auto īpašniekam šī ir brīva izvēle, taču arī lietota auto īpašniekam zaudējums proporcionāli ir tikpat nozīmīgs vai pat vēl lielāks nekā dārga un ekskluzīva spēkrata saimniekam. Mēs varam būt izcili autovadītāji, bet mēs nevaram kontrolēt apkārt notiekošo,” uzsver Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre.
[1] Swedbank aptaujas veikta šī gada martā sadarbībā ar Pētījumu centru SKDS, aptaujājot vairāk nekā 1000 autovadītāju vecumā 18-75 gadiem visā Latvijā.