Audio digitalizēšanas uzņēmuma “Amalgam audio” dibinātājs Kārlis Cīrulis un kino producēšanas uzņēmuma vadītājs stāsta par savu pieredzi, dibinot uzņēmumu un iegūstot Swedbank aizdevumu ar Eiropas Investīciju fonda (EIF) garantiju atbalstu.
Uzņēmuma dibināšanas process
Uzņēmējiem ir atšķirīgi pieredzes stāsti, taču tiem cauri vijas mērķtiecība, iedziļināšanās, rūpīga nozares izpēte un vēlēšanās radīt kaut ko savu.
“Amalgam audio” vadītājs Kārlis Cīrulis stāsta, ka pašreizējā uzņēmuma ideja piedzimusi no citas, līdzīgas idejas “pelniem”, kad Covid-19 pandēmija apstādinājusi piegādes ķēdes un citus biznesa procesus. Pēc pandēmijas Kārlis pētījis, kā iegūto pieredzi un aprīkojumu pārvērst jaunā biznesa idejā.
“Kamēr es attīstīju savu produktu, citai firmai bija iznākusi digitāla platforma, ar kuru veco tehnoloģiju var digitalizēt un ļoti autentiskā veidā atskaņot. Iztestēju to produktu, sapratu, ka es to varu izdarīt labāk un sāku veidot,” stāsta Kārlis.
Viņš papildina, ka sākotnējā izaugsme notikusi pakāpeniski, divu gadu laikā fokusējoties uz skaņas digitalizāciju un uzņēmuma izaugsmi.
“Kad sāka nākt apgrozījums, visu liku atpakaļ uzņēmumā, neko neņēmu ārā, pirku labāku aprīkojumu, dažādus pastiprinātājus, ko digitalizēt, tad “tā bumba pamazām sāka ripot”,” uzņēmējs atceras.
Filmu producēšanas uzņēmējs norāda, ka filmu nozarē darbojies jau ilgstoši, taču to dibināt esošajā uzņēmējdarbības formā SIA rosinājusi vēlme sakārtot grāmatvedības, nodokļu un tehniskos procesus. “Izaicinājumu īpaši nebija, gāja kā pa sviestu,” atzīst uzņēmējs, iedrošinot arī citus pašnodarbinātos meklēt sev izdevīgākās un atbilstošākās uzņēmējdarbības formas.
Kā nodrošināt konkurētspēju
Abi uzņēmēji kā svarīgu konkurētspējas priekšnoteikumu min savas nozares jaunumu rūpīgu izpēti, zināšanu papildināšanu un piedāvāto produktu vai pakalpojumu pielāgošanu klientu mainīgajām vajadzībām.
“Katru gadu kaut kas nedaudz pamainās – vienu gadu ir vairāk kāda kustība, ko klients prasa, citu gadu cita. Ir svarīgi sekot līdzi laikam un brīvajā laikā trenēties un pētīt, kā izveidot dažādas koncepcijas vai piedāvāt risinājumus ar interesantiem kadriem,” norāda kinofilmu producēšanas uzņēmuma vadītājs.
Savu rīcību šādi pielāgojot, uzņēmumam veiksmīgi izdevies bez papildu reklāmas iegādes nodrošināt, ka vietējie un starptautiska mēroga klienti atrod, to viens otram iesakot.
Savukārt Kārlis stāsta, ka viņa uzņēmuma pievienotā vērtība slēpjas zināšanās un rūpīgā darbā, pievēršot uzmanību dažādām skaņas ierakstīšanas un apstrādes niansēm, kā arī iekārtu tehniskajai apkopei.
“Ienācu tajā “spēlē” ļoti vēlu, bet ļoti pedantiski, un pa šiem diviem gadiem es esmu ieguvis vienu no līdera pozīcijām savā nišā. Neesmu biznesa cilvēks, man nav pieredzes, taču guvu panākumus, reinvestējot uzņēmumā un salīdzinot sevi nevis ar citiem, bet sevi pašu – ko varu uzlabot, kā izdarīt vēl labāk,” Kārlis atzīst.
EIF garantiju programmas pieredze
Kino producēšanas uzņēmuma vadītājs par Swedbank piedāvāto kredītu ar EIF garantiju uzzinājis, meklējot iespēju papildināt uzņēmuma tehnisko pamatlīdzekļu arsenālu. Bijis skaidrs, ka plašāks pieejamo tehnoloģisko risinājumu klāsts palīdzētu palielināt uzņēmuma ienākumus, bet tam vajadzējis finansiālu “atspēriena punktu”.
“Swedbank aizdevums ar EIF garantiju programmu likās vienkāršs un salīdzinoši ātrs risinājums. Iegāju bankā, apskatīju procentu likmes, veicu aprēķinus un sapratu, ka mani tas apmierina un sanāk izdevīgi. Pieteicos un iegādājos sev nepieciešamo tehniku,” uzņēmējs klāsta.
Arī Kārlim papildu finansējums bijis nepieciešams uzņēmuma izaugsmes atbalstīšanai. “Man būtu arī citas iespējas, bet negribēju ieķīlāt pamatlīdzekļus. Tad uzzināju, ka varu saņemt darba kapitāla kredītu un pieteicos. Tas noteikti bija nesāpīgākais variants,” viņš atceras.
Abi uzņēmēji sadarbību finansējuma iegūšanā ar Swedbank vērtē pozitīvi, sevišķi novērtējot bankas iedziļināšanos, atvērtību sarunām un ticību uzņēmumu izaugsmes spējām.
Nākotnes mērķi: izaugsme un nostiprināšanās
Abu uzņēmumu vadītāji plāno arī turpmāk koncentrēties uz izaugsmi, konkurētspējas palielināšanu un tālāku specializāciju. Tajā nozīme ir gan iegūtā finansējuma radītajām iespējām, gan atbalstošam valsts regulējumam starptautisko sadarbību jomā, gan arī pašu uzņēmumu spējai radīt augstas kvalitātes piedāvājumu ar pievienoto vērtību.
“Draugi un klienti nozarē no Amerikas un citām valstīm vienmēr ir sajūsmā par to, kā Latvija sevi parāda ar pasaules līmeņa attieksmi un izpildi,” uzņēmējs noslēdz.