“BioVe” – Madonas skolēnu radīts risinājums pārtikas svaiguma uzraudzībai

Biznesa ideja, kas veicina ilgtspējīgu dzīvesveidu, apvienojot tehnoloģijas ar vides aizsardzības principiem.

Kā samazināt pārtikas izšķērdēšanu un iedvesmot līdzcilvēkus izvēlēties ilgtspējīgāku dzīvesveidu? Madonas Valsts ģimnāzijas skolēni, apvienojušies komandā “BioVe”, strādājuši pie risinājumu, kas ne vien atbalsta planētai draudzīgus paradumus, bet arī varētu būt noderīgs ikvienā mājsaimniecībā. Ar savu pārtikas svaiguma sensoru viņi izcīnīja otro vietu Swedbank konkursā “Biznesa skices 2024” un pierādīja, ka lielas idejas var dzimt jau skolas solā.

Ceļš līdz idejai: problēma ledusskapī

Komandas dalībnieki Renāte, Juris un Jēkabs savu ideju aizsāka ikdienā novērotās problēmas—pārtikas izšķērdēšanas—mudināti. “Mēs redzējām, cik bieži cilvēki izmet produktus, kurus vienkārši aizmirsuši ledusskapī,” stāsta Juris. “Mēsu mērķis bija radīt rīku, kas palīdzētu cilvēkiem efektīvāk izmantot pārtiku un tajā pašā laikā samazinātu izmaksas.”

Sākotnēji bija plānots radīt komposta kastes, taču, ņemot vērā, ka jau pastāv bioloģisko atkritumu šķirošanas konteineri, tika meklēts veids, kā noteikt pārtikas svaigumu pirms tā sabojājusies. "BioVe" sensors darbojas, analizējot pH svārstības un gāzu, piemēram, metāna un etilēna, koncentrācijas izmaiņas, lai novērtētu produkta svaiguma pakāpi.

“Šis sensors ir neliels stobriņš, kuru ieliek šķidrumā, lai noteiktu tā pH vērtību. Ar laiku, piemēram, piens kļūst skābāks, kad tas sāk bojāties. Sensors sinhronizē informāciju ar lietotāja ierīci un brīdina, ja produkts tuvojas derīguma termiņa beigām vēl pirms tas kļuvis nelietojams,” stāsta "BioVe" komandas pārstāvis Juris.

Jaunas iemaņas: No programmēšanas līdz darbam komandā 

Projekta attīstības ceļš nebija viegls. "Kā vidusskolēniem mums nebija plašas zināšanas par programmēšanu un 3D dizainu, tāpēc bieži konsultējāmies ar speciālistiem," atceras Juris, kurš bija atbildīgais par prototipa programmēšanu un detaļu savienojumiem. Renāte, kuras pārziņā bija komandas komunikācija un sociālo tīklu pārvaldība, uzsver: “Šie izaicinājumi mums deva iespēju mācīties sadarboties, rast kompromisus un nepazaudēt entuziasmu grūtību priekšā.”

Pieteikšanās un dalība Swedbank rīkotajā konkursā “Biznesa skices 2024” bija nozīmīgs pagrieziena punkts. “Mirklis, kad uzzinājām par iekļūšanu finālā, bija neticams — īslaicīgs pārsteigums mijās ar lepnumu un milzu iedvesmu,” atceras Juris. Lai gan komanda noslēgumā izcīnīja otro vietu, viņu stends izpelnījās atsevišķu atzinību par labāko prezentācijas risinājumu, ko īpaši palīdzēja izcelt ledusskapis ar sensora demonstrāciju. “Cilvēki piegāja, uzdeva jautājumus un dalījās ar ieteikumiem — tā bija neatsverama pieredze,” stāsta Jēkabs.

Neskatoties uz to, ka komanda šobrīd vairs nestrādā pie sensora attīstīšanas, katrs no dalībniekiem ir uzsācis jaunus projektus un turpina pilnveidot uzņēmējdarbības prasmes. “Tieši konkursa laikā mēs sapratām, cik svarīgi ir plānot laiku, iekļauties termiņos un uzņemties saprātīgu risku,” uzsver Jēkabs. “Tas maina attieksmi — vairs nebaidies no sarežģījumiem, bet redzi tos kā iespēju mācīties un pilnveidoties.”

Ja esi skolēns vai students ar savu biznesa ideju vai vēlies to radīt, līdz 21. janvārim piesakies ikgadējam biznesa plānošanas konkursam “Biznesa skices”. Ikvienai komandai būs iespēja saņemt mentoru atbalstu no “Draugiem Group”, lai veiksmīgi attīstītu idejas un prasmes reālā biznesa vidē, savukārt labākajām komandām paredzētas naudas balvas līdz 1500 eiro.

Plašāka informācija un pieteikšanās nosacījumi pieejami šeit. Sper pirmo soli veiksmīgas biznesa idejas virzienā!