Bez tā vairs nav iedomājama arī mūsu finanšu dzīve – bankas mobilā lietotne ļauj pilnībā būt lietas kursā par savu digitālo maciņu. Tāpēc banka saviem klientiem piedāvā Smart-ID jeb jaunu, drošu un ērtu alternatīvo risinājumu kodu kartēm un kalkulatoriem. Lai to izmantotu, jālejupielādē Smart-ID lietotne un jāizveido divi PIN kodi. Un viss! Tas ir starptautisks inovatīvs risinājums, kuru Latvija ieviesusi kā viena no pirmajām valstīm pasaulē.
Kas ir Smart-ID?
Smart-ID ir droša un ērta lietotne (aplikācija), ar kuras palīdzību varat pieslēgties Swedbank internetbankai un mobilajai lietotnei un tajā veikt visus nepieciešamos maksājumus un citas darbības.
Turklāt no 11.maija Smart-ID lietotāji var autorizēties ne tikai Swedbank internetbankā un mobilajā lietotnē, bet arī zvanot bankai pa tālruni 67444444. Savukārt uzņēmumu vadītāji var administrēt lietotājus internetbankā ar Smart-ID.
Sākotnēji Smart-ID būs ērta alternatīva banku kodu kartēm un kodu kalkulatoriem, taču nākotnē to varēs izmantot arī dokumentu parakstīšanai ārpus internetbankas.
Smart-ID atbilst visām mūsdienu tehnoloģiju un drošības prasībām, tajā tiek izmantotas jaunākās kriptogrāfijas jeb šifrēšanas metodes. Tas ir īpaši ērti, jo mobilais telefons vienmēr ir līdzi, savukārt telefona nozaudēšanas gadījumā Smart-ID aizsargā izvēlētie PIN kodi.
Kā lietot Smart-ID?
Lejupielādējiet Smart-ID AppStore vai Google Play un tā aktivizēšanai pirmajā reizē izmantojiet kodu karti vai kalkulatoru. Pēc tam jāizvēlas divi tikai sev vien zināmi PIN kodi, kuri turpmāk būs jālieto, pieslēdzoties internetbankai (PIN1) un apstiprinot maksājumus vai parakstot dokumentus (PIN2). Iegaumējiet tos labi!
Tas arī nozīmē, ka, lai lietotu bankas pakalpojumus, turpmāk pietiks tikai ar viedtālruni – nebūs jānēsā līdzi kodu karte vai kodu kalkulators.
Savu Smart-ID kontu varēsiet lietot tikai jūs, tādēļ atcerieties: nekad nedrīkst izpaust savus PIN kodus tieši tāpat, kā rīkojoties ar norēķinu karti.
Vai var lietot Smart-ID vairākās viedierīcēs?
Ja vēlaties Smart-ID kontu lietot vairākās viedierīcēs, attiecīgajā telefonā vai planšetdatorā ir jāinstalē unikāls Smart-ID konts. Arī iegādājoties jaunu viedtālruni, Smart-ID lietotne (aplikācija) ir jāinstalē no jauna un jāreģistrē jauns Smart-ID konts. Jūsu bankas kontu šīs izmaiņas neietekmēs.
Klientiem, kuriem ir vairāki aktīvi Smart-ID konti, kopš 11.maija nav jāizvēlas Smart-ID ierīce manuāli, jo maksājuma apstiprināšana notiks tajā pašā ierīcē, ar ko notika pieslēgšanās.
Vai Smart-ID var izmantot vairāki cilvēki, piemēram, kolēģi vai ģimene?
Nē. Tas nav droši. Smart-ID ir piesaistīts unikālam lietotājam, nevis bankas kontam. Iesakām nepieciešamības gadījumā reģistrēt vairākus Smart-ID katram ģimenes loceklim vai kolēģim, lai būtu iespējams noteikt, kurš veicis darbības bankas kontā, piemēram, apmaksājis pirkumus vai pārskaitījis naudu uz citu kontu.
Kā rīkoties, ja pazaudēts vai nozagts viedtālrunis?
Ja esat pazaudējis viedtālruni, jārīkojas tieši tāpat, kā pazaudējot maksājumu karti – nekavējoties jāsazinās ar Swedbank pa tālruni 67 444 444 vai Smart-ID Atbalsta daļu – , tālrunis 1807.
Lai parūpētos par drošību, atcerieties pāris padomus:
- nekad nevienam neatklājiet savu PIN1 un PIN2 kodu – arī kolēģiem un ģimenei;
- vienmēr pārbaudiet veicamo darbību, pirms to apstiprināt ar PIN kodiem;
- vienmēr aizsargājiet savu viedtālruni ar drošu pieejas kodu un neatklājiet citiem šo ciparu kombināciju;
- regulāri atjaunojiet savas ierīces operētājsistēmas versiju uz jaunāko pieejamo, izpildot ražotāja norādījumus.
Kā rīkoties, ja ir aizmirsies PIN kods?
Rīkojieties šādi:
- izdzēsiet savu kontu Smart-ID lietotnē;
- reģistrējiet jaunu kontu Smart-ID lietotnei.
Kā rīkoties, ja PIN kods nobloķēts? Vai var to atbloķēt pats?
Pirmo reizi Smart-ID ievadot nepareizu PIN kodu trīs reizes pēc kārtas, tas tiek bloķēts uz trīs stundām. Tiek rādīta laika atskaite līdz PIN koda atbloķēšanai, un pēc tam iespējams mēģināt vēlreiz.
Otro reizi ievadot nepareizu PIN kodu trīs reizes pēc kārtas (kopā sešas reizes), PIN kods tiek bloķēts uz 24 stundām. Atkal tiek rādīta laika atskaite, līdz var mēģināt vēlreiz.
Ja trešajā reizē trīs reizes pēc kārtas tiek ievadīts nepareizs PIN kods (nepareizs PIN kods ir ievadīts 9 reizes pēc kārtas), tad PIN kods tiek bloķēts neatgriezeniski.
Ja PIN kodi ir bloķēti neatgriezeniski, jums ir jāizdzēš savs Smart-ID konts.
Rīkojieties šādi:
- izdzēsiet savu kontu lietotnē Smart-ID;
- reģistrējiet jaunu kontu lietotnei Smart-ID.
Vai kodu karte un kodu kalkulators vairs nedarbosies?
Swedbank klientiem pārējie autentifikācijas līdzekļi – kodu karte, kodu kalkulators un e-ID – joprojām būs spēkā. Tā kā no 1.aprīļa saskaņā ar starptautiskajiem un vietējiem regulējumiem mainās kodu karšu limiti, kodu karšu lietotājiem būs pieejams papildu SMS kods, kas bez maksas tiks nosūtīts uz klienta apstiprināto tālruņa numuru un kurš būs jāievada internetbankā kopā ar kodu no kodu kartes.
Taču Smart-ID ir plašāks, inovatīvāks un daudz ērtāks pieslēgšanas un darījumu veikšanas līdzeklis internetbankā nekā kodu karte vai kalkulators.
Ja lietojat Smart-ID, kodu karte jāizmanto, tikai reģistrējot jaunu Smart-ID kontu savā viedierīcē.
Kodu karte un kodu kalkulators ir noderīgs arī gadījumā, ja lietojat Smart-ID, jo tālruņa nozaudēšanas gadījumā jaunu Smart-ID kontu var atvērt attālināti ar esošo kodu karti vai kalkulatoru.
Vai Smart-ID iespējams izmantot arī bez interneta pieslēguma?
Lai izmantotu Smart-ID, nepieciešams interneta pieslēgums.