Darba tirgus nepārtraukti attīstās – jaunas tehnoloģijas, digitālie risinājumi un mainīgas prasības no darba devēju puses liek darbiniekiem būt elastīgiem un gataviem nemitīgi apgūt jaunas prasmes. Kā norāda Swedbank akadēmijas Latvijā vadītāja vadītāja Iveta Nelsone, panākumu atslēga šajā dinamiskajā vidē ir ne tikai spēja apgūt jaunas zināšanas, bet arī efektīva savu mācīšanās mērķu plānošana un sasniegšana.
Pamata kompetences, kuras šobrīd visvairāk novērtē darba devēji
"Lai nodrošinātu gan darbinieku, gan visas organizācijas ilgtspējīgu izaugsmi, Swedbank esam definējuši sešas būtiskas pamatkompetences, kas ir universālas un aktuālas jebkurā profesijā," stāsta Iveta Nelsone.
Šīs kompetences ietver:
- Pievienotās vērtības radīšanu klientam – spēja redzēt klientu vajadzības un radīt risinājumus, kas sniedz taustāmu vērtību;
- Uz biznesu vērstu domāšanu – prasme saskatīt plašāku kontekstu un izprast sava darba ietekmi uz uzņēmumu kopumā;
- Datu un analītikas prasmes – spēja efektīvi strādāt ar informāciju un izmantot datus lēmumu pieņemšanā;
- Sadarbības prasmes – spēja veiksmīgi sadarboties komandā, efektīvi komunicējot un panākot kopīgus rezultātus;
- Digitālo pratību – spēja apgūt un izmantot jaunās tehnoloģijas.
- Spēju pielāgoties – prasme adaptēties mainīgajiem apstākļiem un nepārtrauktas mācīšanās prasme.
Kas īsti ir darbinieku "super spējas"?
Papildu šīm vispārējām kompetencēm Iveta Nelsone izceļ vēl vienu nozīmīgu aspektu – darbinieku "super spējas", jeb personīgās īpašības, kas nosaka panākumus ilgtermiņā:
"Tās nav vienkārši tehniskās iemaņas, bet gan cilvēka spēja pašam vadīt savu attīstību. Šīs prasmes ietver atbildību par savu profesionālo izaugsmi, atvērtību jaunām zināšanām, vēlmi nemitīgi mācīties un gatavību pieņemt jaunas idejas un izaicinājumus."
Tieši šīs īpašības palīdz cilvēkam pielāgoties darba videi un kļūt par neaizstājamu darbinieku jebkurā organizācijā. Viņa uzsver, ka Swedbank šo īpašību attīstīšanai velta lielu uzmanību, nodrošinot atgriezeniskās saites sniegšanu, mentoringa programmas un dažādas izglītojošas iniciatīvas.
Kā Swedbank praktiski īsteno mācīšanās kultūru?
Iveta skaidro, ka veiksmīga mācīšanās kultūra nav tikai uzstādījums, bet gan ikdienas reālitāte, kurā iesaistās visi – sākot no darbiniekiem līdz augstākajai vadībai:
"Swedbank mēs apzināti radām tādu vidi, kurā mācīšanās un izaugsme kļūst par ikdienas sastāvdaļu. Praktiski tas nozīmē regulāru atbalstu darbiniekiem – individuāli pielāgotas mācību programmas, mentoringu, vadītāju aktīvu iesaisti darbinieku attīstības procesos, kā arī kolēģu savstarpēju atbalstu."
Liela uzmanība tiek pievērsta darbinieka pašrefleksijai un attīstības virziena izvēlei. Swedbank izmantotais darba snieguma vadības process paredz, ka ikviens darbinieks, līdztekus biznesa mērķiem, definē arī savus individuālos attīstības mērķus. Šis solis ļauj darbiniekam skaidri noteikt, kādas prasmes vai zināšanas nepieciešams apgūt un kā tās sasaucas ar viņa profesionālo izaugsmi.
Svarīgu lomu spēlē arī atgriezeniskā saite – sarunas ar vadītāju, darba snieguma izvērtēšana, kolēģu komentāri un kompetenču novērtēšanas rīki palīdz darbiniekiem izprast savas stiprās puses un jomas, kurās nepieciešams attīstīties. Tāpat darbiniekiem pieejama sadarbība ar iekšējiem mentoriem, kas sniedz papildu atbalstu un iedrošinājumu mācību procesā.
"Mēs uzskatām, ka mācīšanās notiek daudzos veidos – gan praktiski veicot darbu un risinot jaunus uzdevumus, gan sadarbojoties ar citiem, gan arī apgūstot jaunas zināšanas no kursiem, rakstiem vai vebināriem. Mācības nenotiek tikai klasē – tās notiek visur,"uzsver Iveta.
Šo kultūru stiprina arī atziņa, ka ikviena darbinieka attīstība ir saistīta ar uzņēmuma kopējo veiksmi. "Neviens departaments vai viena programma viena pati neveido mācīšanās kultūru – to veidojam mēs visi kopā," viņa piebilst.
Mākslīgais intelekts – kā tas maina mūsu mācīšanās ieradumus?
Mākslīgā intelekta (MI) ienākšana darba vidē radījusi nepieciešamību pēc jaunām zināšanām un prasmēm. Iveta Nelsone skaidro:
"MI ne tikai automatizē rutīnas uzdevumus, bet arī palīdz mums mācīties – tas var analizēt mūsu zināšanu līmeni, sniegt personalizētus mācību piedāvājumus un pat radīt mācību saturu. Tas ir lielisks palīgs tiem, kas vēlas precīzi un efektīvi attīstīt nepieciešamās prasmes."
Tomēr viņa atgādina, ka arī MI laikmetā neaizvietojamas paliek cilvēkam piemītošās prasmes, piemēram, emocionālā inteliģence, komunikācija, kritiskā domāšana, radošums un spēja risināt ētiskas dilemmas. Šīs prasmes veido cilvēka autentiskumu un uzticību, ko tehnoloģijas aizvietot nespēj.
Praktiski ieteikumi efektīvai sava mācīšanās ceļa plānošanai
Lai veiksmīgi plānotu savu izaugsmi, Swedbank Akadēmijas vadītāja Iveta Nelsone iesaka šādus praktiskus soļus:
- Definē skaidru ilgtermiņa mērķi – skaidri apzinies, kur vēlies būt pēc gada vai diviem;
- Izveido mērķtiecīgu aktivitāšu plānu – precīzi nosaki, kādi soļi ir jāveic, lai šo mērķi sasniegtu;
- Nosaki nepieciešamos resursus un atbalstu – izvērtē pieejamos mācību materiālus, laiku un kolēģu vai vadītāju atbalstu;
- Regulāri izvērtē progresu – atskaites punkti palīdz redzēt paveikto, pielāgoties situācijai un saglabāt motivāciju;
- Atrodi ceļabiedrus un atbalsta personas – kolēģi, mentors vai vadītājs var būt nozīmīgs atbalsts ceļā uz mērķi.
Iveta uzsver arī personīgās attieksmes nozīmi: "Ja kādā brīdī rodas šaubas vai bailes sākt kaut ko jaunu, iesaku vienkārši apstāties un aprunāties ar kādu, kam uzticies. Bieži vien pietiek ar vienu sarunu, lai skaidri redzētu nākamo soli."
Šāda pieeja un atbalstoša vide ir pamats ilgtspējīgai darbinieku un organizācijas izaugsmei, ko Swedbank mērķtiecīgi veido un attīsta arī ikdienā.