Piegādes ķēdes pārvaldība ir viens no kritiski svarīgiem faktoriem uzņēmuma ilgtspējīgai attīstībai. To ietekmē ne vien globāli politiskie un ekonomiskie izaicinājumi, bet arī vietējais tirgus, izejvielu pieejamība, loģistikas risinājumi un pat laikapstākļi.
Orkla Latvija Komunikācijas un ilgtspējas vadītāja Laura Bagātā uzsver: “Kā vienam no lielākajiem pārtikas ražotājiem valstī mums regulāri jāseko līdzi ikvienam faktoram, kas var ietekmēt produktu ražošanu, tostarp izmaiņām piegādes ķēdē. Mūsu uzdevums ir laikus apzināties iespējamos riskus un izstrādāt skaidrus rīcības scenārijus.”
Pieprasījuma svārstības un izejvielu izaicinājumi
Lai gan pārtikas ražotājiem pieprasījuma svārstības nav nekas neparasts, nenoliedzami, tas joprojām ir viens no lielākajiem riska faktoriem. Ekonomiskā situācija, sezonalitāte un pat laikapstākļi var pēkšņi mainīt ikdienas patērētāju paradumus.
“Piemēram, karsto dzērienu pieprasījums siltā laikā būs mazāks, savukārt bietes aukstajai zupai vairāk pirks tieši karstās vasarās,” piebilst Laura Bagātā, norādot, ka, lai paredzētu šīs svārstības, uzņēmums izmanto gan vēsturiskos datus, gan uzmanīgi seko līdzi aktualitātēm un tendencēm.
Ne mazāk izaicinoša ir izejvielu pieejamība – jo īpaši tādu, kuru piegādes ceļš ir sarežģīts. Kakao pupiņas, kas būtiskas šokolādes ražošanā, nereti jāpiegādā no tāliem reģioniem, kuros var iestāties politiski, ekonomiski vai pat vides traucējumi. Turpretī milti, ko ražo vietējie uzņēmumi, rada krietni mazāku risku, jo tie tiek iegūti salīdzinoši īsā ceļā.
Plašs produktu klāsts – atšķirīgi riski
“Orkla Latvija” portfelī ir daudzi populāri zīmoli – piemēram, “Laima”, “Ādažu Čipsi” un “Spilva” –, un katrs no tiem izmanto atšķirīgas izejvielas. Tas nozīmē, ka piegādes ķēdē jāparedz dažādi riska scenāriji katrai produktu kategorijai.
Tieši tāpēc uzņēmums īpašu vērību velta alternatīvu scenāriju izstrādei – ja kādu iemeslu dēļ galvenais piegādātājs nespēj piegādāt izejvielas laikā vai vēlamajā apjomā, vienmēr tiek uzturēts rezerves variants.
Arī eksportā, kas var šķist sarežģītāks loģistikas un administratīvo procesu ziņā, “Orkla Latvija” izmanto tos pašus pārbaudītos pamatprincipus: rūpīgu plānošanu, alternatīvu ceļu sagatavošanu un risku savlaicīgu apzināšanu. Lai gan eksportā jāņem vērā garāki piegādes maršruti, muitas procedūras un papildus dokumentācija, stabilas iekšējās sistēmas ļauj elastīgi pārvaldīt arī starptautiskās piegādes ķēdes.
Kā saglabāt ražošanu un nodrošināt servisa līmeni?
Ražošanas procesos ikviens sīkums var būt izšķirīgs, tāpēc “Orkla Latvija” ir izstrādājusi ražošanas servisa līmeņa rādītāju. Tas parāda, cik efektīvi tiek izpildītas plānotās darbības – sākot no izejvielu pasūtīšanas līdz gala produkta nokļūšanai uzglabāšanā un tirdzniecības vietās.
“Šis rādītājs gan ir iekšējs un gala patērētājs visbiežāk pat neizjūt nekādas izmaiņas produkta pieejamībā, taču tas ļauj mums laikus ieraudzīt potenciālos ‘vājuma punktus’,” stāsta Laura Bagātā.
Gadījumos, kad tomēr rodas pārtraukumi (piemēram, loģistikas vai ārēju politisku notikumu dēļ), uzņēmums pielāgo ražošanas plānus un veic izmaiņas piegādes ķēdē, piemēram, iekļaujot pagaidu alternatīvus transportēšanas maršrutus. Piepeši var mainīties arī loģistikas izmaksas – taču, kā atzīst Laura Bagātā, tas notiek reti un parasti jau laicīgi ir paredzēti vairāki krīzes scenāriji.
“Pēdējo gadu globālie satricinājumi – Covid-19 pandēmija, karš Ukrainā un ar to saistītie ekonomiskie izaicinājumi – ir būtiski ietekmējuši arī piegādes ķēžu pārvaldības pieeju. Risku apzināšana un scenāriju veidošana šobrīd ir attīstījusies līdz daudz augstākam līmenim. Ikdiena kļuvusi straujāka, reakcijas laiks uz pārmaiņām – īsāks, un tas savukārt uzlabojis uzņēmuma elastību un spēju pielāgoties dažādiem apstākļiem.”
Kā norāda Laura Bagātā, risku plānošanā svarīgi ir ne tikai iekšējie procesi, bet arī sekošana līdzi pasaules tendencēm attiecībā uz nozarēm, kas var potenciāli ietekmēt biznesu: “Mēs skatāmies uz ekonomikas pārskatiem, izejvielu cenu izmaiņām, globālajām aktualitātēm kopumā.”
Piegādātāju loma: uzticamība un alternatīvas
Jebkura piegādes ķēde ir tieši tik stipra, cik tās vājākais posms. Tāpēc uzņēmumā rūpīgi tiek vērtēta arī piegādātāju spēja izpildīt solījumus un nodrošināt nepieciešamo kvalitāti.
“Mēs vienmēr pirms līguma slēgšanas izvērtējam piegādātāja reputāciju, kapacitāti, kvalitātes standartus. Ja viņi nav gatavi domāt par riskiem, kas var rasties, tad ilgtermiņa sadarbība būs grūti īstenojama,” pieredzē dalās Bagātā.
Tomēr force majeure gadījumos uzņēmums meklē risinājumus sadarbībā, ja vien tas ir iespējams. Ja izejvielas nav iespējams piegādāt no izvēlētā avota, tiek izmantots cits piegādātājs vai mainīts transports. Līgumos savukārt skaidri tiek definētas abu pušu saistības un arī sekas to nepildīšanas gadījumā.
Digitālie risinājumi – vairāk nekā modes lieta
Lielu artavu piegādes ķēdes pārvaldībā “Orkla Latvija” velta digitalizācijai un automatizācijai. Uzņēmumā jau tagad tiek izmantoti viedie skeneri un citas IT sistēmas, kas ļauj:
- Reāllaikā sekot līdzi noliktavu krājumiem.
- Operatīvi veidot pasūtījumus un rēķināt potenciālo ražošanas apjomu.
- Ātrāk sadalīt piegādes maršrutus atkarībā no ražošanas un loģistikas situācijas.
Drīzumā plānota vēl plašāka digitalizācija, lai izsekotu teju katru piegādes ķēdes darbību un vienlaikus analizētu datus, optimizētu procesus un savlaicīgi pamanītu jaunus riskus.
Ko varam mācīties no “Orkla Latvija” pieredzes?
- Elastība un plānošana – laicīgi sagatavots B plāns nodrošina stabilitāti un izvairīšanos no neparedzētām izmaksām.
- Lojāli un augsta līmeņa sadarbības partneri – ieņem ne tikai uzticama piegādātāja, bet arī partnera lomu, kas pats spēj paredzēt riskus un meklēt risinājumus.
- Proaktīva datu analīze – pasaules un vietējie notikumi jāizvērtē ikdienā, turklāt jāspēj sinhronizēt informācija starp ražošanu, loģistiku un pārdošanu.
- Nepārtraukta procesu pilnveide – digitāli risinājumi un IT sistēmas palīdz operatīvi modelēt scenārijus un izvairīties no pārtraukumiem.
“Mūsu uzdevums ir nodrošināt, ka jebkurš risks, kas varētu apdraudēt ražošanas nepārtrauktību, tiek laikus apzināts un neitralizēts. Tā spējam nodrošināt augstas kvalitātes produktu mūsu patērētājiem, jo kvalitāte nav tas faktors, uz kura rēķina esam gatavi iet kompromisos,” rezumē Laura Bagātā, uzsverot, ka šis ir darbs, kas nekad nebeidzas – bet pareizi pārvaldīta piegādes ķēde ir viens no spēcīgākajiem pamatiem uzņēmuma stabilitātei, bez kā secīgi nav iespējama arī izaugsme.