Straujas pārmaiņas ne vienmēr nozīmē neizdošanos, tieši pretēji – Covid-19 pandēmijas laiks uzņēmumu digitālajā transformācijā ir nodrošinājis vēl nepieredzēti strauju izaugsmi, kas daudziem uzņēmumiem ir palīdzējis gan izdzīvot, gan atrast jaunas biznesa nišas. Šāds ir viens no būtiskākajiem secinājumiem diskusijā “Biznesa tehnoloģijas un e-komercija – ko gaidīt nākotnē?”, ko Vispasaules uzņēmējdarbības nedēļā (World Entrepreneurship Week) un Uzņēmēju pieredzes dienu ietvaros rīkoja Swedbank un savā pieredzē dalījās “Draugiem Group”, “Fiqsy” un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) eksperti.
Covid-19 – grūdiens uzņēmumu digitālajā transformācijā
“Nozīmīga attīstība digitālo un e-pakalpojumu jomā ir notikusi jau teju pēdējos 15 gadus. Neskatoties uz digitālo prasmju paaugstināšanos un klientu vēlmēm, prasībām pēc dažādības un pieejamības attiecībā uz e-pakalpojumiem, daļa uzņēmēju turpināja izmantot ierastākus pakalpojumu formātus, tomēr pandēmijas radīto apstākļu ietekmē šiem uzņēmumiem digitālo pakalpojumu attīstīšana bija jāveic apstākļu spiestiem, transformējoties vēl ātrāk kā jebkad iepriekš. Ne tikai pieprasījums, bet arī sarežģītie apstākļi tirdzniecībā un uzņēmējdarbībā kopumā īpaši pēdējā pusotra gada laikā ir sekmējuši uzņēmumu digitālo transformāciju,” stāsta Jānis Lielpēteris, LTRK valdes loceklis.
“Laiks, kad Latvijā veikali bija aizvērti un cilvēkiem bija ierobežotas iespējas pārvietoties, paātrināja e-komercijas attīstību. Jauni rīki šajā laikā netika radīti, taču tas paātrināja e-komercijas attīstību un cilvēku spēju ātri apgūt jau esošus rīkus, kas mums jau bija pieejami vēl pirms pandēmijas sākuma,” diskusijā uzsvēra Jānis Palkavnieks, “Draugiem Group” runasvīrs.
E-komercija – spēt pielāgoties un izkāpt no savas komforta zonas
Lai arī šodien tiek uzskatīts, ka e-komercija un digitālā transformācija nodrošina uzņēmumiem vēl plašākas attīstības iespējas un vienlaikus tā ir spēja pielāgoties globālajai situācijai, Māris Avotiņš, “Fiqsy” vadītājs un līdzīpašnieks, skaidro: “E-komercija ieņem lielu lomu kā produkta izplatīšanas kanāls, bet ne mazāk nozīmīgi uzņēmējam ir klientu apmierinātība par sevis radīto produktu, mērķis to pārdot, kā arī labi izprast uzņēmējdarbības pamatus. Ir ļoti svarīgi saglabāt fokusu uz vairākiem aspektiem – uzņēmējdarbība kopumā, sevis radītais produkts vai pakalpojums, kuru vēlas piedāvāt klientiem nevis cerēt, ka e-vide būs kā “lotus gabaliņš”, kas atrisinās pilnīgi visu. Ja būs labs produkts, tad agrāk vai vēlāk tā pieejamība tiks nodrišināta arī e-vidē. E-komercija ir jāuztver kā rīks, nevis kā pats produkts.”
Jānis Palkavnieks norāda, ka nereti uzņēmēji nevēlas savus pakalpojumus vai produktus virzīt e-komercijas virzienā, tādēļ uzņēmējs neapzināti jau ir atteicies no daļas savas peļņas, kā arī sava uzņēmuma vēl turpmāku izaugsmi ir apturējis.
Tiešsaistes veikala izveide sākotnēji var šķist sarežģīta, ja e-komercijas pamatprincipi nav izprotami vai šķiet pārāk sarežģīti. Taču mūsdienās lielu lomu uzņēmējdarbībā spēlē pašu uzņēmēju spēja pielāgoties pārmaiņām un atrasties tuvu saviem klientiem.
E-komercijas un biznesa tehnoloģiju pielietojums nākotnē
E-komercijas klātbūtne gan patērētāju, gan uzņēmēju ikdienā ir uz palikšanu, tāpat arī biznesa tehnoloģijas ir neizbēgama nākotnes realitāte. Tāpēc ir svarīgi saprast, kā šos digitālos risinājumus un rīkus izmantot savā labā.
Māris Avotiņš pauž, ka sazināšanās iespējas un informācijas nodošana ir viens aspekts, ko šie rīki sniedz. Bet otrs – jāsaprot, kā iegūto informāciju gudri apstrādāt un pēc tam atkal nodot atpakaļ klientam, lai nākotnē palīdzētu klientam izdarīt pareizākos un tiem piemērotākos lēmumus. Šobrīd lielākā daļa uzņēmumu atrodas fāzē, kurā ir spējīgi iegūt datus, bet to gudrā apstrāde, pielietošana un izmantošana ir potenciāls, uz ko tikties nākotnē.
- Aicinām skatīties pilnu diskusijas “Biznesa tehnoloģijas un e-komercija – ko gaidīt nākotnē?” ierakstu šeit.