Kā liecina Swedbank veiktā aptauja [1], vairāk nekā trešdaļa jeb 39% Latvijas uzņēmēju šobrīd savus pakalpojumus vai produktus pārdod tiešsaistē un katrs desmitais (12%) to plāno uzsākt tuvāko sešu mēnešu laikā. Tomēr liela daļa uzņēmēju jeb 49% no aptaujātajiem uzskata, ka viņu biznesam nav nepieciešami e-komercijas risinājumi.
Būtiski saprast, ka e-komercija nav tikai savu produktu vai pakalpojumu tirdzniecība interneta veikalā. E-komercijas metodes ir daudz un pielāgojamas teju ikvienam uzņēmumam, tāpēc šoreiz esam apkopojuši biežākos e-komercijas veidus, lai jūs varētu izvēlēties sev un savam klientam piemērotāku un ērtāko risinājumu.
Kas ir e-komercija?
E-komercija jeb elektroniskā tirdzniecība ir uzņēmējdarbības modelis, kad preču vai pakalpojumu pirkšana un pārdošana tiek veicināta tiešsaistē – visbiežāk internetā. E-komercija ietver gan digitālo platformu izmantošanu klientu sasniegšanai, produktu vai pakalpojumu piedāvāšanu, gan ērti veicamas transakcijas un piegādi.
Vai tas būtu uzņēmuma internetveikals, preču pārdošana sociālajos medijos, citu uzņēmumu pārdošanas platformu izmantošana, ērta e-rēķinu izsūtīšana e-pastā, efektīva maksājumu apstrāde vai digitālā reklāma – visu iepriekš minēto aptver e-komercija, lai uzņēmumi varētu padarīt efektīvāku savu darbību, atvieglot iegādes procesu savam klientam, sasniegt plašu tirgu un veiksmīgi konkurēt globālā mērogā.
Mājaslapa – pirmais solis e-komercijā
Liela daļa uzņēmēju pat nenojauš, ka jau ir aktīvi e-komersanti, ja vien uzņēmumam ir izveidota sava mājaslapa. Ja mājaslapā sniedzat informāciju par piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem, aicināt sazināties, aizpildīt kontaktu veidlapu, jūs jau esat spēruši pirmos soļus elektroniskajā tirdzniecībā.
Tomēr, ja piedāvājat iegādāties savu preci vai pakalpojumu izrakstot rēķinu, mūsdienās šāda prakse var šķist vecmodīga un lielu daļu potenciālo klientu var atturēt no produkta vai pakalpojuma iegādes. Īpaši, ja šo pašu preci iespējams iegādāties no cita uzņēmuma internetveikalā ar ērtu apmaksu caur internetbanku, ar maksājuma karti vai PayPal.
Arvien vairāk iedzīvotāju dod priekšroku bezkontakta mobilajiem norēķiniem, jo tie ir ērtāki un drošāki, tāpēc viens no risinājumiem maksājuma procesa vienkāršošanai var būt apmaksa par preci vai pakalpojumu tā piegādes brīdī, piemēram, izmantojot POS termināli jūsu telefonā.
Ja šobrīd investīcijas internetveikala izstrādei nav iespējamas, viens no ērtākajiem risinājumiem, kā uzlabot klienta pieredzi internetā, ir apmaksas pieprasījums jeb LinkPay - maksājuma saites nosūtīšana caur dažādiem komunikācijas kanāliem. Pircējam saglabājas ierastā tiešsaistes iepirkšanās pieredze, taču uzņēmumam – ērtāks risinājums maksājuma saņemšanai bez īpašas mājaslapas pielāgošanas un rīka integrēšanas tajā.
Arī gadījumos, kad prece vai pakalpojums prasa individuālu risinājumu un līdz ar to arī pielāgotas izmaksas, LinkPay var izmantot kā alternatīvu rēķinam – iespējams vienkārši nosūtīt LinkPay maksājumu saiti kā Whatsapp ziņu, QR kodu, īsziņu, uz klienta e-pastu, vai iekļaut maksājuma saiti rēķinā, pirms tam norādot konkrēto summu.
E-komercija sociālajos medijos un tiešsaistes tirdzniecības platformās
Šobrīd aizvien populārāk kļūst savu preci vai pakalpojumu piedāvāt ar sociālo mediju starpniecību, tādejādi veidojot saikni ar potenciālajiem pircējiem, izmantojot īpašus reklāmas un satura veidus un uzrunājot uzņēmumam vēlamo mērķauditoriju. Tomēr sociālie mediji visefektīvāk strādā tad, ja ar satura publicēšanu varat novirzīt potenciālo klientu uz savu internetveikalu. Tādejādi esat panākuši dubultu efektu – uzrunājuši savu klientu viņam ērtākajā veidā un nodrošinājuši ērtu iepirkšanos jūsu e-veikalā. Ja tomēr jūsu uzņēmumam vēl nav savs internetveikals, arī komunikācijā ar sociālo mediju klientiem varat atvieglot viņu norēķinus par preci, izmantojot LinkPay jeb nosūtot klientam maksājuma saiti.
Tāpat aizvien pieprasītākas kļūst jau gatavās tiešsaistes pārdošanas platformas, piemēram, Amazon, Etsy, eBay, 220.lv u.c. Šīs platformas nodrošina uzņēmumam jau gatavu infrastruktūru, lai ātri un ērti uzsāktu pārdošanu platformas klientu bāzei. Šis var būt labs risinājums, lai uzņēmums izmēģinātu spēkus tiešsaistes pārdošanā, taču, izvēloties pārdošanas platformu, būtiski izvērtēt konkrētās platformas klienta bāzi un vai ar šo risinājumu spēsiet sasniegt sev vēlamo mērķauditoriju. Izveidojot savu internetveikalu, uzņēmums ilgtermiņā būs lielāks ieguvējs, jo tādejādi varēsiet veidot savu unikālo zīmolu, veidot ilgtermiņa attiecības ar lojālajiem klientiem, ērti un ātri pielāgot savu piedāvājumu, izmantot internetveikala lietotāju datus analītikai un klienta uzvedības izpratnei, kā arī nodrošināt personalizētu iepirkšanās pieredzi, kas var kļūt par būtisku konkurences priekšrocību tirgū.
Internetveikals – populārākais un drošākais veids uzņēmuma attīstībai
Lai jūsu uzņēmums tiktu pamanīts plašajā piedāvājumā, viens no efektīvākajiem risinājumiem uzņēmuma attīstībai ir sava internetveikala jeb e-veikala izveide. Lai gan sākotnēji tas prasīs lielākas investīcijas nekā vienkārša mājaslapa, e-veikals piedāvā vairākas priekšrocības salīdzinājumā ar citiem tirgū pieejamajiem risinājumiem. Internetveikals jums nodrošinās pieeju plašam klientu lokam arī ārpus Latvijas, ērtu un personalizētu iepirkšanās pieredzi klientam, kā arī jūsu uzņēmuma produktu iegādi visu cauru diennakti. Tāpat savs internetveikals jums ļaus efektīvi pārvaldīt produktu klāstu, pielāgot cenas, veidot dažādas akcijas, kā arī izmantot datu analītiku, lai izprastu savu klientu uzvedību un pielāgotu piedāvājumu.
Ar integrētiem drošiem maksājumu risinājumiem un personalizētu klientu apkalpošanu, e-veikals var nodrošināt ātru un drošu pirkšanas procesu, kas veicina klientu uzticību un jūsu uzņēmuma reputāciju. Automatizētie maksājumi ir ērti un noderīgi ne tikai klientam, bet arī uzņēmumam, jo tādējādi varam izvairīties no situācijām, kad veiktais pasūtījums tiek atcelts un rēķins netiek apmaksāts.
Mūsdienās ir pieejami dažādi maksājumu risinājumi, ko integrēt uzņēmuma internetveikalā, lai nodrošinātu ērtu iepirkšanās pieredzi jūsu klientiem un nodrošinātu pirkumu tieši jūsu e-veikalā:
- Maksājuma kartes – norēķini ar Visa un Mastercard maksājumu kartēm ir viens no populārākajiem norēķinu veidiem visā pasaulē. Jo ērtāks būs norēķinu risinājums ar kartēm, jo lielāka iespējamība, ka klients veiks maksājumu un iegādāsies jūsu uzņēmuma produktu.
- Maksājuma ierosināšanas jeb Bank Link – maksājot vietnē, kurā ieviests Bank Link, norēķinu lapā pircējs varēs izvēlēties savu banku un acumirklī veikt maksājumu, ievadot savus autorizācijas datus un apstiprinot darījumu ierastajā veidā. Turklāt šobrīd Swedbank izstrādātais Bank Link pakalpojums ļauj klientam izvēlēties, no kuras bankas viņš vēlas maksājumu veikt, bet uzņēmumam jāveic tikai viena integrācija savā interneta vietnē, jāslēdz tikai viens līgums ar Swedbank un var būt tikai viens konts bankā maksājumu ierosināšanai no dažādām bankām.
- E-maku maksājumi – jo mūsdienīgāki būs jūsu internetveikala maksājumu pieņemšanas risinājumi, jo ērtāku padarīsiet sava klienta iepirkšanās pieredzi. Piemēram, integrējot e-veikalā Apple Pay maksājumus, jūsu tiešsaistes pircējs apmaksu veiks vienā acu mirklī – ērti gan jums, gan klientam.
- PayPal – salīdzinot ar tradicionālajiem maksājumiem ar karti, PayPal atvieglo klientu maksājuma veikšanu, jo nav nepieciešams ievadīt kartes datus katrā internetveikalā atkārtoti. Tā vietā, klients pieslēdz savu PayPal kontu un veic maksājumu, izmantojot PayPal maksājuma sistēmu jau piesaistīto bankas kontu vai maksājuma karti.
E-veikala izstrādē jāņem vērā gan klientu vēlmes un vajadzības, gan uzņēmuma iespējas un valstī esošā likumdošana, tomēr, ja vien jau pirmajos risinājuma izstrādes soļos būsiet padomājuši par svarīgāko, jūsu ceļš e-komercijā rezultēsies ar plašāku klientu loku un strauju uzņēmuma izaugsmi. Kā izveidot mūsdienīgu internetveikalu, vairāk uzzini šeit.
Lai arī kuru no e-komercijas veidiem izvēlēsieties, ar mūsdienīgu pieeju un ērtiem risinājumiem gan jums, gan jūsu klientiem, jums ir iespējams pavērt pavisam jaunas iespējas sava biznesa izaugsmei.
[1] Swedbank aptauja veikta no 2023. gada jūnija līdz oktobrim, kopā aptaujājot vairāk nekā 580 uzņēmumus.