Swedbank pētījums: uzņēmēji var būtiski kāpināt pārdošanas apjomus, uzlabojot iepirkšanās pieredzi e-vidē

Swedbank veiktā pētījuma rezultāti par Latvijas iedzīvotāju interneta iepirkšanās paradumiem* rāda, ka ērta iepirkšanās pieredze bez tehniskiem šķēršļiem ir galvenais veiksmīgas e-komercijas elements.

Pirkumi internetā visbiežāk tiek īstenoti no datora (58%), mobilajā ierīcē vai planšetdatorā aptaujātie iedzīvotāji iepērkas salīdzinoši retāk (15%). Kā biežākie iemesli, kāpēc e-veikalā izveidotais iepirkumu grozs atstāts, pirkumu neveicot līdz galam, minēts apstāklis, ka nebija pieejams pieņemams preces piegādes veids vai termiņš (35%), kā arī prasība veikt obligātu reģistrāciju (34%). Kopumā vairāk nekā puse (52%) pirkumu internetā nav īstenoti līdz galam, norādot, ka nebija pieejams ērts maksājumu veids (27%) vai arī tehniskas problēmas maksājuma veikšanas brīdī (26%).

Redzam, ka pēdējo pāris gadu laikā iepirkšanās internetā piedzīvo pieaugošu tendenci. Internetā vismaz pāris reizes mēnesī iepērkas katrs trešais (36%) Latvijas iedzīvotājs, savukārt reizi divos līdz trīs mēnešos pirkumus internetā īsteno katrs ceturtais (26%). 15% aptaujāto pirkumus internetā veic vismaz pāris reizes nedēļā. Pētījuma rezultāti rāda, ka ērtai, vienkāršai un lietotājiem drošai norēķinu sistēmai e-komercijas platformā ir iespējas uzlabot pārdošanas rezultātus pat par 50%. Tas norāda uz milzīgu un vēl līdz galam neizmantotu potenciālu un to, cik liela loma ir droša norēķinu sistēmas partnera izvēle,” stāsta Valdis Vaišļa, Swedbank e-komercijas maksājumu risinājumu eksperts.

Iemesls iepirkties internetā – lētāk, ērtāk un ar plašākām izvēles iespējām

Galvenā motivācija iepirkties internetā ir iespēja iegādāties preces un pakalpojumus par zemāku cenu (49%), ietaupīt laiku un izbaudīt ērtāku iepirkšanās pieredzi (48%), kā arī iegādāties preces un pakalpojumus, kas nav pieejami citur (45%). Tāpat cilvēki novērtē iespēju iepirkties jebkurā diennakts laikā (40%), īstenot pārdomātākus pirkumus, novērtējot iespēju salīdzināt izvēlēto preci vai pakalpojumu vairākās pārdošanas vietās (28%), kā arī saņemt pirkuma piegādi uz mājām (25%). Tāpat iespējas īstenot pirkumus internetā īpaši novērtē reģionu iedzīvotāji, kuru dzīvesvietas tuvumā iepirkšanās iespējas ir ierobežotas. 

Iepērkoties internetā, visbiežāk norēķinās caur internetbanku vai maksājumu karti

79% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, iepērkoties internetā, savus pirkumus apmaksā caur internetbanku. Savukārt 48% - izmanto iespēju veikt maksājumu ar karti. Interesanti, ka 22% aptaujāto visbiežāk izmanto iespēju norēķinus veikt preces saņemšanas brīdī ar skaidru naudu, uzsverot, ka tas viņiem šķiet ievērojami drošāk, nekā veikt apmaksu par vēl nesaņemtu preci.

Šo pieņēmumu komentē Valdis Vaišļa: “Norēķins par iegādātajām precēm vai pakalpojumiem to piegādes vai saņemšanas brīdī  e-komersantiem ir gana riskants, jo pircējam līdz pat preces saņemšanai ir vēl iespēja pārdomāt un atteikties no pasūtījuma. Pārdevējiem tas ietekmē finanšu līdzekļu plūsmu un palielina loģistikas pakalpojumu izmaksas par atteiktiem pasūtījumiem; savukārt pircēji riskē saņemt iegādātajai precei vai pakalpojumam neatbilstošu kvalitāti bez garantijas pēcāk samaksātos līdzekļus atgūt, ja pasūtījuma apmaksa ir veikta skaidrā naudā. Kā labākais norēķinu veids drošiem pirkumiem internetā ir un paliek maksājums ar norēķinu karti internetā (tajā skaitā Apple Pay un Google Pay), jo šie maksājumi ir aizsargāti no maksājumu karšu organizāciju un maksājumu partnera puses, un vajadzības gadījumā līdzekļus par veiktajiem pirkumiem ir iespējams atgūt, ja ir radušies kādi sarežģījumi ar veikto pasūtījumu”.

Tādus e-maciņa norēķinu veidus kā Apple Pay vai Google Pay, atzīstot to par ērtāko un drošāko iespējamo norēķinu veidu, pagaidām izmanto 14% aptaujāto iedzīvotāju.

*Pētījums veikts 2024. gada jūlijā, sadarbībā ar Gemius, aptaujājot 1117 Latvijas iedzīvotājus Rīgā, citās pilsētās un lauku teritorijās vecumā no 18 līdz 74 gadiem.