Loģistikai nevajadzētu traucēt konkurēt ar labu produktu: Swotzy pieredzes stāsts

Uzņēmuma Swotzy līdzdibinātāja un vadītāja Laura Rutka dziļa pārliecība ir, ka e-komercijas uzņēmumiem savā starpā būtu jākonkurē ar labāko produktu, nevis izdevīgākajiem piegādes nosacījumiem.

Tieši tādēļ 2022. gadā tika dibināts loģistikas jaunuzņēmums Swotzy - sūtījumu piegādes platforma, kura e-komercijas uzņēmumiem sniedz iespēju optimizēt paku sūtījumus, ļaujot viegli salīdzināt cenas un izmantot populārāko sūtījumu piegādes uzņēmumu pakalpojumus bez līgumu slēgšanas, integrēšanas vai citu izaicinājumu risināšanas, kas rodas, veidojot sadarbību ar jaunu loģistikas partneri.

Swedbank klientiem bezmaksas sūtījumu noformēšana 35 eiro vērtībā >> piesakiet šeit!

Pieredzē balstīta izpratne par nozares izaicinājumiem

Lauris, Swotzy idejas autors, ir guvis loģistikas inženiera izglītību un arī sākotnējo darba pieredzi Nīderlandē, valstī, kas vēljoprojām tiek uzskatīta par loģistikas centru Eiropā. Savā 8 gadu pieredzē, strādājot tādos loģistikas uzņēmumos kā Maersk, DPD un Girteka, Lauris ne tikai smēlās zināšanas un praktisku pieredzi, bet arī pārliecinājās, cik ļoti mēroga ekonomija ir attiecināma arī uz loģistikas nozari, sniedzot cenas priekšrocību uzņēmumiem ar lieliem sūtījuma apjomiem.

"Loģistikas izmaksām ir milzīga nozīme, jo tās tiešā mērā ietekmē produkta gala cenu. Vidēji tieši mazi uzņēmumi, ar salīdzinoši nelieliem sūtījuma apjomiem par loģistikas pakalpojumiem maksā līdz pat trīs reizes dārgāk kā lieli uzņēmumi. Šis aspekts būtiski palielina konkurētspējas plaisu un ierobežo izaugsmes iespējas mazākiem uzņēmumiem, kas vēl nespēj nodrošināt pietiekoši lielus sūtījuma apjomus," uzsver Lauris Rutkis, Swotzy līdzbinātājs un vadītājs.

Ideja par Swotzy radās strādājot Printful

Kad Lauris pievienojās uzņēmumam Printful (pašlaik vēljoprojām vienīgais Latvijas “vienradzis”) kā loģistikas attīstības un partnerattiecību vadītājs, viņš saskārās ar praktisku izaicinājumu ikdienā uzturēt attiecības ar vairāk nekā 15 kurjerpastu uzņēmumiem visā pasaulē.

"Uztorot attiecības ar tik lielu partneru skaitu, tam tiek veltīts ļoti daudz laika un resursu, kuri varētu tikt izmantoti daudz būtiskākiem biznesa attīstības virzieniem. Tas ir ļoti laikietilpīgi gan no biznesa puses gan no IT resursu puses, izveidot un uzturēt tik liela apjomu integrāciju," atzīst Lauris Rutkis.

Veicot padziļinātu tirgus izpēti, Lauris secināja, ka loģistikas nozarē ir būtiskas nepilnības, kas vienlīdz negatīvi ietekmē gan korporācijas, gan arī mazos uzņēmumus. Kā maziem, tā arī lieliem e-komercijas uzņēmumiem loģistika nekad nav prioritāšu augšgalā - loģistika ir kaut kas, ko nākas ar sakostiem zobiem risināt. Ir nepieciešams būtisks ieguldījums IT izstrādē, procesu uzbūvē un arī laiks, lai ar visiem kurjerpastiem uzturētu attiecības un turpinātu attīstīt piegādes procesus. Tajā pašā laikā, konstanti ir jāveic tirgus izpēte un jasaprot, labākie un biznesa modelim atbilstošākie sadarbības partneri, kas mainās salīdzinoši bieži. Skaidri identificējot šos tirgus trūkumus, viņam radās doma par vienotu risinājumu, kas ļautu vieglāk un efektīvāk pārvaldīt paku sūtījumus visiem e-komercijas uzņēmumiem.

Lauris uzrunāja Jēkabu Hincenbergu un Kristiānu Jenciušu, kas arī nākuši no jaunuzņēmumu vides, gūstot pieredzi tādos Latvijas jaunuzņēmumos kā Nordigen un Longenesis, un kopā nolēma dibināt uzņēmumu, lai jau kā komanda uzsāktu aktīvāku darbu pie loģistikas platformas idejas realizēšanas. Sākotnēji visiem līdzdibinātājiem bija pilnas slodzes pamatdarbs, tāpēc Swotzy projekta attīstība prasīja nedaudz lielāku pacietību.

"Protams, ceļā uz Swotzy idejas attīstīšanu viss nenotika gludi un nācās pārvarēt virkni praktisku izaicinājumu gan profesionāli, gan arī personiski, taču man bija patiesa ticība, ka ir identificēta īsta problēma, kurai ir iespēja radīt risinājumu," komentē Lauris Rutkis.

Nepilna gada laikā ideja jau sāka ieņemt taustāmas aprises un kļuva par pilnas slodzes darbu ne tikai visiem uzņēmuma līdzibinātājiem, bet, uzreiz pēc investīciju piesaistīšanas 590 000 eiro apmērā, darbā tika pieņemti jau pirmie Swotzy darbinieki. Kopš platformas pirmās versijas publicēšanas, Swotzy izaudzis līdz 9 darbinieku komandai, plānojot noslēgt savu pirmo kalendāro darbības gadu ar 1.5 miljonu apgrozījumu.

Vesela loģistikas komanda vienā platformā

Ideja par platformas Swotzy izveidi sakņojas stingrā pārliecībā, ka uzņēmumiem interneta vidē būtu jākonkurē ar labāko piegādātāju nevis izdevīgāko sūtījumu piegādes pakalpojumu sniedzēju, tādēļ platformas mērķis ir padarīt sūtījumu piegādes pakalpojumus pieejamākus visiem uzņēmumiem.

"Vienlīdz būtisks izaicinājums kā lieliem, tā arī maziem uzņēmumiem ir arī reāls loģistikas speciālistu trūkums. Tas nozīmē, ka sūtījumu piegādes tirgu lielā mērā diktē tieši lielo loģistikas nozares uzņēmumu izvirzītie spēles nosacījumi. Ar Swotzy risinājumu vēlamies mainīt iesīkstējušos tirgus standartus un mainīt spēles nosacījumus par labu tieši uzņēmumiem," komentē Lauris Rutkis. 

Lai uzsāktu lietot Swotzy paltformu, nav nepieciešams uzrunāt neskaitāmus kurjerpastus, lai veiktu pārrunas par potenciālajām sūtījuma cenām, kas ierasti noslēdzas ar sadarbības līguma slēgšanu. Platformas reģistrācijas brīdī, vien apstiprinot platformas lietošanas noteikumus, Swotzy platformas lietotājs automātiski piekrīti sadarbības noteikumiem, izlaižot šo laikietilpīgo soli.

"Platformā spējam nodrošināt izdevīgākus sūtījumu piegādes nosacījumus visiem reģionā vadošajiem kurjerpastiem, jo, apvienojot nu jau vairāk nekā 400 Baltijas uzņēmumu sūtījumus, kopā veidojam lielākus sūtījuma apjomus, nodrošinot izdevīgākus līguma nosacījumus ar mūsu sadarbības kurjerpastiem. Tādējādi, spējam nodrošināt visas tās pašas priekšrocības, ko ierasti saņem tikai lieli uzņēmumi, ar lieliem sūtījumu apjomiem," uzsver Lauris Rutkis.

Lai gan platformas izstrādes sākumposmā fokuss tika likts tieši uz izdevīgāko sūtījumu piegādes cenu nodrošināšanu, pašlaik Swotzy risinājums sevī ietver jau plašāku pakalpojumu klāstu, kas ne tikai ļauj optimizēt sūtījuma izmaksas, bet arī būtiski taupa uzņēmuma IT resursus un kopējo laika patēriņu uz loģistikas procesu organizēšanu, piemēram, automātiski importējot un pārvēršot pircēju piegādes datus gatavā sūtījuma etiķetē.

"Mums patiešām ir paveicies, ka esam spējuši augt kopā ar mūsu klientiem, ciešā sadarbībā attīstot platformas iespējas un funkcionalitāti un tādejādi vēl efektīvāk uzlabot esošos loģistikas procesus mūsu klientiem. Tieši aktīvā klientu iesaiste un sniegtās atsauksmes mums ir palīdzējušas augt un attīstīties esošajā tempā un kvalitātē," norāda Lauris Rutkis.

Atbalstīt vietējās e-komercijas konkurētspēju globālā mērogā

Pēdējo gadu straujā sūtījumu piegādes tirgus izaugsme visā pasaulē e-komercijas uzņēmumiem sniegusi gan jaunas iespējas, piemēram, vieglāk darboties internacionālā mērogā, pārdodot savus produktus ārpus valsts robežām, gan arī nesusi virkni jaunu izaicinājumu. Kā liecina svaigākie Statista pētījuma dati, būtiskākais faktors, kādēļ pircēji, ievietojot produktu e-veikala pirkuma grozā, tomēr to neiegādājas, ir tieši augstās sūtījumu piegādes izmaksas. Šo kā pamestā iepirkuma groza iemeslu atzīmējuši 41% pētījumā aptaujāto. Pētījumā parādās vēl citi, ar loģistikas nozari sasitīti faktori, piemēram, piegādes ātruma nozīme (norādījuši 20% aptaujāto), kā arī iespēja atgriezt iegādāto pirkumu (norādījuši 13% aptaujāto). Tieši šīs pieaugošās patērētāju prasības ir papildus apstiprinājums inovatīvu IT risinājumu nepieciešamībai loģistikas nozarē.

Latvijas e-komercijas uzņēmumiem, kas vēlas konkurēt globālā mērogā ir jāspēj nodrošināt izdevīgus piegādes nosacījumus saviem pircējiem. Šis neapšaubāmi ir izšķirošais faktors jauna eksporta tirgus apgūšanai. Swotzy mērķis no pirmās dienas ir bijis atbalstīt vietējo uzņēmumu izaugsmi tieši eksporta tirgos, nodrošinot internacionālu sūtījumu piegādes uz visiem pasaules reģioniem. Gada laikā Swotzy spējis palīdzēt piegādāt nu jau vairāk kā 60'000 paciņu uz teju 100 pasaules valstīm.

"Esmu neizsakāmi lepns, ka Latvijā ir tik daudz apņēmīgu cilvēku, kas rada izcilus produktus. Par to pārliecinos ik dienas, kad platformai pievienojas jauns uzņēmums, kas vēlas audzēt muskuļus ārpus Latvijas robežām. Lielāko gandarījumu noteikti rada iespēja atbalstīt šo uzņēmumu ieiešanu jaunos eksporta tirgos, palīdzot nodrošināt efektīvu loģistikas procesu pārvaldību," norāda Lauris Rutkis. 

Ar izaugsmi globālā mērogā saistās arī paša Swotzy turpmākā attīstība. Tā kā Amerikas Savienotās valstis ir viens no galvenajiem eksporta tirgiem Swotzy platformas lietotājiem, uzņēmumam ir vēlme attīstīties tieši šajā virzienā, lai gūtu labāku izpratni, kā piegādes padarīt vēl lētākas un ātrākas. Jau šī gada oktobrī ir plānots uzsākt sadarbību ar pirmo klientu, kas vēlas attīstīties otrpus okeānam. Lai gan šis solis nav uzskatāms par aktīvu ieiešanu Amerikas tirgū, taču šī būs lieliska iespēja sākt testēt tirgu un saprast, kā Swotzy var turpināt tajā attīstīties.