Pircēju paradumi mainās līdz ar pasaules notikumiem, un tendence arvien vairāk iepirkties tiešsaistē pieaug – 2022. gada sākumā veiktais "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījums rāda, ka vairāk nekā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju (38 %) internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Turklāt, salīdzinot ar iepriekš veiktajām aptaujām, ir būtiski pieaudzis to respondentu īpatsvars, kuri internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Ja 2020. gadā to darīja vēl tikai katrs piektais iedzīvotājs, tad 2022. gadā to jau dara katrs trešais.
JĀ maksājumiem ar karti!
- 39% pircēju min, ka, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, dod priekšroku tieši maksāšanai ar norēķinu karti.
Lai spētu saviem klientiem nodrošināt apmaksas iespēju ar karti, tiešsaistes tirgotājiem jāapliecina interneta veikala mājaslapas atbilstība karšu shēmu izvirzītajām drošības prasībām. To izpilde nav tikai formalitāte, tā palīdz sakārtot tiešsaistes veikalā pieejamo informāciju un sniedz arī praktisku drošības garantiju abām pusēm.
Kas ir karšu shēma?
Prasību izpilde – praktiska investīcija e-komercijā
- Uzņēmuma rekvizīti
- Kontaktinformācija (pasta adrese, e-pasta adrese, telefona numurs)
- Tirdzniecības vietas fiziskā atrašanās vieta vai juridiskā adrese, ja fiziskas tirdzniecības vietas nav
- Pilns preču un/vai pakalpojumu apraksts
- Preču/pakalpojumu piegādes noteikumi un nosacījumi
- Preču atdošanas / naudas atmaksas un pasūtījuma atcelšanas politika
- Personas datu apstrādes politika
- Strīdu risināšanas noteikumi
- Izmantojamie datu pārraides drošības protokoli
- Tirdzniecības zīme, norādot uz karšu pieņemšanu (piemēram, "Mastercard")
- Pirms pirkuma apmaksas, klients iepazīstas un atzīmē piekrišanu visiem noteikumiem (tā saucamais "checkbox")
- Maksājuma apliecinājums pēc pirkuma veikšanas:
Valdis Vaišļa, "Swedbank" Naudas pārvaldības daļas vadītājs skaidro:
"Karšu shēmu drošības prasību ieviešana ir obligāta prasība, kas tirgotājam sniedz praktisku pievienoto vērtību. Kritēriji palīdz tirgotājam sakārtot interneta veikalu tā, lai maksātājs tur justos droši un atrastu atbildes uz svarīgiem jautājumiem pirms un pēc pirkuma veikšanas. Šāda informācija var ietvert iespējamās apmaksas metodes, piegādes nosacījumus un aprakstu par "pēcservisa" iespējām. Katram e-veikala īpašniekam ir jāiztēlojas sevi kā pircēju un jānovērtē savs interneta veikals, izejot cauri visiem soļiem – no pirmā lapas apmeklējuma līdz solim, kad regulārais pircējs varētu atgriezties veikt atkārtotu pirkumu vai uzdot papildu jautājumus par preces atpakaļatdošanu, garantijas nosacījumiem vai naudas līdzekļu atmaksu. Drošības prasību izpilde palīdz izvairīties no zaudētiem klientiem un naudas atmaksas pieprasījumiem, kā arī prasību ieviešana vairo e-veikala uzticamību. Tā noteikti ir praktiska investīcija ikviena tiešsaistes veikala izveidē un attīstībā."
Kā veicas Latvijas e-komercijas spēlētājiem?
"Mūsdienu pircējs gaida, ka interneta veikalā būs pieejamas vairākas norēķinu iespējas, tostarp arī maksājumi ar karti. Vēlamies, lai Svaigi.lv pircēji katrā pasūtījuma reizē var izvēlēties sev piemērotāko maksājuma metodi, tāpēc ejam līdzi laikam un strādājam pie karšu maksājumu ieviešanas. Gadu gaitā tehnoloģiski ir attīstījušies arī norēķinu pakalpojumu sniedzēji, padarot karšu maksājumu ieviešanas procesu mazajiem uzņēmumiem pieejamāku.Mūsu darbs un komunikācija ir bijusi atbildīga un caurskatāma no uzņēmuma pirmās darbības dienas, tāpēc nav bijušas grūtības izpildīt kādu no maksājumu ieviešanas prasībām. Svaigi.lv interneta veikals ir sakārtots atbilstoši normatīvo aktu regulējumam, atbildīgi izturamies pret visām iesaistītajām pusēm un sadarbības partneru prasībām. Darbojamies, lai dotu iespēju pircējiem pasūtīt labāko, kas Latvijas laukos audzis un sagatavots, tāpēc turpinām atbildīgi ieguldīt resursus un attīstīt "Svaigi.lv" servisu, lai tas būtu mūsdienīgs, ērts un drošs izmantošanai pircējiem."
- Materiāls tapis projekta "#viedpircējs" ietvaros sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju.
- Uzzini vairāk par projektu: #viedpircēja vēstniecība - DELFI.