Novembra beigās, ar finālistā iekļuvušo uzņēmēju prezentācijām klātienē, noslēdzās Swedbank rīkotais konkurss uzņēmējiem “Pieredze ir bagātība”. Šoreiz publikas balsojums sakrita ar žūrijas viedokli un par labāko šajā konkursā tika atzīts SIA “Beloved boards” ražo attīstošās rotaļlietas bērniem.
No nulles līdz eksportam uz 12 valstīm
Uzvarētāja uzņēmums dibināts tikai pirms gada un pirmās koka rotaļlietas izgatavotas dzīvoklī tikai ar rokām, ar savu veiksmīgo ideju jau spējis iziet Eiropas tirgū un nu ar viņu izglītojošo aktivitāšu dēļiem spēlējas bērni 12 pasaules valstīs trīs kontinentos.
Interesanti, ka saņemtā balva – 6000 eiro (1000 eiro kā skatītāju simpātijas un 5000 kā galvenais uzvarētājs) ir tieši tikpat eiro, cik uzņēmums apgrozījis 2018. gadā.
Produkta idejas autors, uzņēmuma īpašnieks un vienīgais darbinieks ir Harijs Ābele apbalvošanas ceremonijā teica lielu paldies savai ģimenei un atzina, ka iegūtais finansējums būs papildus motivācija neapstāties pie iespējamām grūtībām un veidot produktus, kas vajadzīgi sabiedrībai. Iespējams, šis nebūs vienīgais uzņēmums un bizness, ar ko viņš nodarbosies, taču tādi konkursi kā šis, rada ticību un pārliecību par saviem spēkiem. Savukārt citu uzņēmēju pieredze palīdz saprast tos izaicinājumus, ar kādiem var nākties sastapties, kā arī dod pārliecību, ka ar neatlaidību un atbalstu, jebkuri šķēršļi ir pārvarami. Tam palīdzēs arī uzņēmuma balvā saņemtās ekspertu konsultācijas, ko uzvarētājs varēs izvēlēties pēc savas intereses un vajadzības.
“Swedbank” Uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante, skaidrojot žūrijas izvēli teica: “Bija ļoti daudz iedvesmojošu stāstu, un šoreiz vairāk uzvarēja tā praktiskā puse, kuram ļoti noderētu tas vēl viens pakāpiens, lai no emocionālas mīļlietas kļūtu par eksportspējīgu uzņēmumu.”
Grūtie lēmumi un skatītāju simpātijas
Konkursa žūriju veidoja eksperti, kas ikdienā jau daudzus gadus strādā ar uzņēmumiem: Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante, LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš, ALTUM valdes locekle Inese Zīle un “Valmiermuižas alus” darītavas saimnieks Aigars Ruņģis.
Kā atzina žūrija – lēmumi pieņemt bija ļoti grūti, jo katrā stāstā, katrā pieredzē bija ļoti daudz vērtīgu atziņu. Un katram no žūrijas bija savs favorīts, kura stāsts īpaši uzrunājis, tomēr vērtējot, tika ņemtas vērā daudzas lietas – gan pats uzņēmums un produkts - tā unikalitāte, eksportspēja, konkurences priekšrocības, gan, protams, uzņēmēja stāsts – cik noderīgs un iedvesmojošs tas ir citiem uzņēmējiem, cik labi izstāstīts un kā sniegtas atbildes uz žūrijas jautājumiem. Kopumā par konkursa video stāstiem nobalsots vairāk nekā 18 000 reižu, bet par uzvarētāju stāstu – vairāk nekā 5800 reizes. Skatītāju balsojuma 2.vietas ieguvēji ar vairāk nekā 4200 balsīm bija SIA “JOE”, kuru saimnieciskās darbības joma ir pilna būvprojektu izstrāde “no A līdz Z”, savukārt trešo vietu skatītāju balsojumā ar 2428 balsīm ieguva SIA "Burti".
Noderīgas atziņas katrā stāstā
Ieva Vīgante apbalvošanas ceremonijā teica: “Šī konkursa uzvarētāji ir visi. Jau pati dalība projektā deva lielisku iespēju ne vien iedvesmot citus, bet arī vairot savu atpazīstamību, iegūt jaunu pieredzi un mācīties. Es novēlu ikvienam turpināt strādāt un attīstīt savu ideju, jo redzam – lai arī šodien naudas balva tikai vienam, visām finālistu idejām ir nākotne un iespēja piesaistīt investorus.”
Jānis Endziņš atzina, ka labu pieredzi šī konkursa sakarā guvis pats un tās saistīta ar viena no finālistu risinājumiem, kas aicina biežāk teikt paldies saviem kolēģiem un sadarbības partneriem. Inese Zīle uzsvēra nepieciešamību uzņēmumiem domāt ilgtermiņā un pievērst uzmanību eksportspējas palielināšanai. Savukārt Aigars Ruņģis ieteica vietni “pieredze.lv” pārsaukt par “optimisms.lv”, jo tieši tā juties, skatoties konkursa finālistu video.
Skatoties uz Latvijas uzņēmējdarbības vidi, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras vadītājs Jānis Endziņš uzsver eksporta tirgus apgūšanas nozīmi: “Visi uzņēmumi ir pieraduši izdzīvot dažādos apstākļos, un tā pieredze, kā mēs arī no šiem stāstiem dzirdējām, pirmā krīzīte – pārvaram - nokrītam, pieceļamies. Nākamā krīzīte – atkal pieceļamies, ejam uz priekšu. Es domāju tā uzņēmība Latvijas uzņēmējos pilnīgi noteikti ir ļoti liela, ļoti spēcīga. Tas, kas mums visiem kopā ir jāiemācās, daudz labāk, veiksmīgāk pārdot eksporta tirgos.”
Pieredzes apmaiņa nebeidzas
Konkursa mērķis bija - ar veiksmīgu uzņēmēju pieredzes stāstiem iedvesmot sabiedrību sekot viņu piemēram un pievērsties uzņēmējdarbībai, tā veicinot tās attīstību Latvijā .
-
Visi finālistu stāsti apskatāmi šeit.
Swedbank turpinās pieredzes stāstu meklēšanu un publicēšanu, savukārt jau pavasarī ikvienu uzņēmēju aicināsim piedalīties nu jau trešajās Uzņēmēju pieredzes dienās, kur būs iespēja gan iegūt jaunu pieredzi, gan dalīties tajā ar uzņēmējiem visā Latvijā.