Ar mērķi veicināt Latvijas uzņēmēju aktīvāk apgūt eksporta tirgus, Swedbank rīkotajā diskusijā ar Latvijas pirmo vienradzi “Printful” un Kuldīgas kokapstrādes uzņēmumu “Paletteries” tika apspriesti šī brīža būtiski aspekti uzņēmējdarbībā – kā domāt globāli, kā veicināt iekļaujošu darba kultūru un kā apgūt arvien jaunus eksporta tirgus. Diskusija notiek laikā, kad Latvijas uzņēmēji līdz 28. jūnijam aicināti pieteikt dalību Pasaules Uzņēmējdarbības kausam.
Uzņēmums “Paletteries” ir no Kuldīgas puses – uzņēmums pārstāv kokapstrādes nozari, eksportējot koka paletes uz dažādām pasaules valstīm, arī ārpus Eiropas robežām. Kā stāsta uzņēmuma dibinātājs un valdes priekšsēdētājs Edijs Ošs, vairāku desmitu gadu laikā uzkrātā pieredze ļauj izdarīt secinājumus, ka Latvijas mazā tirgus dēļ, ir jābūt gatavam starptautiskajiem tirgiem jau no pirmās dienas.
“Mūsu pārstāvētā nozare pieprasa eksportēt. Paletes uzņēmējdarbībā vienmēr būs vajadzīgas, tāpēc zinām, ka mūsu produkts būs pieprasīts. Kopš 2014. gada apguvām Āzijas tirgu, taču uzņēmējam jāsaprot, ka eksporta tirgi ir dinamiski – mainās cenas un pieprasījums, situācija strauji attīstās un uzņēmējam konstanti jāseko tai līdzi.”
Jānis Palkavnieks, “Printful” pārstāvis arī piebilst, ka “Printful” jau kopš savas pirmās darbības dienas rīkojās globāli – pirmā ražotne atradās ASV, kaut pati uzņēmuma vadība joprojām bāzēta Rīgā. Runājot par izaicinājumiem un šķēršļiem, kas nereti jaunajiem uzņēmējiem liedz eksportu uzsākt nekavējoties, J. Palkavnieks norāda:
“Uzskatu, ka jebkurš uzņēmējs, neatkarīgi no uzņēmuma pārstāvētās valsts vai uzņēmuma lieluma ir nopelnījis jau savu pirmo eiro, ir līdzvērtīgs ar jebkuru citu uzņēmēju, jo tas nozīmē, ka ar savu produktu jau esi ieinteresējis kādu pircēju un darbs jāturpina. Uzņēmējdarbība ir mērķtiecīgs darbs, viss notiek soli pa solim.”
Bez daudzveidības un iekļaujošas darba vides neiztikt
Swedbank Latvija un “Printul” ir parakstījuši Latvijas dažādības hartu, kas ir brīvprātīga vienošanās, kuras mērķi ir cieņpilnas attieksmes veicināšana un dažādu sabiedrības grupu iekļaušana. Jānis Palkavnieks stāsta, ka “Printful” ir būtiski, lai darbinieki justos labi. Raugoties uz nodarbinātību uzņēmumā, šobrīd 42% no visiem “Printful” darbiniekiem ir sievietes, kas strādā arī tradicionāli pierastos “vīrišķīgos” amatos, piemēram, programmēšanā.
“Uzņēmējs nekādā gadījumā nedrīkst šķirot savus esošos vai potenciālos darbiniekus, nosakot, kāds dzimums drīkst vai nedrīkst ieņemt kādu vakanci. Tas ir milzīgs risks pazaudēt savus darbiniekus. Runājot par dažādību, ir jāsaprot, ka mūsdienās arī sievietes var būt veiksmīgas programmētājas. Mūsu uzņēmums ir atvērts un savus talantīgos darbiniekus ļoti novērtējam.”
Edijs Ošs savā uzņēmumā nodarbina arī cilvēkus ar invaliditāti, tādējādi ļaujot viņiem ražotnē apgūt dažādas prasmes.
“Kuldīgā sadarbojamies ar “Nedzirdīgo savienību”, pieņemot darbā cilvēkus ar dzirdes traucējumiem. Mēs apzināmies, cik svarīgi ir šos cilvēkus integrēt darba vidē, tāpēc arī mēs paši mācījāmies komunicēt un pielāgoties jaunajiem kolēģiem. Raugoties uz dzimumu statistiku, ražošanā uz vietas uzņēmumā strādā 21% sieviešu, savukārt administratīvajā vidē procents ir lielāks – vismaz 50%. Viennozīmīgi daudzveidība un iekļaujoša darba vide veicina labu iekšējo dialogu kolektīvā, kā arī sapratnē ar klientiem.”
Pasaules Uzņēmējdarbības kauss 2022 – iespēja uzņēmējiem gūt globālu pieredzi
Jau otro gadu Latvijā norisināsies Pasaules Uzņēmējdarbības kausa (Entrepreneurship World Cup) nacionālais fināls. Swedbank aicina pieteikties Latvijas uzņēmumus, kuri dibināti pēdējo septiņu gadu laikā un kuru apgrozījums ir līdz pieciem miljoniem eiro. Pieteikšanās nacionālajam finālam atvērta līdz 28. jūnija pl. 23.59. Pasaules Uzņēmējdarbības kausa nacionālā fināla rīkotāji ir Swedbank kopā ar partneriem – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA), Riga TechGirls, kā arī informatīvo atbalstītāju TechChill.
Pasaules Uzņēmējdarbības kausa mērķis ir veicināt dažādu valstu, tostarp arī Latvijas uzņēmumu konkurētspēju globālā tirgū, kā arī stiprināt Latvijas uzņēmēju pārliecību par savu biznesa ideju, augt straujāk un gūt starptautisku pieredzi. Piesakoties Pasaules Uzņēmējdarbības kausam, uzņēmumiem ir iespēja konkurēt uz vienu no piecām vietām Latvijas nacionālajā finālā, kas norisināsies 25. augustā un tiks pārraidīta tiešraidē televīzijā un sociālajos tīklos.
Latvijas nacionālā fināla uzvarētajam būs iespēja starp TOP 100 uzņēmējiem cīnīties tālāk par vietu globālajā finālā, kas attiecīgi sniedz iespēju pārstāvēt Latviju starptautiski un gūt globālu atpazīstamību.
Kopējais balvu fonds mērāms viena miljona ASV dolāru apmērā, kā arī dalībniekiem būs pieejamas investīciju iespējas un atbalsts no tādiem pakalpojumu sniedzējiem kā AWS, Freshworks, Google Cloud, Hubspot, Stripe, Zoom un citiem.