“RainSisters” ir trīs māsu radīts modes un dizaina zīmols, kas šuj ūdensizturīgus un vienlaikus skaistus un sievišķīgus mēteļus, no kuriem nu jau ap 90% tiek pārdoti ārvalstu tirgū. Kā latviešu “lietusmāsām” izdevies iekarot pasauli, stāsta uzņēmuma līdzīpašniece Zane Zamuška.
Perfekta komanda
Uzņēmums “RainSisters” dibināts 2018. gada pavasarī. Tā īpašnieces – māsas Zane Zamuška, Zaiga Grīne un Zanda Purvišķe – dzimušas un uzaugušas Jēkabpilī, taču vēlāk viņu ceļi šķīrušies, izvēloties dažādas profesijas un nonākot dažādās dzīvesvietās. Kā atklāj Zane, māsu bizness sācies pavisam nejauši, no personiskas nepieciešamības: Zaiga dzīvo Liepājā, un, ik dienas dodoties pastaigās ar diviem maziem bērniem, pārliecinājusies, ka šajā vēju pilsētā lietainā laikā lietussargs nav glābējs. Viņa sākusi raudzīties pēc piemērota lietusmēteļa, taču piedāvājumā bija tikai smagnēji vīrišķīga piegriezuma mēteļi no blīva, neelpojoša auduma vai rokassomiņā ielokāmie plānie plastikāta apmetņi. Tad Zaiga internetā atrada skaistu membrānaudumu un nolēma no tā pēc sava dizaina pašūt sievišķīgu mēteli, ko varētu vilkt ne tikai lietus laikā. Tas padevās patiesi skaists un funkcionāls, un māsām radās doma dibināt savu uzņēmumu šādu lietusmēteļu šūšanai.
“Katrai no mums ir atšķirīga izglītība, zināšanas un pieredze, bet, saliekot to visu kopā, sapratām, ka esam perfekta komanda – ka mums ir ideāls kompetenču komplekts, lai veiksmīgi izveidotu šādu biznesu,” stāsta Zane.
Viņa ir studējusi ekonomiku un tagad uzņēmumā ir “finanšu māsa”, kas atbild par naudas lietām, plānošanu un komunikāciju ar klientiem. Zaiga, pēc profesijas tekstila un apģērbu tehnoloģe, nodarbojas ar audumu izvēli, piegrieztnēm un kvalitātes kontroli; savukārt Zanda, kurai ir arhitektes diploms, pārzina dizaina jomu un atbild par mārketingu un uzņēmuma vizuālo aspektu.
Satikt īsto pircēju
“RainSisters” lietusmēteļi tiek ražoti no membrānauduma jeb SoftShell – siltināta un elpojoša materiāla, kas vienlaikus lieliski aizsargā no mitruma. “Pirmo kolekciju prezentējām 2018. gada martā,” stāsta Zane. “Tai izmantojām jau gatavus audumus, bet kopš otrās kolekcijas jau apdrukas dizainējam pašas.” Apdrukās dominē gleznieciski ziedu raksti, un krāsu palete ietver amplitūdu no liegiem pasteļtoņiem līdz spilgtām un piesātinātām krāsām.
“Jau no paša sākuma zinājām, ka orientēsimies uz ārvalstu tirgu, taču nolēmām, ka ir jāsāk ar Latvijas tirdziņiem. Pirmos trīs mēteļu modeļus izlikām Kalnciema ielas tirdziņā, tam sekoja citi. Bija saistoši un noderīgi uzklausīt sieviešu komentārus un ieteikumus par tīri tehniskām detaļām. Pamazām ieguvām atpazīstamību, iezīmējās pirmais, vēl nelielais, apgrozījums. Taču, pats galvenais, – sapratām, ka mūsu mēteļi sievietes uzrunā un interesē,” stāsta Zane.
“Bijām domājušas, ka Latvijā mūsu mēteļus nepirks, jo to cena vietējam tirgum ir pārāk augsta. Taču šis pieņēmums izrādījās aplams. Varam sacīt, ka, pārliecinoši pozicionējot savu produktu, precīzi definējot tā mērķauditoriju un atrodot īstās vietas, kur to satikt, arī te var sasniegt itin labu apgrozījumu. Mēs itin drīz sapratām, ka Kalnciema tirgū savu īsto pircēju nesastapsim, bet mums ir ļoti labi veicies, piedaloties Rīgas Dizaina tirgus dienās “Spicē”, arī “Stockman” Trakajās dienās, tāpat patīkams pārsteigums bija pircēju atsaucība vairāku pilsētu svētkos.”
Plašākos ūdeņos. Mācības
Nākamais solis bija ārvalstu tirgus iekarošana. Zane atzīst, ka ceļā uz to nācies atvadīties no daudziem sākotnējiem pieņēmumiem un ilūzijām: “Līdz ar savu pirmo kolekciju atvērām zīmola mājaslapu ar internetveikalu angļu valodā, kā arī piereģistrējām veikalu “Etsy” tirdzniecības platformā. Sākumā naivi domājām, ka nu tikai plūdīs klienti no visām pasaules malām un pirks mūsu mēteļus, bet tā nenotika. Tā bija mūsu pirmā mācība – ka produkciju nepērk tikai tāpēc, ka tā ir radīta un ievietota kādā internetveikalā. Tāds mētelis, no vienas puses, varētu būt impulsīvs pirkums, jo iekrīt acīs kā skaista lieta, bet, no otras, tas nevar tāds būt, jo cena ir gana liela. Šāds pirkums ir labi jāapsver, sievietēm ir vajadzīga informācija par zīmolu un produktu, un jābūt pārliecinātām, ka viņas iegūs to, ko vēlējušās. Tirdziņu priekšrocība ir tā, ka tajos pircējas var mūsu mēteļus aptaustīt, piemērīt. Bieži vien sākumā sieviete ir diezgan skeptiska, bet, kad redz, cik labi mūsu mētelis viņai izskatās mugurā un izjūt, cik ērts tas ir, tad vairs nevar nenopirkt. Tāpēc sākumā gribējām sākt ar tirdziņiem arī ārzemēs. Taču diezgan drīz sapratām, ka tur Latvijas scenārijs nebūs iespējams un jāmeklē citi ceļi.
Iesākumā mūs uzrunāja viens Glāzgovas suvenīru veikals. Nopriecājāmies, ka kāds ir ieinteresējies par mūsu produkciju, un labprāt nosūtījām mēteļus pārošanai. Taču šī sadarbība drīz beidzās, jo ir jau skaidrs, ejot uz suvenīru veikalu, cilvēks neplāno iztērēt 300 eiro. Sapratām, ka mums jāorientējas uz veikaliem, kur cilvēki meklēs tieši mēteli un būs gatavi šādas summas tērēt. Tā bija mūsu nākamā mācība – ka vienmēr jāizvērtē sadarbības partneri un tas, vai piedāvājums atbilst mūsu mērķiem un auditorijai.”
Turpinot meklēt kontaktus, “RainSisters” izveidojās sadarbība ar “Baltic Design Stories” Briselē – apvienību, kas palīdz baltiešu zīmoliem Beniluksa valstīs. Ar laiku sāka dot augļus sociālo tīklu ieraksti un reklāmas, pircēju skaits un pārdošanas ģeogrāfija paplašinājās. Bet tad viss pēkšņi mainījās.
Atspēriens krīzē
2020. gada pavasarī, kad sākās Covid-19 pandēmija, “RainSisters” jau bija izdevies sasniegt itin labu apgrozījumu gan Latvijā, gan ārvalstīs, kur tika pārdots ap 25% zīmola produkcijas. Taču tad tirdziņu rīkošana Latvijā tika apturēta, un vispārējas nedrošības gaisotnē dizaina un modes preču tirdzniecība apsīka visā pasaulē. “Tas ir saprotams: ja tu nezini, ka tev pēc mēneša vēl būs ienākumi, tad puķains lietusmētelis noteikti nebūs tavā prioritāšu sarakstā,” saka Zane, vienlaikus atzīstot, ka tieši kovidlaika pieredze māsu uzņēmumam kļuva par labu atspēriena punktu: “Mums beidzot bija nopietns iemesls un arī laiks apdomāt, kā citādā veidā attīstīt pārdošanu ārzemēs. Sākām uzrunāt dažādus ārvalstu internetveikalus, un mums paveicās atrast ļoti labu veikalu Lielbritānijā – “Wolf&Badger”, kas koncentrējas uz maziem zīmoliem, kuri ražo ilgtspējīgu apģērbu. Kolīdz izlikām tajā savus mēteļus, mums parādījās ļoti labs apgrozījums.”
Lielbritānija šobrīd ir lielākais ārzemju tirgus, uz kuru tiek sūtīti “RainSisters” mēteļi. Zane min, ka tā jau sākotnēji bijusi zīmola mērķa valsts gan pēc dominējošajiem laikapstākļiem, gan potenciālās pirktspējas, gan arī britu attieksmes pret modi. Tirdzniecība labi sokas arī “Etsy” platformā, kur ļoti palīdz klientu atsauksmes un vērtējumi.
“Tā kā Latvijā šobrīd klātienes tirdzniecības apjoms ir sarucis, varam teikt, ka 90% mūsu mēteļu pašlaik tiek pārdoti ārvalstīs – ne tikai Lielbritānijā, bet arī citās Eiropas valstīs un ASV, ir bijuši pirkumi arī no Jaunzēlandes un Austrālijas,” norāda uzņēmēja.
Galvenais – sākt!
Kādus padomus “RainSisters” varētu dot tiem, kas vēl apsver domu uzsākt savu mazo biznesu? “Atskatoties ar pārliecību varam teikt, ka nekad nebūs tā, ka viss ir perfekti,” pasmaida Zane. “Un, kā mēdz teikt angļi, – better to start than be perfect. Labāk sākt ar to, kas ir, bet sākt! Ja gribēsiet visam nevainojami sagatavoties, var gadīties, ka nemaz nesāksiet. Viens no mūsu veiksmes faktoriem bija tas, ka mēs nenobijāmies – vienkārši lēcām tajā baseinā un sākām peldēt. Nevajag koncentrēties uz visām iespējamajām problēmām un likstām, kas jūs varētu piemeklēt. Kad tās pienāks, tad arī domāsiet, kā ar tām tikt galā! Tāpat, protams, ir labi mācīties no citu kļūdām, bet vienmēr būs arī savas. Galvenais – vienmēr domāt, analizēt un saprast, kā nākotnē līdzīgā situācijā rīkoties labāk.
Mums bieži jautāts, kā ir veidot šādu māsu biznesu, jo parasti jau neiesaka uzsākt uzņēmējdarbību kopā ar ģimenes locekļiem vai draugiem. Bet mēs teiktu, ka iesakām! Jo pazīstam viena otru kopš dzimšanas, zinām, kā kura reaģēs kādā situācijā. Mums ir ļoti veiksmīga savstarpējā sadarbība.
Esam ļoti mazs uzņēmums un, lai nodrošinātu savu darbību, izmantojam profesionāļu sniegtus ārpakalpojumus, kurus piesaistām pēc vajadzības. Lielāko apjomu mēteļu mums šuj šūšanas firma, ar kuru mums ir izveidojusies ļoti laba sadarbība. Tas mums ir ērti un izdevīgi, un to mēs noteikti varam ieteikt kā labu risinājumu arī citiem mazajiem uzņēmējiem.”
Kredītlīnija ļauj neatlikt vajadzīgo
Kopš uzņēmuma pirmsākumiem “RainSisters” par savu banku sauc Swedbank un tagad nolēmis izmantot tās atbalstu attīstībai. “Sapratām, ka uzņēmuma straujākai izaugsmei ir nepieciešams piesaistīt līdzekļus no malas un saņēmām Swedbank overdraftu apgrozāmajiem līdzekļiem. Jaunas kolekcijas izveidošana prasa ievērojamus ieguldījumus: ir jāizveido modeļu prototipi, jāiegādājas materiāls, jāpašuj pietiekams daudzums mēteļu, lai tos varētu laist tirgū. Jo, pārdodot internetveikalā, mēteļiem noteiktā apjomā jābūt pieejamiem tūlīt, tikai tad var novērtēt pieprasījumu. Ja gatavu mēteļu nav, tu nevari zināt, vai attiecīgo modeli nepērk tāpēc, ka tas nevienu neinteresē, vai tāpēc, ka tā vienkārši nav. Tā ir investīcija, kas drīz atmaksājas, bet uzņēmumam ir svarīgi, lai būtu pieejami apgrozāmie līdzekļi, lai varētu jaunas kolekcijas pirmos mēteļus sašūt. Swedbank kredītlīnija mums ir ļoti labi noderējusi un ļāvusi neatlikt vajadzīgos pirkumus,” skaidro Zane.
Kāda ir “RainSisters” izvēlētā nākotnes stratēģija? “Vienmēr var iet vai nu dziļumā, vai plašumā, un abus nevar darīt vienlaicīgi. Mēs esam izvēlējušās iet dziļumā – attīstīt mēteļu dizainu, iekarot ārvalstu tirgu, izveidot šim produktam optimālu mārketinga stratēģiju. Līdz ar to tagad vairāk koncentrējamies uz ārvalstu pircējām, pētām viņu gaumi un pieprasījumu, pilnveidojam un dažādojam savu mēteļu piedāvājumu. Par mūsu pēdējo kolekciju esam saņēmušas ļoti daudz komplimentu – tā tiek vērtēta kā visinternacionālākā un modīgākā no visām,” stāsta Zane. “Ir patīkami, ka sievietes no dažādām pasaules malām sociālajos tīklos dalās ar fotogrāfijām, kurās redzamas mūsu lietusmēteļos, un priecājamies par katru pircēju, kas atgriežas. Mums ir klientes, kurām ir jau divi trīs mēteļi sev un vēl meitai. Tas apliecina, ka mūsu darbs ir novērtēts.”