3. mai, 2018

“Taste CAPS!”: bizness kā aizraujošs šahs ar dzīvi

“Nekas nevar aizstāt to emociju kopumu, ko cilvēki iegūst tiekoties, sarunājoties un apmainoties ar pieredzi,” ir pārliecināta uzņēmuma “Taste CAPS!” īpašniece Ilze Garanča, kura piedalījās Swedbank rīkotajās Uzņēmēju pieredzes apmaiņas dienās. Viņas uzņēmuma attīstībā citu padomam ir bijusi milzu nozīme.

Beznaudas situācijas veido raksturu

Uzņēmums “Taste CAPS!” dibināts 2010. gadā un ražo ekskluzīvas šokolādes trifeles un mandeļu cepumus. Zīmola nosaukums ir saīsinājums no aicinājuma “Taste captured moments!” – “Izbaudi notvertos mirkļus!”, taču lasāms arī īsi un latviski: “Caps!”

Savu mazo biznesu Ilze uzsākusi kā mājražotāja.

“Gribēju radīt pati savu uzņēmumu, man bija četri bērni un... nekādu līdzekļu, ko ieguldīt ražošanā. Tā kā man ļoti garšo konfektes, nolēmu radīt tādas, kādas izvēlētos pati: no absolūti dabīgām izejvielām, ar tīru garšu,” Ilze stāsta.

Profesionālais pamats bija – diploms pārtikas tehnoloģijas specialitātē, taču konfekšu pasaule viņai tobrīd vēl bijusi “terra incognita”. Trifeļu receptes un ražošanas tehnoloģiju Ilze radījusi pati, meklējot informāciju internetā, liekot to kopā un eksperimentējot savā mājas virtuvē.

Ceļu pie sava pircēja “Capa” kārumi sāka ar dāvinājumiem, draugu ieteikumiem, pašiem meklējot un atrodot pirmos klientus. “Mūsu pirmais lielais klients bija “Poligrāfijas aģentūr”. Tuvojās Ziemassvētki, un viņi nolēma uztaisīt sava uzņēmuma darbiniekiem korporatīvās dāvaniņas ar mūsu trifelēm. Tikai tad atskārtu, ka ir tāda lieta – korporatīvās dāvanas. Tad nāca Swedbank pasūtījumi, kas ļāva uzņēmumam nopirkt pirmās profesionālās iekārtas – blenderi, krāsni. Tā līdz šim esam darbojušies: ko nopelnām, ieliekam ražošanā.”

Uzņēmums soli pa solim ir attīstījies vienīgi pats saviem spēkiem, bez bankas finansējuma, jo nauda bijusi vajadzīga galvenokārt apgrozāmajiem līdzekļiem, kam kredītu parasti nepiešķir.

“Bet šī beznaudas situācija ir bijusi ļoti būtiska “Capa” rakstura veidotāja,” atzīst Ilze.

“Tā visu laiku ir rosinājusi domāt, kā atrisināt situāciju arī bez līdzekļiem, liekot lietā vienīgi prātu un rokas. Tas ir bijis pamatīgs izaicinājums, bet, kad vairākas reizes ar to tiec galā, saproti, ka tas ir iespējams. Un ne tajos vieglākajos brīžos nereti nāk ļoti labi risinājumi – tad prāts darbojas izdzīvošanas režīmā un ar gluži citu jaudu.”

Meistarstiķis – korporatīvās dāvanas

Patlaban “Taste CAPS!” mājvieta ir maza bijusī kafejnīca biznesa centrā “Brīvības 224”, kuras 60 m2 satilpst gan ražošanas telpas, gan noliktava, gan birojs. Uzņēmumā bez Ilzes ir vēl tikai trīs darbinieces: radošā direktore un divas konfekšu meistares. Papildspēki pievienojas tikai pirms Ziemassvētkiem, kad pasūtījumu plūsma ir vislielākā.

“Mūsu galvenais “know-how” un meistarstiķis ir korporatīvās dāvanas. Šokolādei ir šī vēsturiskā garša, kas neapnīk, – bērnības, svētku, īpašu mirkļu garša. Šāda ēdamā dāvana var radīt visilgspēlējošākās atmiņas: “O, jums bija tāādas konfektes!” Katram uzņēmumam ir svarīgi, lai dāvana atbilst tā vērtībām, tēlam, un laba dāvana ir kā svētku salūts, kā punkts uz i, kā pēdējais otas triepiens. Tai jābūt perfektai gan pēc garšas, gan dizaina, un mums ir svarīgi šīs dāvanas izveidot tā, lai dāvinātājs būtu gandarīts un lepns par pasniegto,” stāsta Ilze.

Eksports “gourmet” nišā

“Taste CAPS!” ekskluzīvie kārumi objektīvo izmaksu dēļ nav no lētākajiem, un Latvijas tirgū tiem ir salīdzinoši mazs noiets, tāpēc Ilzes mērķis jau no paša sākuma bijis eksports. Cik vien ļāvusi uzņēmuma kapacitāte, finanses un resursi, tas arī ticis neatlaidīgi attīstīts.

Eksporta mērķauditorijai “Taste CAPS!” tiek virzīts t.s. “gourmet” nišā – kā ekskluzīvs gardēžu produkts, kas tiek pārdots specializētos veikalos.

“Sākām ar Skandināvijas valstīm, jo tās mums ir vistuvāk un arī ražotāju konkurence saldumu nišā nav tik liela. Skandināvija gan mums pagaidām nav pavērusies, toties veiksmīgi risinājušās sarunas ar Vāciju un Nīderlandi. Pērn pirms Ziemassvētkiem saņēmām apjomīgu pasūtījumu no Vācijas izplatītāja, kas piedāvā “gourmet” produktus. Mūsu mandeļu cepumus ir gatavi iepirkt arī angļi. Braucam uz Eiropas lielāko saldumu ražotāju izstādi ISM, kas ik gadu notiek Ķelnē, dibinām kontaktus,” stāsta Ilze.

Ieraudzīt izdevīgumu sadarbībā

“Mēs nebūtu tik tālu tikuši, ja citi nebūtu bijuši gatavi dalīties ar mums savā pieredzē,” atzīst Ilze. Līdz ar to viņa patiesi novērtē Swedbank jauno iniciatīvu – šogad pirmoreiz sarīkotās Uzņēmēju pieredzes dienas.

Kādi bijuši to galvenie ieguvumi? “Ļoti daudz vērtīgu sarunu un emociju. Mēs gājām pie pieredzējušākiem uzņēmumiem, lai smeltos pieredzi komunikācijas jomā. Pie mums nāca jaunie uzņēmēji, – piemēram, meitenes no Auces, kas arī nesen sākušas ražot konfektes. Jaunajiem ir svarīgi pateikt, ka viņi var – kaut lēnām, pamazām –, un mēs viņiem esam uzskatāms piemērs tam, ka var tikt galā arī ar šķietami neiespējamo.

Man bija iespēja tikties ar Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītāju Ievu Vīganti un viņas komandu, un nu jau banka man asociējas ar cilvēku sejām, kurās es redzēju patiesu ieinteresētību un vēlmi palīdzēt.

Šo iniciatīvu, manuprāt, būtu ārkārtīgi vērtīgi turpināt. Jo banka varbūt ne vienmēr var piešķirt uzņēmējam finansējumu, bet tā piedāvāt šādu mentoringu, kas ļauj šo naudu uzģenerēt citādi – sadarbībā. Jā, nauda katram uzņēmumam ir svarīga kā instruments, kas ļauj attīstīties, iet uz priekšu. Bet nekas nevar aizstāt to emociju kopumu, ko cilvēki iegūst tiekoties, sarunājoties un apmainoties ar pieredzi.”

Vīzija: izaugsme piederībā

Kādu Ilze redz uzņēmuma nākotni? “Kad man prasa: cik lielu uzņēmumu tu gribi, ar kādu apgrozījumu? – es nevaru atbildēt. Bet es zinu, kā es gribu šajā uzņēmumā justies. Vēlos radīt tādu vidi, lai cilvēki nāk uz darbu ar prieku un sajūt produktu nevis kā manu, Ilzes, bet kā mūsu visu kopīgo, lai viņi jūtas piederīgi,” viņa stāsta.

Septembrī “Taste CAPS!” pārcelsies uz jaunu mājvietu “Jaunajā Teikā”, kur tam būs divtik plašas ražošanas telpas un arī savs veikaliņš.

“Mana sapņu vīzija ir: mēs turpinām strādāt savā nišā un paralēli attīstām eksportu, kas ar laiku nodrošina uzņēmumam stabilitāti."

"Ja mums nākotnē rastos vajadzība pēc lielākas ražotnes, tad mēs to radītu ārpus Rīgas un kompaktu. Bet starpposmā mēs varētu palielināt ražošanas apjomu, sadarbojoties ar citiem mazajiem ražotājiem – kas būtu abpusēji izdevīgi gan darbspēka resursu, gan ražošanas izmaksu ziņā: mums katram ir savs produkts, bet manas izmaksas samazina tas, ka es kaut ko saražoju priekš cita ražotāja – apzināti nesaucu viņu par konkurentu –, un otrādi.

"Man gribētos pierādīt, ka ir iespējams izveidot ne tikai uzņēmēju pieredzes apmaiņas, bet arī savstarpēji atbalstošas ražošanas tīklu."

"Man šķiet, mums nevajag katram individuāli lauzīt galvu par to, kā nopirkt dārgas iekārtas un visu ražošanu attīstīt pašam, bet labāk palūkoties apkārt un uzdrošināties parunāt ar tiem, kam šādas iekārtas jau ir – varbūt viņi ir ar mieru dalīties. Tas nozīmētu iziet ārpus “mans” rāmjiem un ieraudzīt izdevīgumu sadarbībā.”

Vīzija: savstarpēja atbalsta tīkls

Patlaban uzņēmuma sortimentā pašlaik ir 25 trifeļu veidi, kā arī mandeļu un saulespuķu mežģīņu cepumi. Viss – roku darbs, ražots vienīgi no dabīgām izejvielām. Uzņēmuma galvenie klienti Latvijā ir korporatīvie klienti, taču tā produkcija nopērkama arī veikalos “Stockmann”, “Sky”, “Rimi” stendā “Klēts” u.c.

Kas uzņēmumam ļāvis pārvarēt visas grūtības un iet uz priekšu? – “Visupirms tas, ka es ticu mūsu produktam,” saka Ilze. “Jau no paša sākuma apņēmos, ka neīstenošu kādu savu akli izsapņotu hobiju, kas nevienam nav vajadzīgs. Bet daudzās atsauksmes liecina, ka cilvēkiem mūsu konfektes patiešām garšo. Vienu no spilgtākajām saņēmu dienā, kas man bija sākusies ne ar to laimīgāko sajūtu un pārdomām, vai ir vērts. Bet, atverot e-pastu, tur atradu vēstuli: „Ilze, jūsu cidoniju trifeles ir dievīgas! Un par mandeļu cepumiem varētu pārdot dvēseli!” – un tad kļuva tik labi ap sirdi!

Vēl – tas, ka uzņēmējdarbība ir, pirmkārt, personības audzināšana, otrkārt, aizraujošs šahs ar dzīvi. Tev rūpīgi jāapdomā katrs gājiens un jārēķinās ar to, ka tas var arī nebūt veiksmīgs. Taču tas ir ļoti interesanti. Šis uzņēmums ir mainījis mani kā personību un pavēris milzīgu iespēju un brīvības sajūtu un iedevis gluži citu dzīves garšu.”

Ne velti “Taste CAPS!” moto ir – “Dzīve ir tiešām garda!”.