Industriālais tūrisms ar dvēseli: Valmiermuižas alus darītavas viesmīlības stāsts

No ražošanas procesu skaidrošanas līdz visaptverošai maņu pieredzei - industriālais tūrisms ļauj uzņēmumiem dalīties savā stāstā, radot tuvāku saikni ar apmeklētājiem un klientiem.

Sarunā ar Valmiermuižas alus darītavas saimnieku Aigaru Ruņģi uzzinājām, kā neliela darītava spējusi kļūt par iedvesmojošu galamērķi, kur viesu uzņemšana ne tikai stiprina zīmola atpazīstamību, bet arī veido stāstu par alus baudīšanu kā kultūras sastāvdaļu.

Viesmīlība pirmajā vietā

„Mēs nekad neesam to saukuši par industriālo tūrismu,” saka Aigars Ruņģis, uzsverot, ka šis termins salīdzinoši mazai alus darītavai var radīt maldīgu iespaidu. “Tā nav vieta, kur dominē lielas, robotizētas ražošanas līnijas, bet gan ir stāsts par ciemošanos un autentisku pieredzi – par mūsu brūvēto garšu cienītāju satikšanu, viesmīlību un iespēju parādīt, ko un kā darām savā amatnieciskajā virtuvē.”

Valmiermuižas alus stāsts ir cieši saistīts ar tās vēsturisko mantojumu – muižas tradīcijām, kurās gadsimtiem ilgi godā tika celta viesu uzņemšana. Tomēr mūsdienu darītavas viesmīlības formāts, kas piesaista tik daudz interesentu, radies pavisam negaidītā brīdī - ekonomiskās krīzes laikā. Kāda Vidzemes Augstskolas studenta zvans ar jautājumu par ekskursijas iespējām tikko atvērtajā alus darītavā pavēra iespēju jaunai idejai. Piedāvāt ekskursijas, kas vienlaikus gan rada ienākumus, gan ļauj pastāstīt zīmola stāstu, kļuva par pamatu pieejai, kuru vēlāk paši nodēvējuši par "pašfinansējošu mārketingu". Modelis ļāva ne tikai pārvarēt grūtības, bet arī izveidot ciešu saikni ar apmeklētājiem, kas turpinās līdz pat šai dienai.

Ekskursiju pieredze, kas rada uzticību

Valmiermuižas alus darītavā viesmīlība ir kas daudz vairāk par pakalpojumu – tā ir attieksme un filozofija.

"Mūsu darītava ir kā dzīva virtuve, kurā viss notiek pa īstam. Darbinieki strādā, katli kūp, un ciemiņi var izjust gan procesu, gan atmosfēru. Mēs necenšamies neko noslēpt vai nopulēt – tieši šīs reālās nianses ir tas, kas rada uzticību," stāsta Aigars.

Ekskursijas tiek pielāgotas apmeklētāju zināšanu līmenim un interesēm.

"Ekskursijas nav plate. Kāds pirmo reizi redz, kā top alus, kāds cits vēlas uzzināt par specifisku alus stilu. Mēs pielāgojamies un stāstām katram to, kas viņu visvairāk interesē" viņš piebilst. Ekskursijas beigās viesi var baudīt alus degustācijas jeb “iemācīties alus baudīšanas rituālu”, kā to dēvē pats saimnieks,  un maltītes vietējā restorānā vai iegādāties gardus suvenīrus alus veikaliņā.

Pamazām ekskursijas kļuva par daļu no Valmiermuižas identitātes.

"Sākām ar dažiem apmeklētājiem, un pakāpeniski, klausoties viņu atsauksmēs un vēlmēs, uzlabojām savu piedāvājumu. Tas bija organisks process,” dalās Aigars.

Vienlaikus sadarbība ar vietējiem uzņēmumiem ir viena no Valmiermuižas veiksmes atslēgām.

"Ja apmeklētāji vēlas pārnakšņot, sadarbojamies ar tuvākajām viesnīcām. Ja nepieciešama ēdināšana kādam pasākumam, aicinām palīgā vietējos restorānus. Kopā veidojam piedāvājumu, kas ir pievilcīgs un atmiņā paliekošs ikvienam viesim."

Tāpat tiek piedāvāts ekskursijas apvienot ar citām aktivitātēm, piemēram, golfu vai laivošanu, radot vēl daudzveidīgāku un aizraujošāku pieredzi, kas ļauj veicināt visas vietējās kopienas izaugsmi.

Uzņēmuma stāsts sniedzas tālāk par pašu alus darītavu – Rīgā izveidotās "alus vēstniecības" kļuvušas par vietu, kur godā tiek celta gan Valmiermuižas alus brūvējumi, gan citu Latvijas neatkarīgo aldaru darbi. Šajās vēstniecībās alus tiek iepazīts kā daudzveidīgs un izsmalcināts dzēriens, līdzvērtīgs vīnam. Organizējot meistarklases par alus veidiem un saderību ar ēdieniem, uzņēmums piedāvā ne tikai degustāciju, bet arī izglītojošu pieredzi, kas palīdz izprast alus kultūru un tās vērtību. Šī pieeja veicina inteliģentu gardēžu kopienas veidošanos, kas novērtē amatnieciskumu un kvalitāti.

Valmiermuižas alus darītavas pieredze liecina, ka, atverot durvis viesiem un būdami atklāti par savu darbu, uzņēmumi var veidot ne tikai uzticību un atpazīstamību, bet arī jaunas iespējas biznesa attīstībai.

„Mūsu fani ir mūsu labākie padomdevēji. Caur viesmīlību mēs radām ne tikai jaunus klientus, bet arī draugus un partnerus, kas mūs atbalsta ilgtermiņā un iesaka idejas attīstībai,” rezumē Aigars.

Būtiskākie soļi veiksmīgam industriālā tūrisma piedāvājumam

Valmiermuižas pieredze var kalpot par iedvesmu citiem uzņēmumiem, kas vēlas atvērt savas durvis apmeklētājiem. Lūk, daži būtiski aspekti, ko ņemt vērā:

  • Autentiskums un atklātība – Apmeklētāji novērtē patiesu un nesamākslotu pieredzi. Parādiet savu darbu reālajā vidē – ražošanas telpās vai amatnieku darbnīcās. Ja jūsu uzņēmums pastāvīgi veic inovācijas vai jaunu produktu izstrādi, iekļaujiet šo aspektu ekskursijās. Apmeklētājiem būs interesanti uzzināt, kā notiek jaunu produktu testēšana un attīstība, kā arī kādas tehnoloģijas tiek izmantotas.
  • Unikāls pārdošanas punkts (USP) – Identificējiet, kas padara jūsu piedāvājumu unikālu. Vai tā ir vēsturiskā ēka, īpaša ražošanas metode, inovatīvs produkts vai ekskluzīva iespēja apmeklētājiem? Izceliet šo aspektu savā tūrisma piedāvājumā, lai atšķirtos no konkurentiem.
  • Dažādu līmeņu piedāvājums un elastība – Piedāvājiet ekskursijas, kas atbilst dažādu apmeklētāju interesēm un zināšanu līmenim.
  • Atvērtā darbnīca (Open Workshop) – Ja jūsu uzņēmums ražo kaut ko, kas prasa roku darbu vai amatnieciskās prasmes, ļaujiet apmeklētājiem piedalīties šajā procesā. Populāra pieeja ir “Pagatavo savu produktu” pieredze, kur apmeklētāji paši var pagatavot īpašu produkta versiju un paņemt to līdzi.
  • Partnerības ar tūrisma organizācijām un influenceriem – Sadarbībā ar vietējiem tūrisma informācijas centriem, iekļaujiet uzņēmumu reģionālajos tūrisma maršrutos. Uzaiciniet blogerus, influencerus vai nozares viedokļa līderus dalīties pieredzē par piedzīvoto sociālajos medijos.
  • Apmeklētāju atgriezeniskās saites analīze – Lai nepārtraukti uzlabotu ekskursijas kvalitāti, regulāri vāciet un analizējiet apmeklētāju atsauksmes.