Daudziem uzņēmumiem tieši naudas plūsmas jautājumi rada lielākos izaicinājumus. Piemēram, pienāk laiks nomaksāt telpu īri, bet naudas nav, jo tiek gaidīta samaksa no klienta.
Šeit atradīsi vienkāršus padomus, kā sakārtot naudas plūsmu.
Saņem naudu ātrāk
Naudas plūsmas problēmas bieži rodas, kad kavējas ienākumi. Jo ātrāk nauda nonāk Tavā uzņēmuma kontā, jo mazāks risks, ka pietrūks līdzekļu ikdienas izdevumiem.
1. Sūti e-rēķinus ātrai apmaksai – vienkāršo rēķinu izrakstīšanas procesu un to piegādi saņēmējiem, tādējādi samazinot laiku starp pakalpojuma sniegšanu un apmaksas brīdi. Apsver izmantot rēķinu pārvaldīšanas platformu (piemēram, Outvoicer), kas ļauj uzņēmumiem izrakstīt un nosūtīt e-rēķinus.
2. Nosaki īsākus apmaksas termiņus – ja līdz šim rēķinu apmaksas termiņš bija 30 dienas, apsver iespēju to samazināt līdz 14 dienām. Tas ir pieņemami lielākajai daļai klientu.
3. Prasi avansu vai daļēju priekšapmaksu – īpaši ilgākiem projektiem. Piemēram, 30% avanss pirms darba uzsākšanas. Tas nodrošina, ka Tev ir līdzekļi jau projekta sākumā.
4. Piedāvā saviem klientiem ērtus maksājumu veidus – maksājumu pieņemšana tirdzniecības vietās (POS), maksājumi internetā, naudas pieprasījums. Jo vienkāršāk klientam samaksāt, jo ātrāk nauda nonāk Tavā kontā.
Papildu padoms: ja iespējams, automatizē rēķinu izrakstīšanu un nosūtīšanu.
Atgādini par rēķiniem
Pat vislabākie klienti dažkārt aizmirst samaksāt rēķinu. Regulāra uzraudzība un atgādinājumi var būtiski uzlabot Tava uzņēmuma naudas plūsmu.
5. Seko līdzi rēķinu statusam – izveido sistēmu vai izmanto grāmatvedības programmu, kas ļauj redzēt, kuri rēķini ir apmaksāti un kuri kavējas. Pārskati to vismaz reizi nedēļā.
6. Izsūti atgādinājumus par kavētiem rēķiniem – pievieno tiešu naudas pieprasījuma saiti savai atgādinājuma ziņai, lai klientam būtu viegli samaksāt.
7. Aicini uz savlaicīgu apmaksu – piedāvā nelielu atlaidi par laicīgu maksājumu (piemēram, 2% atlaide, ja samaksā 7 dienu laikā) vai piemēro soda procentu par kavējumu.
Papildu padoms: izveido automātiskus atgādinājumus, lai ietaupītu laiku un samazinātu kavējumu risku.
Plāno un kontrolē savu naudas plūsmu
Naudas plūsmas problēmas bieži rodas nevis no ienākumu trūkuma, bet no nepareizas plānošanas.
8. Izveido naudas plūsmas kalendāru – katru mēnesi pieraksti, kad paredzami ienākumi un izdevumi. Tas ļauj redzēt, vai būs “tukšie” periodi, un laikus tam sagatavoties. Aicinām izmantot naudas plānošanas rīku (piemēram, Tailwind).
9. Atliec naudu drošības rezervei – pat neliela summa (piemēram, viena mēneša izdevumu apmērā) palīdzēs segt neparedzētus izdevumus vai pārvarēt īslaicīgu naudas trūkumu.
10. Vienojies par apmaksas termiņu ar piegādātājiem – palūdz ilgākus apmaksas termiņus vai iespēju maksāt pa daļām. Tas palīdz izlīdzināt izdevumus.
Papildu padoms: regulāri analizē naudas plūsmas datus – pārbaudi, kur rodas kavējumi un kā tos novērst.
Sāc ar maziem soļiem
Naudas plūsmas sakārtošana nav vienreizējs uzdevums, bet regulārs process. Jo labāk Tu seko līdzi saviem ienākumiem un izdevumiem, jo stabilāks kļūst Tavs bizness. Sāc ar vienkāršiem soļiem – īsākiem apmaksas termiņiem, atgādinājumiem un plānošanu – un redzēsi, kā Tava uzņēmuma finanšu situācija uzlabojas.