Auto

Ar moci ielās – zini drošas braukšanas principus

Arvien vairāk cilvēku izvēlas motociklu kā savu pārvietošanās līdzekli siltajā sezonā.

To apliecina ne tikai pieaugošā interese par motociklu un mopēdu tiesību ieguvi (CSDD dati), bet arī jaunu motociklu pārdošanas apjomi Latvijā. 

Kā norāda Oskars Irbītis, satiksmes un drošības speciālists, Motoklubu Asociācijas pārstāvis satiksmes drošības padomē:

Motocikls, neskatoties uz sabiedrības aizspriedumiem par to kā bīstamu transportlīdzekli, ir salīdzinoši drošs – pēdējos gados Latvijā ir bijis daudz mazāks bojāgājušo un cietušo motociklistu skaits, nekā citviet Eiropā – Latvijā tie ir 1-2%, Eiropā 12% no visiem bojāgājušiem. Kopumā Latvijas moto sabiedrība ir uzskatāma par disciplinētu un drošu. Protams, ir arī pārgalvīgi braucēji, bet tādi ir arī pie auto stūres.”

Pārbaudi ekipējumu un atjauno braukšanas prasmes

Oskars Irbītis norāda, kad motocikls ir iegādāts un braucējs dodas savā pirmajā motobraukšanas sezonā, būtu vēlams apmeklēt sezonas sākuma apmācības pasākumus, piemēram, Biķernieku kompleksajā trasē. To būtu vēlams darīt arī pieredzējušajiem braucējiem, kuriem ziemas spelgonī iemaņas nedaudz iesīkstējušas. Jāpārskata savs ekipējums un nepieciešamības gadījumā tas jāpapildina vai jāpielabo. Motociklistam īpaši svarīga ir ķivere, cimdi un atbilstoši apavi, kā arī pret kritieniem drošs apģērbs. Kad pārbaudīts ekipējums, tad jāpārbauda arī pats braucamrīks – riepu stāvoklis, apgaismojums, bremzes, jāveic visas nepieciešamās apkopes. Vēlams sākt sezonu ar īsākiem “iesildīšanās” izbraucieniem, pirms doties kādā vairāku simtu kilometru izbraucienā.

Būtiskākie drošas braukšanas principi

Oskars Irbītis atgādina par dažiem būtiskiem drošības principiem un bīstamajām situācijām, kurās mēdz nonākt motociklisti. Motociklam ir lieliska priekšrocība - sastrēgumu laikā izbraukt caur automobiļu rindām un netraucēti turpināt ceļu. Šāds manevrs nav aizliegts, bet tas ir jāveic sava virziena kustības joslu ietvaros, neiebraucot pretējās kustības joslā un ievērojot drošu intervālu līdz automobiļiem.

  • Ja motocikla vadītājs sastrēguma apbraukšanai izmantos pretējo kustības joslu, tad šāds manevrs tiks traktēts kā agresīva braukšana.

Turklāt ir jārēķinās, ka no izbrauktuvēm, blakus teritorijām utt. sastrēgumam šķērsām var pārvietoties automobiļi, kurus sastrēgumā stāvošie palaiž. Pēdējā laikā ir notikuši salīdzinoši daudz šāda veida negadījumi, kuros ir cietuši motociklisti, kas sastrēgumus apbraukuši pa pretējo kustības joslu vai drošības saliņām.

  • Ja motocikla vadītājs ir nolēmis izbraukt caur sastrēgumu, tad ir jāievēro būtisks labās prakses princips – jābrauc ar kustības ātrumu, kas nav lielāks par 10km/h virs automobiļu kustības ātruma.

Stāvošā sastrēgumā motocikla kustības ātrums nav lielāks par 10km/h, savukārt automobiļu kustības ātrumam sasniedzot 40km/h, motocikli vairs starp automobiļiem nemanevrē, bet pārvietojas vienotā plūsmā ar auto. Šāda rīcība garantē kustības drošību un iespēju laikus reaģēt uz potenciālajiem apdraudējumiem.

Plānojot savu maršrutu pilsētas ielās, ir jāņem vērā, ka ne visās ielās ir pietiekami platas kustības joslas, lai motocikls varētu izbraukt caur sastrēgumā stāvošajiem automobiļiem.

  • Ieteikums izvelēties tādas ielas, kurām ir sabiedriskā transporta josla, jo motocikliem ir atļauts pārvietoties pa sabiedriskā transporta kustības joslu.

Jāatceras, ka pavasaris ir ceļu remontu laiks. Latvijā tiek piekopta ceļu remonttehnoloģija – bedrēs tiek iebērti oļi un aplieti ar bitumenu, kas nopietni apdraud motociklistu drošību pagriezienos un bremzējot.

  • Motocikls slīd uz izbērtajiem oļiem. Šajās vietās motobraucējiem jābūt īpaši uzmanīgiem.

Motociklam, braucot plūsmā, ir jābrauc tā, lai autovadītājs motociklistu varētu redzēt spogulī, vislabāk -  kreisajā sānu spogulī.

Nevajadzētu braukt aiz automobiļa pa vidu, jo autovadītājs starp riteņiem var palaist kādu šķērsli, piemēram, vaļēju kanalizācijas kontrollūku.

  • Braucot pa šosejām ir jāatceras par dzīvniekiem gan apmežotajās zonās, gan lauksaimniecības teritorijās. Motociklista sadursme ar dzīvnieku ir daudz bīstamāka nekā automobilim.
  • Vienotais princips, kas ir jāievēro ar motociklu braucot pilsētā un ārpus tās, ir tas, ka motocikls satiksmē ir grūti pamanāms – motociklistam vienmēr ir jāpieņem, ka autovadītāji viņu neredz un tā arī ir jārīkojas.
  • Ieteikums autovadītājiem - rēķināties, ka motosezona ir sākusies un satiksmē ir parādījušies visdažādāko izmēru motorizēti divriteņu braucamrīki. Tie ir ātrāki, veiklāki un manevrēt spējīgāki par auto, bet vienlaikus satiksmē grūtāk pamanāmi – rēķināmies ar to, skatāmies divreiz, DIVREIZ!

Kā izvēlēties savu pirmo motociklu?

Pirmajam motociklam ir jābūt ērtam un augumam piemērotam braucamrīkam. Tam noteikti nevajadzētu būt ļoti jaudīgam motociklam, jo meistarība nāk ar laiku, bet drošība atnāk līdz ar meistarību.

Latvijas tirgū ir pieejams ļoti plašs motociklu spektrs, kurā katrs atradīs sev piemērotāko un vizuāli pievilcīgāko. Noteikti pirms pirkt motociklu, izbrauciet izmēģinājuma braucienu, lai saprastu, vai jūtaties ērti uz konkrētā motocikla. Ir pieejami motocikli ar automātiskajām pārnesumkārbām, elektriskie motocikli un pārbaudītās klasiskās vērtības – noteikti izpētiet vairākus motociklus.

Šobrīd populārākie pārdotie jaunie motocikli ir BMW markas R1200GS; R1250GS; F 750 GS modeļi, kam seko Yamaha (TENERE 700; MT 07 - 4 moto; TRACER 900 GT), un Honda (CB650RA; CB500XA; NC750XD).

Kur ņemt naudu, lai nopirktu moci? 

Lai cik demokrātiskas būtu motociklu cenas, tas tomēr nav ikdienišķs pirkums, ko var atļauties no dažu mēnešu vai pat gada iekrājumiem. Visticamāk, būs nepieciešams aizņēmums, lai segtu lielāko daļu summas. Lai iegādātos sev tīkamo spēkratu, banka piedāvā gan līzingu, gan auto kredītu.

Ja padomā būs jauns vai mazlietots mocis, tad piemērotāks varētu būt līzings, bet, ja braucamais ir ar pieredzi, tad piemērotāks varētu būt auto kredīts.

Aptauja

Vai tu izmantotu iespēju studēt ārvalstīs?

Jaunākie raksti

Saistītais kalkulators

Swedbank Biznesam raksti