Latvijas mazo uzņēmumu līzinga finansējums Swedbank pērn ir palielinājies par 36%, tā liecina bankas apkopotie dati. Mazie uzņēmumi, kuru gada apgrozījums nepārsniedz 2 miljonus eiro, pērn līzingā no Swedbank ir piesaistījuši 44 miljonus eiro. Lielākā daļa jeb 54% finansējuma ir izsniegti autotransporta iegādei, kamēr lauksaimniecības tehnikas un ražošanas iekārtu iegādei piešķirti 34%.
Kā uzsver Jānis Paiders, Swedbank Uzņēmumu finansēšanas atbalsta daļas vadītājs: “Galvenā ziņa protams ir, ka kopējais līzinga apjoms ir audzis par vairāk nekā trešdaļu, tomēr jāmin arī līzinga procentlikmju samazinājums. Ja auto līzingā likmes ir bijušas jau tā vienas no vēsturiski zemākajām un pērn samazinājās vēl par 0,13%, tad lauksaimniekiem tehnikas un iekārtu iegādei piemērotās likmes ir kritušās vēl straujāk un bijušas vidēji par 0,36% zemākas nekā 2021.gadā. No malas var šķist, ka samazinājums ir niecīgs, tomēr parēķinot uz visu aizdevuma periodu, ietaupījums klientam ir būtisks. Likmju samazināšana ir bijusi iespējama, pateicoties sīvajai konkurencei banku starpā, kur cīņa notiek par katru klientu.”
Vēl viens no iemesliem, kāpēc mazie uzņēmumi ir varējuši saņemt zemākas likmes autotransporta iegādei ir pieaugošā tendence izvēlēties darba vajadzībām videi draudzīgākas automašīnas, tostarp elektromobiļus. Lai sekmētu tautsaimniecības pāreju uz ilgtspējīgākiem risinājumiem, tieši videi draudzīgā transporta iegādei Swedbank piemēro zemākās aizdevumu likmes. Un ieguvumu sajutuši arī uzņēmēji, jo Swedbank pērn par 52% pieaudzis tieši finansēto elektromobiļu skaits. Tikmēr jaunu iekšdedzes dzinēju automašīnu pārdošanā mazo uzņēmumu vajadzībām visbiežāk iegādātas Toyota, Volkswagen un Renault markas automašīnas. Kamēr lietoto automašīnu izvēlē dominē tādi zīmoli, kā Volkswagen, BMW un Toyota.
“Iespējams tās ir inflācijas sekas, jo nenoliedzami, pagājušajā gadā līzinga darījumu vidējā summa ir augusi ne tikai lielāku uzņēmumu ambīciju, bet arī automašīnu un tehnikas sadārdzinājuma dēļ. Tomēr interesanta tendence ir, ka no lietoto automašīnu TOP3 ir izkrituši Mercedes ražotie spēkrati. Iespējams, ka uzņēmēji ir kļuvuši praktiskāki, un lietoto automašīnu jomā labāk izvēlas mazāk lietotas vidējā segmenta, nevis vairāk nolietotas premium klases automašīnas,” saka Jānis Paiders.
Uz kopējās inflācijas pieauguma fona, Swedbank vidējā uzņēmumu automašīnu līzinga darījuma summa pērn ir augusi par 11% jeb vidēji bija 23 tūkstoši eiro. Šī gada pirmo mēnešu statistika liecina, ka uzņēmējus nav nobiedējis EURIBOR likmju kāpums, jo pieprasījums un noslēgto līzinga darījumu skaits turpina pieaugt. Acīmredzami, uzņēmēju noskaņojums rada pārliecību, ka arī neskaidrajos ekonomiskajos apstākļos, ir nepieciešams finansējums tālākas sava uzņēmuma izaugsmes stiprināšanai.
Jau ziņots, ka kopējais Swedbank piešķirtais finansējums mazajiem uzņēmumiem pērn sasniedza 62 miljonus eiro. Kopumā finansējumu visvairāk piesaistījušas tādas nozares, kā lauksaimniecība (26% no izsniegtā apjoma), pakalpojumu nozare (14%), transporta pakalpojumu sniegšana (11%), ražošana (10%) un vairumtirdzniecība (8%).