No skolas projekta līdz uzņēmumam: “Hushroom” radīta ilgtspējīga alternatīva skaņas izolācijai

Jelgavas 4. vidusskolas komanda „Hushroom” ir lielisks piemērs tam, kā radošums un drosme var pārtapt ilgtspējīgā inovācijā.

Katrs veiksmīgs projekts sākas ar ideju, kas risina sabiedrībā aktuālu problēmu. Tādu piemēru rāda arī Jelgavas 4. vidusskolas pamatskolēnu komanda „Hushroom”, kas konkursā „Biznesa skices 2024” pārsteidza ar inovatīvu pieeju.

Sadarbojoties ar pedagogu Jēkabu Ozolu, jaunieši radīja skaņu slāpējošus paneļus no sēņu micēlija, izcīnot uzvaru pamatskolu kategorijā un kļūstot par spilgtu piemēru tam, kā drosme un radošums var pārtapt ilgtspējīgā inovācijā.

Problēmas identificēšanas un vērtību sinerģija 

„Mēs vēlējāmies atrast risinājumu, kas vienlaikus būtu gan funkcionāls, gan videi draudzīgs,” stāsta komandas vadītāja Estere Jungfermane. Viņu iedvesma radās, veicot aptauju sociālajos tīklos, kurā atklājās, ka daudzi cilvēki ikdienā saskaras ar trokšņa piesārņojumu. „Mēs gribējām izmantot dabiskus materiālus un atradām, ka micēlijs ir gan ilgtspējīgs, gan efektīvs skaņas izolācijas materiāls.”

"Hushroom" paneļi ir ne tikai funkcionāli, bet arī pilnīgi kompostējami, ar neitrālu CO2 nospiedumu, kas palīdz risināt pievilcīgu un ekoloģiski tīru skaņas izolācijas materiālu trūkumu tirgū, skaidro komanda.

Ceļš līdz pirmajam prototipam

Pirmais solis ceļā uz idejas īstenošanu bija eksperimentēšana laboratorijā. Komanda apguva micēlija audzēšanas pamatus un veica vairākus mēģinājumus, lai panāktu pareizo proporciju materiālu sajaukumā.

“Mūsu pirmais prototips neizdevās – viss sapelēja,” dalās Estere. “Taču mērķtiecība un vēlme sasniegt rezultātu mūs noturēja uz pareizā ceļa. Mācījāmies no savām kļūdām, un jau trešais mēģinājums bija daudzsološs.”

Paneļi top no salmu, zāģu skaidu un citu dabisku materiālu maisījuma, ko inokulē ar sēņu sporām. Nedēļas laikā šīs vielas veido blīvu, baltu masu, kuru komanda kaltē cepeškrāsnī.

Papildus tehniskajiem izaicinājumiem komanda guva jaunas prasmes, piemēram, mikoloģijas pamatus, eksperimentu plānošanu un datu analīzi. „Šis projekts mūs ļoti satuvināja. Katrs kļuva atbildīgs par savu pienesumu – cits veidoja dizainu, cits rūpējās par materiāliem, bet vēl kāds analizēja datus,” stāsta ražošanas vadītājs un komandas biedrs Mārtiņš Šņicovskis.

Savukārt, lai popularizētu savu ideju un piesaistītu balsis konkursam, Estere un komandas biedrs Mārtiņš devās pat uz Rīgu, kur lielveikalos un parkos aktīvi stāstīja par savu projektu.

„Tas izrādījās ļoti efektīvs veids, un, lai gan dažbrīd garāmgāji to uztvēra ar skepsi, mums izdevās neuzticēšanos pārvērst par jautrības pilniem mirkļiem un vienlaikus gūt atbalstu un balsis mūsu biznesa idejai,” atceras Estere.

No biznesa idejas līdz uzņēmumam 

Uzvarētāja tituls konkursā „Biznesa skices” motivēja komandu turpināt attīstīt savu projektu. Tuvākajā nākotnē plānots piedāvāt vairākus paneļu dizaina variantus un paplašināt produktu klāstu ar citiem micēlija risinājumiem. „Mērķis ir sākt aktīvu pārdošanu 2026. gadā,” norāda Estere.

Jaunie uzņēmēji dalās padomā ar citiem ideju autoriem: "Nebaidieties uzrunāt cilvēkus un uzzināt viņu viedokli par jūsu ieceri. Jo vairāk eksperimentēsiet un jautāsiet, jo precīzāk izpratīsiet tirgus vajadzības," iesaka "Hushroom" komanda.

Šis stāsts ir apliecinājums tam, ka pat pamatskolas vecuma jaunieši ar spēcīgu gribu un atbalstu spēj radīt idejas, kas ne tikai risina aktuālas problēmas, bet arī veicina ilgtspējīgu attīstību.

Ja esi skolēns vai students ar savu biznesa ideju vai vēlies to radīt, līdz 21. janvārim piesakies ikgadējam biznesa plānošanas konkursam “Biznesa skices”. Ikvienai komandai būs iespēja saņemt mentoru atbalstu no “Draugiem Group”, lai veiksmīgi attīstītu idejas un prasmes reālā biznesa vidē, savukārt labākajām komandām paredzētas naudas balvas līdz 1500 eiro.

Plašāka informācija un pieteikšanās nosacījumi pieejami šeit. Sper pirmo soli veiksmīgas biznesa idejas virzienā!