Ilgtspējīgi pirkumi – reklāmas triks vai jēgpilna izvēle?

Arvien vairāk produktu etiķetes rotā virsraksts “videi draudzīgs produkts”, taču nereti šie vārdi ir tikai uzņēmuma mārketinga komandas izveidoti saukļi, lai piesaistītu potenciālā klienta uzmanību.

Kā izvairīties no “zaļmaldināšanas” un iegādāties patiesi ilgtspējīgus produktus un kāpēc ilgtspējīgi pirkumi ir ne tikai videi, bet arī maciņam draudzīgāki, skaidrosim kopā ar Maksi Apini, Biedrības "Zaļā brīvība" Enerģētikas pārejas un ES fondu ekspertu.

Kas ir ilgtspējīgs pirkums?

Kā skaidro eksperts, lai saprastu, vai plānotā investīcija ir ilgtspējīgs pirkums, tai jāatbilst četriem kritērijiem:

  1. Tavs pirkums ir pārdomāts un apzināts jeb tāds, kas tiešām risinās patiesu tavu vajadzību. Bieži steigā vai nepārdomāti mēs iegādājamies lietas, kas izrādās liekas vai līdz galam mūsu vajadzību neapmierina. Tāpēc pirms gala lēmuma pieņemšanas ieteicams “nomērīt divreiz”, iedot sev laiku izvērtēšanai un tikai tad, kas esi patiesi pārliecināts, ka konkrētais produkts tev ir nepieciešams, veic pirkumu.
  2. Tevis izvēlētā prece vai pakalpojums ir ar pēc iespējas mazāku ietekmi uz vidi – gan konkrēto lietu ražojot, gan lietošanas procesā, gan arī pēc tās kalpošanas beigām. Piemēram, ja iegādājies enerģiju taupošu tosteri, tas var ne tikai patērēt mazāk elektroenerģijas, bet arī, iespējams, ir izgatavots no atkārtoti pārstrādājamiem materiāliem, samazinot tā ekoloģisko pēdu nospiedumu.
  3. Tu izvēlies kvalitatīvu preci vai pakalpojumu, tā nodrošinot, ka prece kalpos ilgi – tā pāragri nesalūzīs vai nenolietosies, tās estētiskais dizains būs pievilcīgs arī pēc kāda laika, un tā pildīs savu uzdevumu pienācīgā kvalitātē. Būtiski, ka izvēlētā prece ir labojama. Tātad, ja, piemēram, izvēlies augstas kvalitātes kafijas automātu, kas ir izgatavots no izturīgiem un labojamiem materiāliem, tas ne tikai kalpos ilgāk, bet arī būs iespējams to salabot, nevis nomainīt pret jaunu, kas samazina atkritumu daudzumu un ilgtermiņā ir ekonomiski izdevīgāks.
  4. Tavs pirkums ir sociāli atbildīgs, jo par preces saražošanu ir pienācīgi samaksāts visā ražošanas procesa ķēdē un tas neveicina moderno verdzību un nevienlīdzības plaisas pieaugumu. Piemēram, ja iegādājies Fairtrade jeb godīgās tirdzniecības sistēmā sertificētu kafiju no sertificētiem tirdzniecības uzņēmumiem, kas nodrošina godīgu atalgojumu kafijas audzētājiem, tas ne tikai atbalsta godīgu tirdzniecību, bet arī veicina taisnīgumu un vienlīdzību ražošanas ķēdē. Tas palīdz nodrošināt, ka lauksaimnieki un viņu darbinieki saņem pienācīgu samaksu par savu darbu un veicina ilgtspējīgu attīstību.

Jo ilgāks lietošanas laiks, jo atbildīgāks lēmums

Sevišķi būtiski ilgtspējīgas izvēles ir veikt tādiem pirkumiem, kuriem paredzēta ilgstoša ekspluatācija un kuru ražošanā ir vislielākā ietekme uz vidi:

  • Elektroiekārtas – gan mazā, gan lielā sadzīves tehnika;
  • Auto – transportlīdzekļa izvēle ir ar lielu potenciālu ietekmi uz vidi, sevišķi, ekspluatācijas laikā, tādēļ, ja tiešām ir nepieciešams individuālais auto, vislabākā izvēle šobrīd ir elektroauto;
  • Mājas būvniecība – ja izvēlēsies ilgtspējīgākus materiālus, piemēram, pēc iespējas mazāk izmantojot betonu, priekšroku dodot dabiskiem materiāliem, uzstādot saules paneļus, tavam mājoklim ir potenciāls ietaupīt lielu negatīvu ietekmi uz vidi.

Tomēr arī nelielākiem ikdienas pirkumiem, piemēram, pārtikai, apģērbam, sadzīves ķīmijai veidojas liela ietekme, jo tos ikdienā patērējam lielos apjomos.

Pirkums, kas palīdzēs ietaupīt

Visbiežāk, iegādājoties jaunu preci, ilgtspējīgais variants būs sākotnēji dārgāks, jo tā ražošanā ir ieguldīti kvalitatīvāki materiāli un, ideālā gadījumā, ir arī veikta godīgāka darba samaksa strādniekiem rūpnīcās vai lauksaimniekiem (vai pakalpojuma sniegšanā iesaistītajiem). Tomēr ir gadījumi, kad ilgtspējīgā izvēle ir arī sākotnēji lētāka, piemēram, izvēloties lietotas, taču vēl labas preces.

Biedrības “Zaļā brīvība” eksperts ir pārliecināts, ka viena no ilgtspējīgu pirkumu lielākajām priekšrocībām ir finansiālais ietaupījums, jo kvalitatīva prece tev kalpos ilgāk un patiešām risinās tavu vajadzību. Svarīgi, ka tu ietaupīsi arī laiku, ko vajadzēs tērēt, ja izrādīsies, ka konkrētā lieta tomēr neder un būs jādomā, kur to likt. Arī tad, ja lieta ātri nolietosies, būs jāvelta laiks un, iespējams, arī līdzekļi, lai no tās atbrīvotos atbildīgā veidā.

Tāpat, ja savu ilgtspējīgo pirkumu, piemēram, telefonu, televizoru, veļasmašīnu un citas preces iegādāsies ar kredītkarti, kā papildus priekšrocību saņemsi arī pirkumu apdrošināšanu sešus mēnešus no pirkuma izdarīšanas brīža.

Reklāmas triks vai jēgpilna izvēle – kā atpazīt?

Mūsu uztvere un domāšanas procesi ir veidoti tā, lai mēs optimizētu savus resursus, tāpēc bieži izdarām secinājumus, balstoties uz pavisam nelielu informācijas daudzumu. To, diemžēl, negodprātīgi izmanto arī uzņēmumi. Ņemot vērā ilgtspējīgu preču augošo pieprasījumu, aizvien biežāk uzņēmumi un ražotāji savās mārketinga kampaņās izmanto apzīmējumus, frāzes un vārdus, kas var radīt maldinošu priekšstatu par preces vai pakalpojuma ilgtspēju, piemēram:

  • “Dabīgs”, “Eco” - nereti dabiskas izcelsmes vielas produktā ir pavisam mazā apjomā, tāpēc vērts izskatīt produkta sastāvu;
  • “Ražots no pārstrādātām izejvielām”, lai gan pārstrādātā materiāla īpatsvars produktā patiesībā ir niecīgs;
  • CO2 neitrāli uzņēmumi, tomēr mums nav iespēju par to pārliecināties vai arī šī “neitralitāte” tiek sasniegta ar koku stādīšanas programmām, kas, diemžēl, bieži vien nemaz nav tik veiksmīgas, jo ne visas vietas, kur tas tiek darīts, ir tam piemērotas;
  • Zaļā krāsa, maldinoša simbolika (piemēram, lapiņa vai koks) vai pat pašizveidoti marķējumi, kas atgādina starptautiskus marķējumus. Lielākoties uzņēmumi cenšas izcelt pozitīvo, bet negatīvo padarīt mazāk uzkrītošu.

Šobrīd ātra veida, kā pārliecināties par uzņēmumu apgalvojumu patiesumu, nav, tāpēc atliek vai nu paļauties uz uzticamiem marķējumiem vai arī iedziļināties produkta sastāvā, izlasīt rakstīto sīkajā drukā vai papētīt konkrētā uzņēmuma darbību. Kā apgalvo eksperts, ikdienā vienkāršākais veids ir vienu reizi iedziļināties un pārliecināties par konkrētā ražotāja ilgtspēju un turpmāk izvēlēties šo ražotāju.

Pārskatāms apkopojums par uzticamajiem ekomarķējumiem pieejams Baltijas Vides Foruma mājaslapā, taču ir vērts iegaumēt arī daļu starptautisko un uzticamo sertifikātu nosaukumus, kas tiešām liecinās par ilgtspēju:

  • Eiropas bioloģiskās lauksaimniecības marķējums Ekolapiņa
  • Eiropas ekomarķējums sadzīves ķīmijai Ecolabel
  • Eiropas ekomarķējums ekoloģiskai kosmētikai Ecocert
  • Globālais godīgās tirdzniecības marķējums Fairtradec.

Tava izvēle tālākiem pasaules soļiem

Kā apgalvo biedrības "Zaļā brīvība" eksperts, šobrīd mēs dzīvojam pārpatēriņa kultūrā, kad pērkam daudz un dažkārt pat nevajadzīgi, tāpēc visilgtspējīgākais pirkums nereti ir tas, kas nav noticis. Tomēr patēriņš ir un tā ir mūsu visu dzīves sastāvdaļa, tāpēc, ja vien ar savu pirkumu varam sniegt ieguvumu ne tikai sev pašiem, bet arī videi un sabiedrībai kopumā, ir vērts rūpīgi izsvērt savu izvēli.

Jo vairāk atbalstīsim ilgtspējīgus uzņēmumus, jo mazāk ikdienā saskarsimies ar “zaļām” mārketinga kampaņām, bet vairāk veikalu plauktos redzēsim patiesi ilgtspējīgus un videi draudzīgus produktus.

5 jautājumi, lai pārliecinātos par sava pirkuma ilgtspēju:

  1. Vai šis pirkums man risinās reālu vajadzību? (Ja vajadzība ir reāla, varbūt to var risināt citādi - varbūt var aizņemties, noīrēt vai pirkt lietotu?)
  2. Cik daudz laika un naudas šīs lietas uzturēšana un utilizācija man prasīs? (Vai tas ir tā vērts?)
  3. Vai šī lieta vai pakalpojums, salīdzinot ar pieejamām alternatīvām, ir ar mazāko ietekmi uz vidi? (Vai prece un tās iepakojums ražots no dabiskiem materiāliem, ir kompostējams? Vai materiāli ir pārstrādājami? Vai sastāvdaļas ir pēc iespējas ar dabisku izcelsmi, mazāk cilvēka sintezētu vielu? Vai iepakojuma apjoms nav pārmērīgs? Vai prece atbilst augstākajiem energoefektivitātes standartiem (elektroiekārta)? Vai prece neveicinās fosilo resursu patēriņu? Vai pārtikas produkts ir sezonāls valstī, kurā tas tiek audzēts? Vai pārtika vai apģērba šķiedra ražota ar bioloģiskās lauksaimniecības metodēm?)
  4. Vai prece ir augstas kvalitātes un kalpos ilgi? (Vai tā ir labojama? Vai tās estētiskais dizains mani apmierinās ilgtermiņā?)
  5. Vai preces ražošanā darbaspēkam ir godīgi samaksāts? (Labs indikators negodīgai samaksai ir, ja redzi, ka prece ir pārsteidzoši lēta, taču ražotne atrodas Globālo dienvidu valstīs.)