Arvien vairāk Latvijas skolu izvēlas ieviest pusaudžu motivācijas programmu MOT, kas stiprina jauniešu drosmi, cieņu un piederības sajūtu.
Šajā mācību gadā MOT programma Latvijā turpina iedvesmot jauniešus 75 skolās un aptuveni 600 klasēs. Programmai šogad pievienojušās 180 jaunas 7. klases, kuras nākamo trīs gadus mācīsies MOT vērtības.
Viena no MOT trenerēm ir mājokļu finansēšanas nodaļas vadītāja Baiba Guļajevska-Fisune, kura savā ikdienā apvieno darbu Swedbank ar brīvprātīgo misiju skolās — būt līdzās pusaudžiem, palīdzēt viņiem saprast sevi un pieņemt drosmīgus, apzinātus lēmumus. Baiba stāsta, kas viņu motivēja kļūt par MOT treneri un ko tas viņai nozīmē.
“Mana galvenā motivācija bija mani bērni,” stāsta Baiba. “Tie bija viņu stāsti par skolā notiekošo, piedzīvoto — gan labo, gan ne tik labo. Sapratu, ka vēlos palīdzēt veidot vidi, kur jaunieši jūtas sadzirdēti.”
Baiba MOT saimei pievienojās pēc rūpīgas treneru atlases: vispirms motivācijas vēstule un īss video par drosmi, pēc tam klātienes atlase, kur topošie treneri iepazīstas ar nodarbību formātu un izmēģina savus spēkus aktivitātēs. Tam seko trīs dienu intensīvas apmācības — par MOT vērtībām, filozofiju un praksi.
Baiba stāsta, kad pirmo reizi ieradusies uz MOT apmācībām, viņu pārņēmusi sajūta, ka ir īstajā vietā:
“Lai gan lielāko daļu cilvēku redzēju pirmo reizi, visi bija savējie. Smaidīgi, atvērti, gatavi doties uz priekšu. Pirmajā dienā galvā bija divas domas — cik tas ir vērtīgi arī man pašai, un — vai es spēšu šo vēstījumu nodot tālāk jauniešiem?”
Iekāpt 7. klases kurpēs – ar sapratni un humoru
MOT treneri sāk savu brīvprātīgo darbu ar kādu no MOT programmas sadarbības skolu 7.klasēm un ir kopā ar šiem bērniem līdz pat pamatskolas absolvēšanai.
Baiba atzīst, ka “iekāpt 7. klases kurpēs” nozīmē ne tik daudz atcerēties sevi tajā vecumā, cik spēt just līdzi un reaģēt atbilstoši šodienas jauniešiem. “Mode ir mainījusies,” viņa smaidot saka. “Man pašai mājās ir attiecīgā vecuma bērni, un tas palīdz saprast jauniešu pasauli, bet klasē viss ir vēl spēcīgāk — vairāk emociju, vairāk spontanitātes.”
MOT stundās nav garu lekciju vai moralizēšanas. Tā ir saruna, pieredze un piedzīvojums. Jaunieši sākumā ir piesardzīgi, taču drīz vien atveras. “Tā kā es neesmu skolotāja, varu būt brīvāka savās emocijās un izteiksmēs, un tieši neformālākos brīžos starp mums rodas īsta saikne.”
Drosme, cieņa, piederība – vērtības, kas tiek izdzīvotas
MOT vērtības nodarbībās netiek apspriestas formāli, bet gan tiek izspēlētas un izdzīvotas. Skolēni redz un izjūt, kā cieņa, drošība vai piederība izskatās reālās situācijās.
“Kad jaunieši sāk sadarboties ar tiem, ko agrāk atstūma, vai kad kāds atvainojas un cits pieņem atvainošanos – tas ir īsts brīnums,” stāsta Baiba. “Tieši tāpēc es priecājos, ka kā MOT trenere kopā ar vienu klasi esmu trīs gadus – no 7. līdz 9.klases beigām. Tas dod laiku MOT vērtības iedzīvināt praksē.”
Baiba atceras kādu īpašu stāstu: “Pēc nodarbības par izvēlēm, kuras laikā runājām par alkoholu un smēķēšanu, pēc pāris mēnešiem pie manis pienāca meitene un teica: “Man ir X dienas bez alkohola un Y dienas bez cigaretēm.” Tajā brīdī man bija jānoturas, lai nesāktu no prieka skaļi gavilēt.”
Šādi brīži ir tie, kas dod spēku turpināt — zināt, ka pat viena saruna var mainīt dzīvi.
Kopumā no visām MOT programmā paredzētajām aktivitātēm Baibu īpaši iedvesmo tā, kur jaunieši saka labus vārdus viens par otru — arī tiem, ar kuriem ikdienā nesarunājas. “Ar katru reizi komplimenti kļūst personīgāki un pārdomātāki. Tā ir skaista pieredze — redzēt, kā viņi mācās pateikt labo un arī to saņemt no citiem.”
MOT pieredze palīdz arī ģimenē
Baiba atzīst, ka darbs ar jauniešiem MOT programmā ir mainījis arī viņas attiecības ar saviem bērniem. “MOT stundās esmu iemācījusies klausīties bez nosodījuma. Tagad ar saviem bērniem pārrunājam arī skolā dzirdēto, un reizēm viņi man atver acis uz lietām, ko pati neredzu.”
Baiba atzīst, ka darbs ar jauniešiem ir palīdzējis augt arī viņai paša. “Ir jāspēj improvizēt, pielāgoties, saglabāt mieru. Tas trenē gan pacietību, gan pārliecību. Mēs esam blakus viņu izaicinošākajā dzīves posmā — nevis nosodām, bet palīdzam saskatīt izvēles. Mūsdienu pasaulē tas ir zelta vērts,” viņa saka. “Mums, MOT treneriem, ir joks – ja vari vadīt nodarbību skolā, tad prezentācija uzņēmuma valdei ir tīrais nieks!”
Baibas stāsts ir tikai viens no daudziem, kas veido MOT programmas spēku Latvijā. Un kā saka pati Baiba: “Kamēr dari visu no sirds, viss ir kārtībā. Ja kaut viens jaunietis tevi sadzird – nodarbība ir izdevusies.”
MOT treneru kopienā aktīvi darbojas 33 Swedbank darbinieki, kuri ik mēnesi dodas uz skolām, lai vadītu MOT nodarbības, iedvesmotu jauniešus un uzklausītu viņu pieredzi par skolā piedzīvoto. Swedbank ir viens no MOT programmas lielākajiem atbalstītājiem, ik gadu palīdzot īstenot to vairāk nekā 70 skolās un sasniedzot vairāk nekā 12 000 jauniešu visā Latvijā. Šī sadarbība palīdz stiprināt pusaudžu drosmi dzīvot, drosmi rūpēties un drosmi pateikt “nē”, tādējādi veidojot drošāku un atbalstošāku sabiedrību.