Pusaudžu motivācijas programma MOT pēdējo deviņu gadu laikā ir sasniegusi jau vairāk nekā 22 500 jauniešu visā Latvijā, palīdzot viņiem kļūt pārliecinātākiem, iejūtīgākiem un atbildīgākiem pret sevi un citiem.
MOT vērtības skolās ienāk caur dažādu profesiju pārstāvjiem, kuri brīvprātīgi kļuvuši par MOT treneriem. Viņi dodas uz skolām, lai ar sarunām, savu pieredzi un iesaistošām aktivitātēm palīdzētu jauniešiem labāk iepazīt sevi. Viena no MOT trenerēm ir Swedbank Pārdošanas un piedāvājumu attīstības vadītāja Dana Videmane, kura MOT kustībā saredzēja iespēju ne tikai palīdzēt jauniešiem, bet arī mācīties kopā ar viņiem.
Danas ceļš kā MOT trenerei sākās laikā, kad viņas pašas bērni tuvojās pusaudžu vecumam un viņu interesēja viss, kas saistīts ar šo vecumposmu.
“Iekšēji jutu, ka man ir, ko dot, un ka pati no šīs pieredzes tikai iegūšu. Liels pluss bija arī darba devēja – Swedbank – atbalsts, ļaujot īstenot brīvprātīgā darba stundas pamatdarba laikā.”
Trīs dienas, kas maina skatījumu
Pirms došanās uz skolu pie jauniešiem, katrs MOT treneris iziet speciālas apmācības. Dalība tajās Danai bijusi gan emocionāli, gan intelektuāli bagātinoša pieredze: “Visas apmācību dienas bija intensīvas, pārdomu pilnas un arī izklaidējošas. Sapratu – mana izvēle ir pareiza. Atlika tikai nospiest “drosmes pogu”, kā mēs MOT treneri sakām, un stāties klases priekšā.”
MOT treneri trīs gadus — no 7. līdz 9. klasei — ir līdzās vienai klasei. Dana saka, ka tas nozīmē atgriezties savos pusaudžu gados – tajās emocijās, sapņos un nedrošībā, kas tik ļoti raksturīga šim vecumam.
“Lai arī pasaule mainās, tehnoloģijas attīstās milzu paātrinājumā, vērtības paliek nemainīgas. Jaunieši joprojām vēlas būt pieņemti, uzklausīti un saprasti. Viņi grib justies droši un spēt noticēt sev – un tieši to MOT palīdz apgūt,” norāda Dana.
Veidot drosmīgu un iekļaujošu paaudzi
Danas mērķis katrā nodarbībā ir vienkāršs, bet ļoti cilvēcīgs – uzrunāt jauniešus līdz sirds dziļumiem.
“Ja man izdodas ielikt kaut vienu ķieģelīti viņa personības pamatos – kaut nelielu atziņu, kas palīdzēs noturēties dzīves vētrās –, tad tas ir lielākais gandarījums.”
Kā piemēru darbam klasē Dana stāsta, ka katru nodarbību sāk ar “dod pieci” sveicienu, un tā kļuvis par tradīciju. Kopumā nodarbībās skan smiekli, notiek diskusijas, kopīgi skatāmies video un izspēlējam dažādas lomu spēles.
“Jauniešiem patīk, ka gaisotne klasē ir brīva. Dažās nodarbībās pat tiek radīta ballītes atmosfēra ar čipsiem un limonādi – runājām par atbildīgām izvēlēm, bet vieglā, cilvēcīgā formā. Un viņi novērtē atklātību – kad dalos ar saviem pusaudžu gadiem, viņi kļūst klusi, klausās, jo jūt, ka es runāju patiesi.”
MOT vērtības – drosme dzīvot, drosme rūpēties un drosme pateikt “nē” – ir klātesošas katrā nodarbībā. Un reizēm tās atklājas pavisam negaidīti.
Dana atceras kādu meiteni, kura sākumā atteicās piedalīties sarunās. “Es viņu nesteidzināju, tikai aicināju būt klāt. Lūdzu klasei praktizēt drosmi rūpēties – neteikt dzēlīgus komentārus, bet vienkārši pieņemt. Un pēc laika viņa sāka runāt, iesaistījās aktivitātēs, bet nobeigumā savā vēstulē uzrakstīja: “Es esmu iemācījusies būt godīga pret sevi. MOT mūsu klasi satuvināja.” Tas ir brīdis, kad saproti – jā, tas ir tā vērts.”
Strādājot ar jauniešiem, Dana jūt, ka arī pati mainās: “Es mācos pacietību, elastību un spēju pieņemt katru. Trenēju savus sensorus – lai sajustu grupas noskaņu, katra jaunieša drosmi un patiesumu. Tas palīdz man kļūt iejūtīgākai arī ārpus klases.” Savukārt Danas pašas bērni ir kļuvuši par viņas padomdevējiem, kā labāk sagatavoties stundām. “Viņi palīdz ar idejām, ar mūziku, ar valodu, kas raksturīga tieši šim vecumposmam. Un šādā veidā arī paši apgūst MOT vērtības. Patiesībā tās ir tās pašas vērtības, ko cenšamies visu laiku izkopt arī savā ģimenē – cieņa, drosme un rūpes.”
Dana tic, ka MOT dod jauniešiem vairāk nekā jebkura lekcija vai teorija: “Mēs veidojam paaudzi, kas ir drosmīga, pieņemoša un iekļaujoša. Un tā ir sabiedrība, kurā gribas dzīvot.”
Viņa joprojām glabā skolēnu pateicības vārdus: “Es lepojos ar sevi, kā esmu audzis kā cilvēks.” “MOT mūsu klasē ienesa drošības sajūtu.” “Nekad nebeidziet taisīt šīs nodarbības!” “Šie vārdi ir kā dāvana. Kad tos lasu, zinu – MOT programmai un manam brīvprātīgajam darbam ir jēga,” nosaka Dana.
Kopumā MOT treneru kopienā aktīvi darbojas 33 Swedbank darbinieki, kuri ik mēnesi dodas uz skolām, lai vadītu MOT nodarbības, iedvesmotu jauniešus un uzklausītu viņu pieredzi par skolā piedzīvoto. Swedbank ir viens no MOT programmas lielākajiem atbalstītājiem, ik gadu palīdzot īstenot to vairāk nekā 70 skolās un sasniedzot vairāk nekā 12 000 jauniešu visā Latvijā. Šī sadarbība palīdz stiprināt pusaudžu drosmi dzīvot, drosmi rūpēties un drosmi pateikt “nē”, tādējādi veidojot drošāku un atbalstošāku sabiedrību.