Latvijā jau vairākus gadus darbojas jauniešu attīstības programma MOT, kas skolās palīdz pusaudžiem attīstīt pārliecību un veidot veselīgas savstarpējās attiecības. Šī programma ir balstīta uz vērtībām – drosmi dzīvot, drosmi rūpēties un drosmi pateikt “nē”.
Liela daļa MOT treneru ir dažādu profesiju pārstāvji, kuri brīvprātīgi iegulda savu laiku un enerģiju, lai stiprinātu jauniešus tieši tajā dzīves posmā, kad visvairāk vajag atbalstu, ticību un piemērus. Viena no MOT trenerēm ir arī Swedbank investīciju atbalsta daļas vadītāja Valērija Freiberga, kura atklāj, kā darbs ar jauniešiem maina ne tikai viņus, bet arī pašus trenerus.
Valērijas ceļš MOT programmā sākās ar vēlmi sniegt savu artavu sabiedrībai – dalīties ar savu enerģiju, pieredzi un zināšanām. Taču, kā viņa atzīst, pašā sākumā viņa nemaz nebija gaidījusi, cik dziļi šī pieredze norezonēs ar viņu pašu:
“Jau trenera apmācībās sapratu, ka MOT tēmas ir aktuālas ne tikai jauniešiem. Jautājumi, kas tiek uzdoti klasē par sapņiem, iekšējo dialogu un spēju būt atbalstošam pašam sev, izvēlēm, kas veido mūsu dzīvi – tie ir jautājumi, kurus reizēm mēs, pieaugušie, aizmirstam sev pajautāt.” Šī atklāsme Valērijai kļuva par spēcīgu motivāciju un arī par iekšēju kompasu, stājoties klases priekšā.
Darbojoties ar jauniešiem, visvairāk paliek atmiņā brīži, kad viņi kļūst atklāti un patiesi. Piemēram, uzdevumā, kurā skolēni raksta viens otram labus vārdus, novērtē viens otra īpašības, spējas, bieži valda patīkams satraukums un sirsnība.
“Skatīties, kā viņi ar pārsteigumu un prieku lasa par sevi pozitīvās lietas, ko uzrakstījuši klasesbiedri, – tas ir ļoti iedvesmojoši. Viņi ne tikai mācās pamanīt labo citos, bet arī iemācās to pateikt skaļi.”
Viens no spēcīgākajiem MOT uzdevumiem, viņasprāt, ir arī tā sauktā “neredzamā mugursoma”. Tā atgādina, ka mēs nekad īsti nezinām, ko otrs cilvēks nes sev līdzi – varbūt sāpes, vilšanos vai ģimenes problēmas. Šī apziņa māca līdzjūtību un palīdz paskatīties uz otru ar lielāku iecietību. MOT mērķis šajā kontekstā ir iedot arī “pozitīvo degvielu” – labu vārdu, uzmundrinājumu un atbalstu, kas katram var izrādīties būtisks tieši tajā brīdī, kad to visvairāk vajag.
Nevis projekts, bet kultūra
Kā stāsta Valērija, MOT nodarbības vislabāk strādā tad, kad jaunieši tajās darbojas, izkustās, piedzīvo uzdevumus ar visām maņām.
“Piemēram, tā saucamais “uzticības kritiens” daudziem puišiem sākumā šķiet biedējošs, bet, kad viņi pārvar bailes un piedzīvo, ka kāds tiešām notur, tas maina viņu pieredzi ne tikai par uzticēšanos, bet arī par to, kā būt komandā.”
Valērija dalās ar novērojumu, ka klasēs, kurās MOT darbojas vairākus gadus, attīstās pozitīva mikroklimata kultūra. Parādās dabiskie līderi, kas nevis dominē, bet iedrošina citus, palīdz saliedēt klasi, virza grupu uz cieņpilnu sadarbību.
Valērija uzskata, ka MOT vērtība slēpjas nevis pašās nodarbībās, bet tajā, kas paliek pēc tam. Iedīgļi, kas sēti stundā, ar laiku sāk dzīt saknes ikdienā – domās, sarunās, rīcībā.
“Varbūt kāds uzreiz nemainās. Bet pēc kāda laika sāk citādāk domāt. Iespējams, viņš izvēlas citu reakciju konflikta situācijā, ierauga kādu, kuram vajag palīdzību, vai sāk pievērst uzmanību tam, kā pats ar sevi runā. Tie ir mazie mirkļi, kas summējas,” saka Valērija.
Viņa pati MOT redz kā kultūru – nevis projektu ar sākumu un beigu datumu, bet gan ilgstošu procesu, kas spēj mainīt attiecību kvalitāti klasē un cilvēkā pašā.
Spogulis treneriem
Arī pašiem treneriem tas ir darbs ar sevi. “Kad tu gatavojies vadīt nodarbību, tev ir jāieskatās sevī. Tu nevari stāstīt par atbildību, ja pats dzīvo autopilotā. MOT māca būt saskaņā ar savām vērtībām. Un tas ir grūti – bet arī ļoti vērtīgi.” Valērija atzīst, ka brīvprātīgais darbs ar jauniešiem prasa daudz, taču tas arī ļoti daudz dod gan iekšēju piepildījumu, gan ticību tam, ka personiskais piemērs var būt pārmaiņu dzinējspēks.
Viņa aicina arī citus cilvēkus no uzņēmējdarbības un citām jomām ļauties šai pieredzei un noticēt savam potenciālam iedvesmot: “Lai uzrunātu jauniešus, nav jābūt skolotājam – svarīgākais ir atklātība un patiesa vēlme būt klātesošam.”
Kopumā MOT treneru kopienā aktīvi darbojas 33 Swedbank darbinieki, kuri ik mēnesi dodas uz skolām, lai vadītu MOT nodarbības, iedvesmotu jauniešus un uzklausītu viņu pieredzi par skolā piedzīvoto. Swedbank ir viens no MOT programmas lielākajiem atbalstītājiem, ik gadu palīdzot īstenot to vairāk nekā 70 skolās un sasniedzot vairāk nekā 12 000 jauniešu visā Latvijā. Šī sadarbība palīdz stiprināt pusaudžu drosmi dzīvot, drosmi rūpēties un drosmi pateikt “nē”, tādējādi veidojot drošāku un atbalstošāku sabiedrību.