Viena no Swedbank ilggadējām darbiniecēm, Anda Kupča, ir pierādījums tam, kā vienā uzņēmumā var piedzīvot daudzveidīgu karjeras ceļu.
Karjeras sākums – drosme izmēģināt
Anda Kupča savu ceļu Swedbank sāka jau studiju laikā, kad tika uzrunāta izmēģināt zvanīt klientiem un piedāvāt pakalpojumus. Šis sākuma posms, iespējams, šķistu vienkāršs vai pat nenozīmīgs, taču Anda to uztvēra kā iespēju iepazīt darba vidi un izprast bankas darbību no pašiem pamatiem.
"Sākumā šķita, ka tas ir tikai pagaidu darbs, bet ar laiku sapratu, cik daudz varu iemācīties un attīstīties," viņa atzīst. Sākot ar zvaniem klientiem un datu apstrādi, viņa soli pa solim attīstīja savas prasmes.
Andas karjeras ceļš Swedbank ir bijis daudzveidīgs. No telefona bankas operatores viņa pārgāja uz dzīvības apdrošināšanas administrēšanas nodaļu, kur piedalījās jauna produkta procesu veidošanā, apmācīja darbiniekus un palīdzēja ieviest jaunas sistēmas. Viņas ceļš neapstājās arī pēc atgriešanās no bērna kopšanas atvaļinājuma, kad tika pieņemts lēmums uz laiku pamest banku, lai strādātu pie Eiropas Kohēzijas fonda projektiem.
Pēc atgriešanās Swedbank Anda sākotnēji atkal strādāja zvanu centrā, kur apkalpoja klientus, taču drīz vien kļuva par komandas vadītāju, vēlāk – par kvalitātes vadītāju. Karjeras laikā viņa mainījusi jau deviņas pozīcijas – ne tikai vertikāli augot, bet arī horizontāli paplašinot savu pieredzi dažādās jomās.
“Swedbank mani vienmēr ir piesaistījusi ar plašajām iespējām – reizēm izaugsme nozīmē nevis kāpt augstāk, bet ielēkt pavisam jaunā jomā. Tā, piemēram, no privātpersonu apkalpošanas un klientu konsultēšanas vadītājas pozīcijas pārgāju uz speciālistes amatu Finanšu noziegumu un izmeklēšanas nodaļā, lai apgūtu ko pilnīgi jaunu,” Anda stāsta.
Mainot pozīcijas un jomas, viņa ir izjutusi gan profesionālo izdegšanu, gan spēju sevi pārvarēt un atrast jaunus izaicinājumus.
"Reizēm bija sajūta, ka vairs nespēju tik daudz, bet tad kolēģi un vadītāji mani atbalstīja un palīdzēja atrast jaunu motivāciju. Man vienmēr ir pieticis drosmes, taču lielākais izaicinājums ir dot sev laiku apgūt visu jauno vai saprast specifiku, kas saistīta ar konkrēto jomu. Jo darbs bankā ir ļoti daudzšķautnains ar plašām iespējām. Kopumā man ir augstas prasības pret sevi un savu darba rezultātu, un dažkārt es no sevis sagaidu pārāk daudz, turklāt pārāk ātri," Anda dalās.
Viņa arī atzīst, ka karjeras izaugsmei vienā uzņēmumā pat saredz vairāk priekšrocību, nekā trūkumu.
Izaicinājumi un iespējas augt
Mainot vairākas jomas un amatus, Anda ir atklājusi, cik būtiska ir darba vide un kolēģu atbalsts. Tieši motivācijas programmas un darbinieku izaugsmē balstītā darba vide rosināja vēlmi sasniegt arvien vairāk. Viņa uzsver, ka Swedbank piedāvā plašas mācību un attīstības iespējas, kas palīdz augt ne tikai profesionāli, bet arī personīgi. Argumentācijas un prezentēšanas prasmju treniņi, iekšējās ēnošanas iespējas un koučinga sesijas – tas viss ir bijis nozīmīgs, lai attīstītu ne tikai dažādas profesionālās, bet arī personības šķautnes.
"Man vienmēr ir bijusi iespēja mācīties no citiem un dalīties savā pieredzē, un tas man ir ļoti svarīgi," viņa uzsver.
Tā kā darbinieku izaugsme ir cieši saistīta ar uzņēmuma kopējo sniegumu, Swedbank darbiniekiem piedāvā dažādas iekšējās apmācību un izaugsmes programmas. Regulāras koučinga un mentorēšanas sesijas, kurās pieredzējušāki kolēģi dalās savās zināšanās, ir lielisks veids, kā celt darbinieku kompetences un pašapziņu. Tāpat arī karjeras attīstības plānošana, mācību platformas ar pašmācības kursiem, regulāras prasmju pilnveides darbnīcas un iedvesmojoši semināri ir noderīgi instrumenti, kas pieejami bankas darbiniekiem.
Lai veicinātu motivāciju, bankā ieviestas arī atzinības programmas, kurās tiek novērtēti sasniegumi un sniegts atbalsts darbiniekiem, kuri vēlas mainīt amatus vai attīstīt jaunas prasmes. Iekšējās izaugsmes apmācības, komandu veidošanas pasākumi un iespēja piedalīties projektos ārpus tiešajiem pienākumiem palīdz nodrošināt darbinieku motivāciju, ko Anda ļoti novērtē un iesaka citiem, kuri domā par darba vietas maiņu, pievērst uzmanību tam, ko vēl bez tā dēvētajiem klasiskajiem bonusiem darba devējs piedāvā.
Kāpēc izvēlēties vienu uzņēmumu ilgtermiņā?
Anda uzskata, ka, ja darbinieks strādā darbu, kas viņam patīk, viņš var atrast motivāciju un iespēju augt pat vienā uzņēmumā. Viņas pieredze parāda, ka uzņēmumā, kas spēj piedāvāt dažādus izaicinājumus, nodrošināt profesionālu un personisku izaugsmi, ir vērts palikt ilgtermiņā.
"Mana pieredze rāda, ka vienmēr ir iespēja mainīt, vienmēr ir iespēja atgriezties, ja esi sevi pierādījis kā kompetentu darbinieku," viņa uzsver.
Viņa mudina ikvienu, kurš apsver amatu maiņu vai jaunus izaicinājumus, runāt par to ar kolēģiem vai vadītājiem. Iekšējās koučinga sesijas, mācības vai karjeras konsultācijas var palīdzēt izprast savas stiprās puses un noskaidrot, kur vēl ir iespējama izaugsme.
"Ja tev šķiet, ka esi sasniedzis griestus, iespējams, ir vērts paskatīties citā virzienā uzņēmuma ietvaros,” iesaka Anda. “Šāds atbalsts varbūt nav visos uzņēmumos, taču man, strādājot bankā, tas ir bijis izšķiroši svarīgs. Tāpēc aicinu arī citus nebaidīties vērsties pie kolēģiem, izmantot pieejamos resursus un dalīties ar savām vēlmēm un iecerēm — kopā varam sasniegt vairāk," atzīmē Anda.
Andas stāsts ir apliecinājums tam, ka ilgstoša darba pieredze vienā uzņēmumā nenozīmē rutīnu vai attīstības iespēju trūkumu. Gluži pretēji – tā var būt izdevība veidot daudzpusīgu karjeru un atklāt sevī jaunus talantus, saglabājot uzticību vienam darba devējam.