Lieliski rezultāti reti ir viena cilvēka darbs. Aiz katra veiksmīga projekta stāv komanda – cilvēki ar dažādām pieredzēm, viedokļiem un raksturiem, kas, kopā strādājot, spēj sasniegt vairāk nekā individuāli. Rihards Čupāns, Swedbank Lielo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītājs, uzsver:
“Mūsu spēks ir cilvēkos un spējā sadarboties. Mēs visi esam ļoti dažādi, taču tieši tas padara mūs par spēcīgu komandu.”
Uzticēšanās un skaidra komunikācija – komandas kodols
Riharda vadītajā komandā strādā desmit klientu attiecību vadītāji no Rīgas, Vidzemes un Latgales. Katrs no viņiem ir savas jomas profesionālis ar unikālu skatījumu, pieredzi un enerģiju. “Kāds ir dzīves un darba pieredzes bagātāks, kāds, savukārt, jauns un ambiciozs. Bet visi kopā mēs esam viena komanda, kurā viens otru atbalsta un palīdz augt – gan profesionāli, gan kā personībām,” viņš stāsta.
Šādu sinerģiju, Riharda ieskatā, var panākt tad, ja komandā valda atklātība un savstarpēja uzticēšanās. Tieši tāpēc viņš ir pārliecināts, ka skaidra un godīga komunikācija ir jebkuras komandas stabilitātes pamats.
“Ja runājam atklāti, rodas uzticēšanās. Un, kad ir uzticēšanās, pat sarežģītas situācijas kļūst risināmas. Es ticu sarunai – tā palīdz gan novērst pārpratumus, gan iedrošina cilvēkus būt godīgiem arī pret sevi,” saka Rihards.
Vienlaikus viņš norāda, ka kļūdas ir neatņemama izaugsmes sastāvdaļa. Viņa vadībā tās netiek uztvertas kā pārmetumu iemesls, bet gan kā iespēja mācīties. “Es nemeklēju vainīgos – mēs kopā analizējam, kā būtu bijis rīkoties labāk. Tādā veidā katra pieredze kļūst par ieguldījumu komandas attīstībā.”
Kopīgs mērķis un atbalsts jebkurā situācijā
Swedbank lielo uzņēmumu apkalpošanas komandas darbs ir cieši saistīts ar uzticību un profesionalitāti – katram vadītājam ir savs klientu portfelis, bet rezultāts tiek sasniegts tikai tad, ja visi darbojas kā viens vesels.
“Ir situācijas, kad jaunu projektu uzticu kolēģim, kurš līdzīgu jau ir īstenojis iepriekš, taču tikpat svarīgi ir dot iespēju kādam spert soli tālāk un apgūt jaunas iemaņas. Tā cilvēki aug,” stāsta Rihards.
Šāda uzticēšanās, viņaprāt, sākas ar vadītāju – ar spēju ieraudzīt, kur cilvēks var izaugt, un dot viņam iespēju to pierādīt.
Vadītāja loma viņa skatījumā neaprobežojas tikai ar darba organizēšanu. Tā nozīmē arī būt balstam un aizstāvim – cilvēkam, kurš iestājas par savējiem.
“Vadītājam jābūt savas komandas advokātam. Ir jārada sajūta, ka mēs neesam vieni – ja laižamies kādā avantūrā, tad kopā līdz galam,” viņš saka ar pārliecību.
Tajā pašā laikā svarīgi uzturēt pozitīvu atmosfēru komandā – pamanīt un izcelt sasniegumus, pateikties par paveikto un atgādināt, ka katrs ieguldījums ir nozīmīgs.
Tieši šī pārliecība veido Swedbank iekšējo kultūru – vidi, kur cilvēki jūtas droši, iesaistīti un gatavi sniegt vairāk, nekā no viņiem tiek prasīts. “Mēs viens otru atbalstām jebkurā situācijā. Ja kāds ir prombūtnē, darbs neapstājas – kolēģi vienmēr ir gatavi iesaistīties un nodrošināt, lai klientiem tiek sniegts profesionāls serviss,” viņš skaidro.
Pastāvīga kustība uz priekšu
Rihards ir pārliecināts, ka vadītāja uzdevums ir ne tikai virzīt, bet arī iedvesmot cilvēkus attīstīties. “Man ir svarīgi, lai komanda ir motivēta un aug. Vienmēr atbalstu jaunu lomu uzņemšanos, dalos pieredzē un iesaistos ikdienas procesos. Ja cilvēks redz, ka viņam uzticas, viņš arī pats sāk ticēt sev vairāk,” viņš stāsta.
Swedbank piedāvātās ēnošanas un mentoringa programmas, plašās mācību iespējas un profesionālie kursi ir nozīmīgs atbalsts darbinieku izaugsmei, tomēr, kā uzsver Rihards, attīstība sākas ar paša vēlmi: “Organizācija nodrošina iespējas, bet īstā izaugsme notiek tad, kad cilvēks pats vēlas mācīties un pilnveidoties.”
Šī attieksme palīdz komandai pielāgoties arī mainīgajai biznesa videi. Pēdējo gadu notikumi ir būtiski ietekmējuši klientu uzvedību – tie kļuvuši digitāli zinošāki, sagaida ātrumu un precizitāti, novērtē personalizētu pieeju. “Mēs arvien vairāk izmantojam digitālos kanālus un klientu datu analīzi, lai piedāvājumi būtu precīzāki un pielāgoti konkrētajam klientam,” viņš atzīst.
Komandas kultūra, kas notur un iedvesmo
Runājot par Swedbank kultūru, Rihards uzsver, ka tās spēks ir vienkāršumā un atbildībā. “Mēs komunicējam atklāti, cenšamies nesarežģīt lietas un uzņemamies atbildību par saviem lēmumiem. Tas veido uzticamu vidi gan iekšēji, gan attiecībās ar klientiem,” viņš saka.
Viņa skatījumā ilgtermiņā cilvēkus Swedbank notur sajūta, ka viņu darbs sniedz pievienoto vērtību. “Šeit cilvēki jūtas novērtēti un redz, kā viņu darbs palīdz uzņēmumiem un sabiedrībai kopumā. Tā ir vide, kurā var augt un būt daļai no kopīga mērķa,” viņš rezumē.
Mūsdienu līdera uzdevums nav tikai vadīt, bet veidot vidi, kurā cilvēki jūtas iesaistīti, motivēti un gatavi augt. Rihards to dara ar vienkāršu, bet spēcīgu formulu – uzticēšanos, skaidrību un kopīgu atbildību. Jo komandas spēks nav tikai rezultātā, bet tajā, kā tas tiek sasniegts – kopā.
 
                             
                             
                             
                 
                             
                 
                             
                