Palielinoties sabiedrības interesei par jaunu automašīnu iegādi, aizvien biežāk dzirdami reklāmas saukļi, kuros pilnīgi jaunu automašīnu piedāvā iegādāties par teju neticamu ikmēneša līzinga maksājumu. Kā tas iespējams un vai šie piedāvājumi neslēpj kādus zemūdens akmeņus, skaidro Swedbank Privātpersonu auto finansēšanas atbalsta nodaļas vadītājs Kaspars Sausais.
Piedāvājums iegādāties automašīnu, piemēram, par nepilniem 200 eiro mēnesī, visticamāk, nozīmē, ka pircējam automašīna tiek piedāvāta operatīvajā līzingā. Tā pēc būtības ir ilgtermiņa noma, kas nozīmē – klients ar izvēlēto transportlīdzekli brauc noteiktu laika periodu. Visbiežāk automašīna operatīvajā līzingā tiek ņemta uz pieciem gadiem. Beidzoties šim termiņam, auto tiek atdots atpakaļ tā pārdevējam. Te svarīgi atcerēties, ka pēc operatīvā līzinga termiņa beigām automašīnas īpašumtiesības nesaglabā līzinga klients, bet gan auto pārdevējs. Šajā gadījumā automašīnas pārdevējs noteiks spēkrata atpakaļpirkuma vērtību.
Kas ir atpakaļpirkuma vērtība?
Tā ir summa, par kuru salons apņemas atpirkt auto pēc operatīvā līguma termiņa beigām. Pēc būtības tā ir automašīnas nākotnes aptuvenā vērtība, un katram auto šī vērtība var atšķirties. Atpirkuma vērtību pamatā nosaka auto pārdevējs. Jo lielāka šī summa, jo mazāks ikmēneša maksājums būs jāveic par vēlamo automašīnu. Taču te der kārtīgi iepazīties ar līguma nosacījumiem, lai līguma termiņa beigās nebūtu lieku pārsteigumu, jo operatīvā līzinga līgumā būs noteikts konkrēts nobraukuma ierobežojums, kuru līguma laikā nedrīkst pārsniegt.
Nobraukuma ierobežojumi – kādi tie ir un kas to ietekmē?
Nobraukuma ierobežojums lielā mērā ietekmē auto atpakaļpirkuma vērtību, tāpēc – jo mazāks nobraukums, jo lielāka būs auto nākotnes vērtība, līdz ar to mazāks būs ikmēneša līzinga maksājums. Proti, jo mazāk ikdienā plānojat pārvietoties ar auto, jo potenciāli mazāks būs jūsu līzinga maksājums. Taču šeit jābūt objektīviem un apdomīgiem, aprēķinot potenciālo nobraukumu piecu gadu laikā. Ja termiņa laikā šis noteiktais kilometru skaits tiks pārsniegts, auto pārdevējam pie auto pieņemšanas būs tiesības aprēķināt soda sankcijas par katru nobraukto kilometru virs līgumā noteiktā. Vidējā cena ir 17 centi par kilometru, piemēram, par 10 000 kilometru tie būs 1700 eiro. Vidējais nobraukums, kas visbiežāk tiek izvēlēts operatīvā līzinga gadījumā, ir 20 000 līdz 25 000 km gadā. Tātad piecos gados maksimālais nobraukums būtu 125 000 kilometri. Piemēram, ja jūs dzīvojat Siguldā un ikdienā mērojat darbu turp un atpakaļ uz/no Rīgas (dienā nobraucat vidēji 100 kilometru), tad, tikai braucot uz darbu, jūs piecu gadu laikā nobrauksiet 124 000 kilometru. Taču jārēķina, ka, visdrīzāk, gribēsiet kaut kur aizbraukt arī brīvdienās.
Kā notiek auto atdošana atpakaļ?
Beidzoties operatīvā līzinga līgumam, klientam jāvēršas pie auto pārdevēja, lai tiktu veikts automašīnas tehniskais apsekojums. Tā laikā tiek pārbaudīts, vai automobilim nav defektu, kas netiek uzskatīts par dabisko nolietojumu, piemēram, izsisti lukturi, virsbūvē pēdas pēc papildu aprīkojuma noņemšanas un citas lietas. Ja kas tāds tiks konstatēts, salona pārstāvji sastādīs tāmi šo bojājumu novēršanai, un klientam šī summa būs jāsamaksā, atdodot automašīnu. Tāpēc visu operatīvā līzinga termiņu pret auto ir jāizturas saimnieciski, lai nerastos problēmas, atdodot atpakaļ mašīnu salonam.
Kas izvēlas operatīvo līzingu?
Operatīvais līzings ir piemērots cilvēkiem, kas nevēlas braukt ar jaunu auto ilgāk par pieciem gadiem un grib pēc iespējas vienkāršāku auto nomaiņas procesu. Šajā gadījumā klientam nav jārūpējas par automašīnas pārdošanu un jāvelta tam laiks. Vienkārši termiņa beigās auto ir jāatdod atpakaļ pārdevējam, un nereti šis process tik apvienots ar jauna spēkrata iegādi. Pieaugot sabiedrības labklājībai, palielinās to klientu skaits, kuri iegādājas jaunu automašīnu, izmantojot operatīvo līzingu. Tas ir piemērots veids, kā ērti finansēt jauna auto iegādi. Galvenais apzināties tā darbības principus, lai līzinga termiņa beigās nesaskartos ar nepatīkamiem pārsteigumiem.