Japāņi, vācieši, korejieši...
Ikvienam no mums ir savs sapņu auto – maza, mīlīga rozā vabolīte, straujš rumaks, kura dzinēja skaņa liek sirdij pukstēt straujāk, varens džips, ar kuru visas jūras līdz ceļiem... Tomēr, izvēloties pirmo auto, prātīgāk būtu pieņemt praktisku lēmumu, lai pirmā pieredze būtu pozitīva, bet pēc gada vai diviem, kad tā apgūta, var sākt lūkoties sapņa virzienā.
Kādi aspekti jāņem vērā, iegādājoties auto? Pirmkārt, drošība, otrkārt, praktiskums un, treškārt, kvalitāte. Maldīgi ir uzskatīt, ka visas vācu mašīnas ir vienlīdz labas, gluži tāpat kā visas korejiešu – nekam nederīgas. Viens un tas pats auto modelis atkarībā no izlaiduma gada un komplektācijas var būt gan veiksmīgs, gan pagalam slikts pirkums.
Internetā ir pieejams bagātīgs klāsts ar speciālistu un auto lietotāju atsauksmēm, tās noteikti palīdzēs izdarīt pareizo izvēli. Whatcar autotesti – auto testi ar speciālistu ieteikumiem, kuru modeli izvēlēties, kuram mest līkumu. Populārākajiem modeļiem pieejamas arī lietotāju atsauksmes, bet tās tomēr vislabāk meklēt šeit – Iauto.lv. Ja lasāt angliski, visplašākā informācija pieejama – https://www.whatcar.com/used-reviews/ vai http://www.autoexpress.co.uk/car-reviews.
Izmēram ir nozīme
Pat vislabākā autoskola nevienu neizveido par izcilu autovadītāju, turklāt satiksme mēdz sarūpēt pārsteigumus, kuriem sagatavot var tikai pieredze. Sīkas buktes un skrāpējumi ir jūsu pirmās mašīnas teju nenovēršams liktenis, tāpēc vēlams iegādāties tādu auto, kura vizuālās izmaiņas būs mazāk sāpīgas. Tātad, visticamāk, mēs runājam par lētu lietotu auto.
Otrs aspekts – izmērs. Jo lielāks vāģis, jo vairāk kreņķu. Ja ikdienā daudz jāpārvietojas pa pilsētu, ar lielu mašīnu apgrūtinoši ir gan veikt manevrus, gan, jo īpaši, noparkoties. Nelielai automašīnai ir vēl kāds būtisks papildu bonuss – tā krietni mazāk patērē degvielu, arī remonta izmaksas, riepu maiņa, nodokļi un citas izmaksas būs mazākas. Piemēram, nelielas automašīnas ceļa nodoklis, kas jāmaksā reizi gadā, būs vien daži desmiti eiro, savukārt prāvākam braucamajam tas var sasniegt pat vairākus simtus eiro, neliela auto vasaras riepu komplekts izmaksās tikpat, cik gruntīga apvidus auto viena riepa utt.
Drošība pirmajā vietā
Mēdz teikt, ka ikviena autovadītāja pieredzi var ietilpināt shēmā 3x3 jeb trīs kritiskos posmos, kad ir vislielākā iespēja iekļūt satiksmes negadījumā, – trešajā dienā, jo iemaņas vēl nav pietiekamas, bet modrība jau zudusi, trešajā mēnesī, kad izstrādājas maldīga sajūta, ka visu proti, un trešajā gadā, kad tavā spēkratā ietriecas kāds no iepriekšminētajiem. Kā jau katrā jokā, arī šajā ir daļa taisnības. Ir fakts, ka pirmais gads pie stūres jāpavada maksimāli uzmanīgi, apzinoties, ka meistarības līmenis vēl nav pietiekams. Tas jāņem vērā, arī izvēloties auto. Izmaksu ziņā labākā izvēle ir neliels mazlitrāžas auto, bet tie taču ir pagalam nedroši! Tas ir mīts, kuru apgāž triecienu testi, ko ik gadus veic gan ražotāji, gan arī neatkarīgie eksperti. Arī mazlitrāžas auto var būt gana droši, tomēr vislabāk pirms mašīnas iegādes ielūkoties Satiksmes drošības institūta lapā – http://www.iihs.org/iihs, kur pieejami trieciena testu rezultāti vairumam automašīnu, kas ražotas pēc 2006. gada.
Pārbaudi, pirms pērc!
Iegādājoties lietotu auto, ir risks iegūt savā īpašumā spēkratu, kas smuki sapucēts pārdošanai, bet patiesībā ir īsts grausts. Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, prātīgi būtu izvēlēties automašīnu no drošiem pārdevējiem, metot līkumu apšaubāmiem auto plačiem un tamlīdzīgām vietām. Tomēr, ja savu sapņu auto ieraugi tieši tur, tas noteikti jāpārbauda. CSDD bez maksas pieejama ikvienas Latvijā reģistrētas automašīnas nobraukuma vēsture, kas palīdzēs saprast, vai uzrādītais odometra rādījums atbilst patiesībai. Autotirgotāji nereti samazina mašīnas nobraukumu, lai tā izskatītos iekārojamāka.
Otra datubāze, kurā noteikti vērts ielūkoties, ir AutoDNA.lv – tajā pēc unikālā VIN numura var noskaidrot, vai auto nav reģistrētas avārijas, tas nav zagts utt. Šī uzziņa gan maksās nelielu naudiņu, bet būtiski samazinās risku iegādāties, piemēram, pēc smagas avārijas atjaunotu auto, kurš izskatās gluži kā jauns, bet patiesībā izjuks jau pēc dažiem kilometriem.
Tomēr pat tad, ja abas minētās datubāzes neuzrāda nekādas problēmas, vēlams pirms auto iegādes to parādīt neatkarīgiem ekspertiem. Faktiski jebkurā autoservisā pieejams pakalpojums – auto pārbaude pirms pirkšanas. Ja automašīna iziet arī šo testu, apsveicam – tev ir paveicies atrast patiešām labu auto, kurš kļūs par tavu uzticamo sabiedroto pirmajā autovadītāja stāža gadā.
Cik tas maksā?
Cenu amplitūda gan lietotām, gan jaunām automašīnām ir ļoti plaša – atkarībā no izvēlētā modeļa, izlaiduma gada un komplektācijas. Lietotu auto var nopirkt, sākot no 500–1000 eiro, bet, protams, pastāv visai reāls risks, ka aptuveni tāda pati summa būs jāiegulda automašīnas remontā teju vai katru mēnesi. Var, protams, paveikties, un visnotaļ labu lietotu automašīnu var nopirkt arī par 3000–4000 eiro, taču visbiežāk, pērkot lietotu automašīnu, jārēķinās ar 5000–6000 eiro. Jaunu auto var iegādāties, sākot no 10 000–13 000 eiro. Protams, jārēķinās, ka tas, visticamāk, būs neliels auto ar bāzes aprīkojumu.
Gan jaunas, gan lietotas automašīnas iegādei Swedbank klientiem pieejams auto līzings. Jaunas automašīnas iegādei pieejami divi līzinga veidi – ierastais finanšu līzings un operatīvais līzings (ilgtermiņa noma ar izpirkšanas iespēju beigās), savukārt mazlietotam auto (līdz pieciem gadiem) pieejams finanšu līzings.
Ja vēlies pirkt vecāku auto, kura iegādei nepieciešama neliela naudas summa (līdz aptuveni 6000 EUR), piemērotāks, visdrīzāk, būs auto kredīts, jo šajā gadījumā nav nepieciešama pirmā iemaksa. Banka izsniedz visu naudas summu, un auto uzreiz tiek reģistrēts uz klienta vārda.