Līdz ar jauno Eiropas Savienības (ES) regulējumu digitālai autentifikācijai, Swedbank jau no jūnija jaunajiem klientiem izsniedz citus autentifikācijas līdzekļi, savukārt no 12. septembra nozaudēšanas vai bojājuma gadījumā vairs netiek aizvietotas esošās kodu kartes. Tāpat netiek atjaunotas kodu karšu paroles, bet klientiem tiek piedāvāti citi – drošāki un arī ērtāki risinājumi. Kodu kartes Swedbank digitālo pakalpojumu izmantošanai tiks pilnībā slēgtas pēc gada – 2019. gada 9. septembrī.
Alternatīvas – “Smart-ID” un kodu kalkulatori
Jau kopš pagājušā gada Swedbank klientiem ir pieejama jauna digitāla alternatīva – bezmaksas mobilā lietotne “Smart-ID”, kuru šobrīd lieto jau vairāk nekā 200 000 klientu. Klienti, kuri ir sākuši lietot “Smart-ID”, lietotni novērtējuši ļoti pozitīvi, un viņu skaits turpina pieaugt.
Savukārt tiem klientiem, kuriem vēl nav viedierīču “Smart-ID” lietošanai, banka piedāvā atbalstu pārejai uz kodu kalkulatoriem, kam jau no jūnija ir samazināta standarta cena. Tagad tā ir divreiz mazāka, bet atsevišķām klientu grupām tiek nodrošināti vēl izdevīgāki nosacījumi: piemēram, pensionāriem kodu kalkulatora cena ir tikai 2 eiro, bet maznodrošinātās personas un 1. vai 2. grupas invalīdiem to var iegūt bez maksas. Plašāka informācija atrodama www.swedbank.lv. Klientu atbalstam gan Swedbank mājaslapā, gan filiālēs ir pieejami informatīvie materiāli, kā arī ikviens klients var internetbankā iepriekš pieteikties konsultācijai filiālē par šo un citiem jautājumiem sev ērtā laikā.
Kopš 12. jūnija jau vairāk nekā 70 000 klientu sākuši lietot alternatīvus autentifikācijas līdzekļus: vairums no viņiem jeb 60 000 izvēlējušies bezmaksas mobilo lietotni “Smart-ID”, savukārt vēl gandrīz 10 000 – kodu kalkulatoru.
Lai veicinātu klientu savlaicīgu pāreju uz jaunajiem autentifikācijas risinājumiem un novērstu risku, ka kāds nokavē kodu karšu slēgšanas brīdi, tiek apsvērta arī iespēja nākamgad to lietošanai noteikt darījumu summu limitu. To, ka šādas izmaiņas ir starptautiskas, apliecina arī fakts, ka no 2019. gada 1. aprīļa starptautiskās maksājumu organizācijas (piemēram, VISA un Mastercard) kā bankas karšu interneta pirkumu apstiprinājumu vairs nepieņems kodu kartes. Proti, līdz ar Globālās maksājumu standartu institūcijas EMVCo prasībām, internetbankas kodu karšu kodi vairs netiks pieņemti kā autentifikācijas līdzeklis, veicot apmaksu internetā par pirkumiem ar bankas maksājumu kartēm vietnēs, kas atbilst drošības “3D Secure” principiem.
Jaunā regula – vēl lielāki ierobežojumi kodu kartēm
Pirmie kodu karšu ierobežojumi ES regulējuma ietvaros stājās spēkā jau 2017. gada 1. aprīlī, kad bankām vajadzēja ieviest papildu drošības elementus vai kodu karšu izmantošanas limitus. 2019. gada 14. septembrī stāsies spēkā jauna Eiropas Savienības komisijas deleģētā regula 2018/389, kas vēl vairāk pastiprinās prasības kodu karšu lietošanai, līdz ar to turpmākā to lietošanas pieredze kļūtu pārlieku apgrūtinoša un neērta. Jāuzsver, ka kodu karšu slēgšana nav bankas iegriba un ir saistīta arī ar ievērojamiem izdevumiem mērķa sasniegšanai – un Swedbank mērķis ir sniegt saviem klientiem augstāko drošību apvienojumā ar ērtas pieredzes saglabāšanu arī pēc jauniem regulējumiem.
Galvenais regulējuma nolūks ir rūpes par vēl lielāku drošību lietotājiem.
Piemēram, uz kodu kartes attēlotie kodi nav dinamiski: tie atkārtojas un ir attēloti vienuviet, līdz ar to tos ir salīdzinoši vienkārši nokopēt, izmānīt utt.
Toties tādi mūsdienīgi autentifikācijas līdzekļi kā “Smart-ID” un kodu kalkulators nodrošina mainīgos jeb katru reizi citus kodus.
Vadims Frolovs, Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs atzīst: “Tehnoloģijas noveco, un 20 gadi – pirms tik ilga laika kodu kartes ienāca mūsu dzīvē – mūsdienu straujajā attīstībā ir milzīgs laiks."
"Ņemot vērā bankas lielo klientu bāzi un iepriekšējo pieredzi ar digitālo jauninājumu ieviešanu, redzam savu pienākumu palīdzēt klientiem laikus pāriet uz mūsdienu tehnoloģijām piemērotiem rīkiem.”
“Smart ID” – vienkāršākais un ērtākais internetbankas pārvaldīšanas veids viedtālrunī
Daudz lietotāju, lieli limiti, nepieciešamība pieslēgt kodu kalkulatorus vairākiem darbiniekiem un nēsāt šos kodu kalkulatorus līdzi – tā ir praktiskā ikdiena, ar kuru līdz šim saskārās uzņēmumu internetbankas lietotāji. Tāpēc lielākā daļa uzņēmumu jau ir pārgājuši uz “Smart-ID” lietotni. Lai to izmantotu, ir nepieciešams tikai lejupielādēt lietotni un atcerēties divus PIN kodus.
Neatkarīgi no tā, vai viedtālruņa īpašnieks ir fiziska vai juridiska persona,“Smart-ID” tiek reģistrēts uz konkrēta lietotāja vārda, līdz ar to katrs uzņēmuma darbinieks, kam ir tiesības veikt darbības internetbankā, var lejupielādēt lietotni un izveidot savu “Smart-ID” kontu.
Iepriekš piešķirtie limiti un tiesības paliek spēkā. Turklāt uz “Android” ierīcēm varēs reģistrēt vairākus kontus, kas nozīmē, ka vienu ierīci ērti un droši varēs lietot vairāki darbinieki. Tas atvieglos dzīvi arī uzņēmuma īpašniekam, grāmatvedim vai citai personai, kam ir piešķirtas darījuma apstiprināšanas tiesības – darījumu varēs apstiprināt no jebkuras vietas jebkurā laikā savā viedtālrunī un nebūs līdzi jānēsā kodu kalkulators vai eID karte.
Lejupielādējiet un izmantojiet lietotni “Smart-ID” bez maksas savā viedtālrunī šeit vai jautājiet bankas filiālēs!
Vairāk par uzņēmumiem ērtākajām iespējām internetbankas lietošanai varat uzzināt šeit!