Video: No neveiksmes līdz peļņai – cik soļi? Uzņēmēju pieredzes stāsti

Uzņēmējdarbība ir kā nebeidzams maratons, kurā pieredzam gan lielus kāpumus, gan tikpat zemus kritienus, taču apstāties ceļa vidū nevēlas neviens.

Vairumam uzņēmēju pie pirmajām neveiksmēm rodas jautājums – kā nepadoties un noticēt savai idejai, lai gūtu peļņu un sasniegtu virsotnes tik mainīgā biznesa vidē, kā tā ir šobrīd?

Kopā ar Swedbank Mazo uzņēmumu segmenta vadītāju Elīnu Volāni, kokapstrādes uzņēmuma “Duck Woodworks” radītāju Jāni Pilāberu, pediatri un privātprakses “Rabarbers” dibinātāju Katrīnu Selecku un biznesa konsultantu Jāni Kļaviņu diskusijā “No neveiksmes līdz peļņai – cik soļi?” meklējam risinājumus uzņēmējdarbības izaicinājumiem un dalāmies pieredzē, kad neveiksmes ir aizvedušas pie vēl lielākām veiksmēm.

Izaicinājumi uzņēmējdarbībā – katram savi, bet kopīgi

Uzņēmēja ikdiena nav nekāda pastaiga parkā un ik dienas ir jāpieņem virkne lēmumu un jāsaskaras ar dažādiem izaicinājumiem. Šogad “Swedbank” aptaujāja vairāk nekā 750 Latvijas uzņēmēju par viņu šī gada lielākajiem izaicinājumiem. Vairums uzņēmēju kā lielāko izaicinājumu norādīja resursu pieejamību un sadārdzinājumu, taču teju puse no uzņēmējiem minējuši arī esošo darbinieku noturēšanu, apgrozījuma vai peļņas kritumu, kā arī pieprasījuma mazināšanos. Arī Katrīnas un Jāņa uzņēmumos bez izaicinājumiem neiztikt, taču, kā saka paši uzņēmēji, tie būtiski neatšķiras no citiem.

“Uzņēmuma pirmajās dienās mums šķita, ka esam izveidojuši ko foršu un tāpēc visi pie mums nāks un zinās, kas mēs tādi esam, taču tā tas nenotiek. Mūsdienās tev ir jābūt redzamam, jāstāsta par to, ko dari un kas esi, arī tad, kad jau esi nostabilizējis savu klienta loku. Nevienā mirklī tu nevari apsēsties un atslābināties, jo par klientu piesaisti tev ir jādomā visu laiku. Šis arī ir mūsu lielākais izaicinājums, jo mums kā ārstiem sevis pārdošana un reklamēšana nenāk dabiski un ir ārpus mūsu komforta zonas, tāpēc nebaidāmies jautāt, piesaistīt speciālistus un konsultantus, kā arī pašas mācīties, ko un kā darīt labāk,” pieredzē dalās pediatre un privātprakses “Rabarbers” dibinātāja Katrīna Selecka.

Savukārt SIA “Duck Woodworks” radītājs Jānis Pilābers dalās pieredzē, kad lielā pieprasījuma dēļ trūka ražošanas jaudas, lai apmierinātu visu klientu vajadzības. Tāpat līdz ar Covid un Krievijas sākto karu Ukrainā arī Jāņa uzņēmumā nācies pārskatīt piegādātāju ķēdes, jo konkurence par izejmateriāliem no vietējiem ražotājiem strauji kāpusi. “Neskatoties uz dažādiem apstākļiem, kas notiek uzņēmumā un ko risinām ik dienas, manuprāt, lielākais izaicinājums ir cīņa ar sevi, lai neapstātos pie paveiktā un turpinātu izglītoties,” par izaicinājumiem stāsta Jānis Pilābers.

Katram sava recepte, bet mācības vari smelties arī no citiem

Biznesa konsultants Jānis Kļaviņš ir pārliecināts, ka ikviena uzņēmējdarbība ir nebeidzams ceļš, kurā vari izlemt, kad un vai vispār vēlies pārstāt to iet: “Neveiksmes gadījumā tavā ceļā līst lietus, bet pie pirmajiem peļņas rādītājiem sāk spīdēt saule, taču tie ir tikai daži aspekti, kas šo ceļu iekrāso. Ja ceļš, ko esi sācis tev iepatīkas, arī nelielās lietavas, kas gadās pa ceļam, tev ar laiku var nešķist tik apgrūtinošas.”

Katram uzņēmumam ir sava recepte, kā nokļūt pareizajos tirgos, uzrunāt savu klientu, pārdot vairāk un turpināt attīstību, taču nereti atslēga ir mācībās, ko gūstam ne tikai no savas, bet arī apkārtējo uzņēmēju pieredzes. Jānis Pilābers, Katrīna Selecka un Jānis Kļaviņš savos uzņēmumos ir pieredzējis gan kāpumus, gan kritumus, taču tieši vēlme nepadoties un iet tālāk viņiem ir palīdzējusi turpināt sava uzņēmuma attīstību arī šodien.

Tāpēc šoreiz kopā ar uzņēmējiem un biznesa konsultantu diskusijā meklējam atbildes uz jautājumiem:

  • Kā pārliecināties, ka biznesa ideja pelnīs un ko darīt, lai Tavu produktu vai pakalpojumu pērk?
  • Kā nepadoties pie pirmajām neveiksmēm un atrast sava uzņēmuma veiksmes atslēgu?
  • Kā mācīties no citu kļūdām un kāpēc ar neveiksmēm uzņēmējdarbībā ir jādalās?
  • Kā uzņēmuma attīstībai var palīdzēt biznesa konsultants un kad ir īstais laiks viņu iesaistīt?
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?