Kā atrast mērķauditoriju savam mazajam biznesam?

Pārvēršot hobiju par savu mazo biznesu, pirmais solis ir produkta vai pakalpojuma izlološana. Kad tas ir paveikts, var ķerties klāt pie pārdošanas. Kā atrast pircēju? Definējot precīzu mērķauditoriju!

Pelnīt ar savu hobiju ir daudzu sapnis. Tomēr, pārvēršot savu sirdslietu par uzņēmējdarbību, hobijam pievienojas jauni aspekti, kas saistīti jau padziļinātāk ar uzņēmējdarbības jomu. Lai bizness būtu veiksmīgs, tam ir jāatrod un jāspēj pārliecināt pietiekami daudz klientu, kas iegādātos piedāvāto produktu vai pakalpojumu.

Pirms uzsākt jaunu biznesu, velti laiku, lai izvērtētu potenciālo klientu bāzi jeb mērķauditoriju. Iesakām noskaidrot, kam piedāvātais produkts vai pakalpojums noderētu visvairāk - citiem vārdiem sakot, definēt mērķa klientus.

Kad tas paveikts, iespējams precīzāk pielāgot uzņēmuma mārketinga pasākumus, kā arī produktus un pakalpojumus konkrētajai auditorijai.

Kādēļ definēt mērķauditoriju ir svarīgi?

Skaidrs redzējums par potenciālo klientu bāzi palielinās uzņēmuma veiksmes iespējas. Nosakot mērķauditoriju, iespējams:

  • labāk noteikt, vai uzņēmumam ir pietiekami daudz potenciālo klientu (citiem vārdiem sakot, vai ir pietiekami liels pieprasījums)
  • pielāgot un uzlabot savu piedāvājumu, lai tas labāk atbilstu mērķauditorijas vajadzībām un vēlmēm
  • precīzi mērķēt mārketinga aktivitātes, sasniedzot īsto auditoriju
  • atbilstoši izstrādāt mārketinga ziņojumus - izmantojot pareizo toni, valodu un attieksmi, lai sasniegtu labākos rezultātus

Mērķauditorijas noteikšana neierobežos biznesa iespējas

Jauni uzņēmēji reizēm pretojas mērķa klientu bāzes noteikšanai, domājot, ka tas varētu ierobežot biznesu vai samazināt potenciālo klientu skaitu. Tas ir nepareizs priekšstats.

Mērķa klientu noteikšana neliedz uzņēmumam uzrunāt klientus, kas neatbilst mērķa profilam. Ja šāds klients meklē uzņēmuma produktu vai pakalpojumu, tas būs papildus bonuss un kompliments tam!

Turklāt, mērķauditorijas noteikšana ļauj strādāt efektīvāk, koncentrējoties uz klientiem, kuri drīzāk varētu iegādāties šos produktus vai pakalpojumus.

Kā atrast savu mērķauditoriju?

Mērķauditoriju visērtāk definēt pēc konkrētām īpašībām, kas potenciālos klientus vieno.

Kopējās klientu klasificēšanai izmantotās īpašības ir, piemēram, vecums, dzimums, ienākumu līmenis, atrašanās vieta, iepirkšanās paradumi, ģimenes statuss, hobiji un intereses.

Izmantojot šos kritērijus, vari definēt to, kādi ir cilvēki, kas, visticamāk, varētu būt ieinteresēti konkrētātavā piedāvātajā produktā/ pakalpojumā.

Izlemt, cik šauri definēt savu mērķa klientu, drīzāk ir māksla, nevis zinātne, taču kopumā tai nevajadzētu būt ļoti plašai.

Uzņēmumu īpašnieki bieži pieļauj kļūdu, definējot savu mērķauditoriju pārāk plaši, tādēļ ir ļoti grūti veikt efektīvus mārketinga pasākumus. Atceries: stingra mērķauditorijas definīcija kalpo par pamatu visām uzņēmuma mārketinga aktivitātēm. Jo rūpīgāk būsi definējis uzņēmuma mērķa tirgu, jo lielāka iespēja, ka mārketinga centieni - pat vienkāršas, lētas metodes - nesīs augļus.

dziet palīdzību, definējot mērķauditoriju

Ja esi azā biznesa īpašnieks, kura hobijs pāraudzis par uzņēmējdarbību, noteikti jau līdz šim tuvinieki vai draugi ir palīdzējuši biznesa attīstībā. Arī definējot uzņēmuma mērķauditoriju apkārtējie cilvēki var ļoti labi palīdzēt! Parādi savu produktu vai pakalpojumu un ļauj to izmēģināt cilvēkiem, kuriem uzticies un vēlāk palūdz viņu viedokli - kam šis produkts būtu piemērots? Šādā veidā, aptaujājot tuvākos, iespējams precizēt jau definēto mērķauditoriju, kā arī kliedēt bažas par to.

Ko darīt, kad mērķauditorija definēta?

Pēc mērķauditorijas definēšanas iesakām uzzināt vairāk par saviem potenciālajiem klientiem! Plašāk izpētītot viņu intereses, paradumus un nepieciešamības, tas palīdzēs saprast, kā uzrunāt savu klientu. Tāpat, iespējams izveidot aptauju, lai uzzinātu, ko definētā mērķauditorija jau šobrīd domā par konkrētiem produktiem vai pakalpojumiem.

Mazais bizness ir fleksibls - ja arī uzsākot darbību, mērķauditorija nav bijusi definēta, to izdarot iespējams pielāgot produktus vai pakalpojumus mērķauditorijas vēlmēm un vajadzībām.

Tāpat, saprotot, kas ir potenciālie klienti, iespējams uzsākt reklāmas aktivitātes, kas mērķētas un pielāgotas tieši viņiem. Šobrīd daudzas auditorijas ļoti viegli sasniegt tieši sociālajos tīklos - izveidojot reklāmu, kā mērķauditoriju izvēlies sava biznesa definēto personāžu. Tomēr, ja mērķauditorija nav sasniedzama sociālajos tīklos vai neizmanto iespēju iepirkties internetā - ir skaidrs, ka arī uzņēmumam ir jāpielāgojas šīm auditorijas iezīmēm, piemēram, savu produkciju reklāmējot klātienes pasākumos vai viesojoties un pastāstot par sevi tirdziņos.

Lai uzlabotu klientu pieredzi un vēl precīzāk izprastu savu auditoriju, klientus iespējams arī motivēt sniegt savas atsauksmes. Proti, visbiežāk klienti griežas pie pakalpojuma sniedzēja vai ražotāja tikai tad, ja kaut kas nav kārtībā, labos vārdus vai ieteikumus paturot pie sevis.

Lai iegūtu vispusējas atsauksmes no plašāka klientu loka, iespējams veidot dažādas akcijas, kas motivē sniegt atsauksmi, piemēram, piešķirt atlaidi nākamajam pirkumam ikvienam, kas aizpilda anketu, organizēt izlozi, kurā kāds no aptaujas aizpildītājiem laimē uzņēmuma produkciju vai kādu pakalpojumu u.tml.

Tādā veidā iespējams uzzināt gan to, kas klientiem patīk, gan to, kur viņi saskata vietu uzlabojumiem.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?