Arvien pieaugošais pieprasījums pēc mājokļiem ne tikai ietekmē nekustamā īpašuma iegādes apmērus, bet atstāj iespaidu arī uz būvniecību. Meistari un celtnieki ir pieprasīti, to sāk trūkt, kas ietekmē darbaspēka izmaksu kāpumu. Lai strādnieki šo situāciju neizmantotu kā attaisnojumu sasteigti un pavirši veiktam darbam, uzsākot remontu, ir rūpīgi jāizvēlas darbinieki, kas to veiks, un noteikti jāatrod laiks uzraudzībai, lai objektā norisinātos nepārtraukts darbs.
Zane un Elīza ir divas jaunas, uzņēmīgas sievietes, kuras šobrīd var atviegloti uzelpot – viņām vairāku mēnešu remonta maratons tuvojas noslēgumam. Zane savā jaunajā dzīvoklī jau ievākusies, bet Elīza to plāno izdarīt vēl šovasar. Abi aptuveni 100 kvadrātmetru lielie dzīvokļi atrodas Rīgas centrā, un abos tika veikts kapitālais remonts, nomainot elektroinstalācijas, grīdas un visu pārējo. Zane uzsver, ka ir svarīgi, lai ģimenē būtu viens mājokļa remonta projektu vadītājs, bet otrs piedalītos ar viedokli vai arī palīdzētu, kad tas nepieciešams.
-
Atskatoties uz dzīvokļos veiktajiem darbiem, abas var dalīties pieredzē, kas būtu jāņem vērā, lai remonts ritētu bez aizķeršanās, un kādi ir biežākie iemesli, kāpēc tas var ieilgt.
Tāme un kredīts
Dzīvokļa iegādei un arī remontam abas ģimenes ņēma bankā kredītu un izmantoja Altum programmu ģimenēm. Elīzai šajā ziņā nebija nekādu problēmu – pēc tāmes sastādīšanas un iesniegšanas bankā viņa ātri tika pie pieprasītās summas. Zanei radās sarežģījumi, jo banka nespēja piešķirt aizdevumu visu tāmē iekļauto remontdarbu veikšanai, jo tad kopējā aizdevuma summa būtu lielāka nekā dzīvokļa vērtība pēc remonta:
“Pašiem nācās ieguldīt starpību, kas veidoja ievērojamu naudas summu, tāpēc šobrīd ir nopietni jāsavelk jostas. Esam pabeiguši remontu līdz stadijai, kad varam ievākties un dzīvot, bet domāju, ka paies vēl vismaz divi gadi, līdz dzīvoklis būs tieši tāds, kādu to plānojām.”
Elīza atzīst, ka, sastādot tāmi, noderētu kaut kāds paraugs, jo, lai arī to dara profesionāli meistari, vēlāk atklājies, ka dažas pozīcijas ir aizmirstas. Tomēr tas nav īpašs šķērslis, jo, veiksmīgi organizējot darbus un materiālu iegādi, vairākās pozīcijās ir iespējams ietaupīt. “Nepiekrītu, ka tad, ja banka piedāvā vairāk, ir jāņem, cik dod, jo visa nauda tiks iztērēta, bet saspiests budžets liek domāt radoši – izvēlēties lētāku apdares risinājumu, prasīt atlaides vai apzvanīt trīs veikalus, salīdzinot cenas. Jārēķinās, ka remonts var izmaksāt vairāk, bet manā gadījumā tas ir tāpēc, ka izvēlos kvalitatīvus risinājumus, nevis lētākas alternatīvas – kopijas vēsturiskām durvīm, nevis vienalga, kādas, restaurēt griestu rotājumus, nevis izmest, ielikt koka grīdu, nevis lamināta utt.”
Jāieplāno vissīkākās detaļas
Plānojot remontu, visas vissīkākās nianses paredzēt nav iespējams, bet, jo precīzāk izdodas to izdarīt, jo lielākas iespējas iekļauties budžeta un laika rāmjos.
Remontu plāno no griestiem uz leju − saremontējam griestus, sienas un tad liekam grīdas. Būtiski ir noteikt laika robežas katrai pozīcijai un sekot līdzi, lai tas tiek ievērots.
Remontā iesaistīti dažādu jomu meistari, un nereti vienam jāgaida, līdz darbu pabeigs iepriekšējais. Ja darbi kavējas, var rasties situācija, ka speciālists jau devies uz citu objektu un uz viņu nāksies gaidīt. Elīza atzīst, ka remontā nav nebūtisku sīkumu:
“Man likās, ka jāzina tikai būtiskākās vēlmes, bet sīkumus varēs izdomāt remonta laikā. Tā ir kļūda! Remonta laikā viss ir savstarpēji ļoti sasaistīts, un katrs savlaicīgi nepieņemtais lēmums rezultēsies vai nu darbu kavējumā, vai darbu pārstrādāšanā, vai arī nejēdzīgā kompromisā, kas kaitinās vēlāk. Piemēram, jāzina, uz kuru pusi vērsies visas durvis, slēdžu izvietojums, kādas konkrēti būs lampas… Mums elektriķim nācās pārtaisīt lampas izvadu, ir jāizdomā, kur konkrēti lādēsies robots putekļsūcējs, cik konkrēti biezs būs grīdas dēlis un flīzes augstums, lai starp tiem neveidotos slieksnis… Milzums sīkumu, par kuriem var neiedomāties, bet kas vēlāk traucēs dzīvot.”
Labi meistari ir labi uzraudzīti meistari
Zane dzīvokļa vizuālo tēlu uzticēja profesionālai dizainerei: “Uzskatu, ka zobi pašam nav jālabo. Uzticējos profesionāļa redzējumam un nenožēloju. Lai arī brīžiem piedāvātie risinājumi likās mazliet pārdroši, ļāvu tos īstenot, un rezultāts mani apmierina.” Zane gan atzīst, ka labi dizaineri mēdz būt ļoti slikti projektu vadītāji, tāpēc šo uzdevumu viņa veica pati. Tas prasa daudz laika, bet, tā kā šobrīd Zane ir bērna kopšanas atvaļinājumā, šī problēma atkrita.
“Uzskatu, ka ir jāizvēlas inteliģenti meistari. Tādi, kuri saprot darītā darba vērtību un nozīmību, ar kuriem vari normāli sarunāties. Man šajā ziņā paveicās. Meistarus ieteica dizainere, ņemot vērā savu iepriekšējo pieredzi, un viņi nepievīla. Nereti tieši meistari man ieteica labākos risinājumus, un, ja radās jautājumi, tos uzdeva, nevis vienkārši izdarīja, lai skaitās pabeigts. Tomēr pat vislabākajiem meistariem ir nepieciešama nepārtraukta uzraudzība, īpaši budžeta un termiņu ievērošanā,” atzīst Zane.
Līdzīgās domās ir arī Elīza. Viņa gan neizvēlējās dizainera pakalpojumus: “Mani pašu šie procesi ļoti interesē, ir skaidra vīzija par to, kādus interjera risinājumus vēlos, apkārt ir cilvēki, kuriem pajautāt padomu, kur meklēt to vai citu speciālistu. Tas viss paņem ļoti daudz laika un smadzeņu piepūles, ļoti īsā laikā jāiedziļinās nepieredzētās situācijās. Ja nav vēlmes to darīt, es noteikti ieteiktu samaksāt kādam, kuram tāda ir un ir arī pietiekami liela pieredze.”
Elīza, izvēloties meistarus, iesaka pirms nolīgšanas iegūt uzticamas atsauksmes un, ja iespējams, pat aplūkot iepriekš veiktos darbus. Tiesa gan, arī tas ne vienmēr palīdzot, jo meistars, kas uzņēmies atjaunot vecos čuguna radiatorus, varējis lepoties ar labu reputāciju un darbu kvalitāti, bet pievīlis. Ilgstoši izvairījies, un paveiktais darbs bijusi liela vilšanās. Par meistariem labu liecinot pieredze darbā ārzemēs, piemēram, Vācijā, kur ir augsti kvalitātes standarti.
Atziņas, kas var noderēt, veicot remontu
- Sadalīt projektu daļās un katrai noteikt precīzu termiņu, stingri sekojot tā ievērošanai.
- Ar meistariem svarīgi uzreiz vienoties par kopējo summu un to ievērot, par katru izmaiņu pozīciju pieprasot nopietnus argumentus.
- Jebkuram dizaineram, būvniekam, galdniekam, elektriķim ir arī citi klienti. Ja vēlies, lai tieši tavs objekts viņiem ir prioritārs un varētu laicīgi ievākties, regulāri par sevi jāatgādina.
- Nevajag mēģināt strādāt ar cilvēkiem, ar kuriem jau iesākumā grūti komunicēt pa telefonu, WhatsApp, e-pastā. Parasti tas nozīmē, ka labāk nekļūs arī darbu veikšanas laikā, kad komunikācija notiek bieži. Jo grūtāka saziņa, jo ilgāks darbu process.
- Vienmēr un visur prasīt atlaides precēm. Tās parasti arī piešķir. Ja nepiešķir, tad sameklēt meistaru, kam ir kontakti konkrētajā veikalā.
- Nekad nepiekrist kompromisa risinājumam, kas pašam nepatīk, bet meistaram vieglāk izdarāms. Ir ļoti maz risinājumu, kurus meistari nevarētu izdarīt, turklāt tādos gadījumos viņi to objektīvi pamato.
- Jautāt par izvēlēto risinājumu meistaram. Pirmkārt, viņam ir lielāka pieredze, otrkārt, veidojas cilvēcīgāka sadarbība, tad izvērtēt visu dzirdēto, bet lēmumu pieņemt pašam, nevis ļaut to izdarīt meistaram.
- Pārtaisīt visu, kas nepatīk vai nav pareizi izdarīts, uzreiz. Nedomāt, ka varbūt ar laiku pieradīs. Tas nenotiks, bet gan kaitinās katru dienu.
- Netaupīt uz silto grīdu. Palasot ārvalstu blogus par remontiem, siltās grīdas neieklāšana zem flīzēm ir viena no biežākajām lietām, ko cilvēki nožēlo. Ir nepatīkami, ja vietā, kur siltā grīda beidzas, regulāri jāuzliek kaut vai puspēda. Sīkums, bet nepatīkami.
- Nesekot modei vai īstermiņa iegribai dārgās un grūti maināmās pozīcijās. Lai arī māju veidojam sev, nevis pārdošanai, tomēr dzīvi paredzēt nevar. Tāpēc dzīvokli ar sarkanu virtuvi vai zili tonētu grīdu būs grūtāk pārdot nekā neitrālos toņos.