Dod un saņem prieku, palīdzot palikt mājās karantīnā esošajiem

Kamēr distancēšanās, nemitīga roku mazgāšana un citi piesardzības pasākumi Covid-19 izplatības mazināšanai skar mūs visus, daļai sabiedrības, piemēram, augsta riska grupas cilvēkiem, jāievēro vēl stingrāki ierobežojumi.

Tikai paliekot mājās, viņi var justies droši par savu veselību un dzīvību. Lai tas notiktu, svarīgs ir apkaimes līdzcilvēku atbalsts, nopērkot produktus, izvedot pastaigāties suni vai vienkārši piezvanot parunāties. Tieši ar to nodarbojas brīvprātīgo palīdzības kustība “Paliec mājās”. Šī pašorganizētā grupa, izmantojot īpašu mobilo lietotni, palīdz tiem, kam tas visvairāk vajadzīgs. Līdz ar praktisku ieguvumu drošai palikšanai mājās ne vien palīdzības saņēmēji, bet arī sniedzēji savstarpējā apmaiņā gūst prieku, kas palīdz abām pusēm pārvarēt šo izaicinošo laiku.

Brīvprātīgā darbā vissvarīgākais ir abpusējās pozitīvās emocijas

“Paliec mājās” Jūrmalas brīvprātīgo koordinatorei un brīvprātīgajai Laurai Lazdānei pašaizliedzīgs darbs bez atalgojuma sabiedrības labā nav svešs – jau ilgus gadus viņa darbojas jauniešu organizācijā un savā pamatdarbā Jūrmalas Jaunatnes iniciatīvu centrā, kur rada iespējas veikt brīvprātīgo darbu arī citiem jauniešiem. Laura kā brīvprātīgā ir piedalījusies gan lielizmēra pasākumu un festivālu organizēšanā, gan dažādu Erasmus+ projektu īstenošanā. Jūrmalā šobrīd darbojas 29 “Paliec mājās” brīvprātīgie, ik nedēļu palīdzot līdz 10 cilvēkiem.

“Lietotnē sekoju līdzi uzdevumiem, kas ienāk Jūrmalas grupā – citas dienas ir rosīgākas, citās pieprasījumu nav nemaz. Mums, Jūrmalas brīvprātīgajiem, ir sava WhatsApp grupa, kurā apmaināmies ar informāciju, paskubinām un iedvesmojam viens otru. 20 kilometrus garo Jūrmalu esam sadalījuši apkaimēs. Kad ienākas pieprasījums, noskaidrojam, kur katrs atrodas, lai varētu operatīvi sadalīt darbus,” par brīvprātīgo darba organizēšanu stāsta Laura. “Sazināmies ar cilvēku, noskaidrojam, kas viņam vajadzīgs. Pārsvarā tie ir lūgumi atnest pārtiku no veikala vai zāles no aptiekas. Reizēm vajag izvest suni pastaigā vai ienest no akas ūdeni. Šodien, piemēram, aiznesu uz pastu samaksāt rēķinus.”

Laura stāsta, ka veidojas arī pastāvīgo “klientu” loks. Nesen viņa palīdzējusi ar pārtikas piegādi kādam pensionāru pārim, kas nu jau reizi nedēļā zvana tieši viņai un brīvprātīgo kustības platformu vairs neizmanto.

Savai un citu drošībai brīvprātīgie darbojas pēc “Paliec mājās” vadlīnijām palīdzības sniegšanai. Laura uzsver, ka visi brīvprātīgie cenšas maksimāli izvairīties no tieša kontakta un meklē radošas pieejas, kā apmainīties ar naudu un produktiem, izdomājot dažādus vairāk vai mazāk maskētus apmaiņas punktus kā piedzīvojumu spēlē. Taču vissvarīgākais ir abpusējās pozitīvās emocijas. “Cilvēki ļoti novērtē mūsu palīdzību, uztraucas, vai mūs neapgrūtina. Lai arī fiziski nesatiekamies, cilvēciskais kontakts neizpaliek – vienmēr piezvanām, pajautājam, vai viss ir kārtībā, vai nekas netrūkst un nav aizmirsies, samājamies caur logu. Sarunas ar mājās palicējiem ir ļoti jaukas, to atzīst visi brīvprātīgie, un mēs gūstam daudz pozitīvu emociju. Šis laiks ir grūts ikvienam, ikdiena ir saraustīta. Taču sajūta, ka esi izdarījis labu darbu un palīdzējis cilvēkam, kurš pats netiktu galā, palīdz šo laiku vieglāk pārlaist,” atklāj Laura.

Viens brīvprātīgais – efektīvāks nekā daudzi e-veikali

Ritai ir 60 gadu. Līdzcilvēku palīdzība viņai nepieciešama diendienā – viņai ir invaliditāte ar kustību traucējumiem, un viņa dzīvo viena. “Pirms pandēmijas biju iemanījusies iztikt ar iepirkšanos e-veikalos, kur veicu lielākus pirkumus, bet ikdienišķas lietas iegādājos piemājas veikalā. Tur gan diemžēl ne vienmēr ir atrodams tas, ko esmu pieradusi patērēt, un arī cenas piemājas veikalā ir augstākas nekā lielveikalos vai populārākajos e-veikalos, bet man, kā jau invalīdei, katrs cents ir no svara. Tā kā tieši pirms ārkārtas stāvokļa biju kārtīgi iepirkusies, sākumā tīri mierīgi attiecos pret to, ka e-veikalos acumirklī pazuda visi brīvie piegādes laiki un pasūtīt varēja tikai vairākas dienas uz priekšu. Tomēr man, kā jau lēnīgai meitenei gados, kura pamana, ka kāds produkts jau ir beidzies tikai tad, kad tas ir beidzies, pirkumi bieži vien jāplāno nevis nedēļu uz priekšu, bet gan uz rītdienu,” atzīst Rita.

Rita internetā izpētījusi vairāku e-veikalu piedāvājumu un secinājusi, ka vairums no tiem nav viņai piemēroti: “Pirmais sāpīgais punkts ir piegādes maksas, kas daudziem veikaliem ir pārāk augstas manām materiālajām iespējām. Otrs sāpīgais punkts ir lieli iepakojumi – man nevajag uzreiz trīs kilogramus gaļas vai sīpolu. Trešais – daudzi jaunatvērušies produktu piegādes veikali paģēr samaksu skaidrā naudā saņemšanas brīdī. Man tas neder, jo es savu pabalstu saņemu bankas kontā, bet tuvākie bankomāti, kur varētu izņemt skaidru naudu, atrodas dažādos tirdzniecības centros, un tad jau nav vērts pasūtīt internetā.” Aiziet līdz tirdzniecības centram viņa ar palīglīdzekļiem (rolleri, spieķīti vai abiem) var, taču pēc tāda “ceļojuma” vismaz nedēļu nespēj izkāpt no gultas, jo organismam tā ir pārāk liela slodze.

Kad jau domājusi, ka nekas cits neatliks, Rita pamanījusi brīvprātīgo palīgu platformu. “Ar mani sazinājās bezgala jauka meitene, rūpīgi pierakstīja visu, ko es vēlētos nopirkt, piezvanīja man no veikala, lai pateiktu, ka viena produkta nav, varbūt drīkst aizvietot ar citu, un atveda man to visu uz mājām. Tieši tāda lieluma baklažānus un cukīni, kādus es pati būtu pirkusi, ja atrastos veikalā!” priecīgi stāsta Rita. “Viņas klātbūtnē pārskaitīju pirkuma summu no sava bankas konta viņas kontā, un viss šis pasākums ar piegādi uz mājām man neizmaksāja nevienu centu papildus – tikai samaksu par iegādātajiem produktiem. Tas ir lētāk un ātrāk nekā e-veikalā un, galvenais, mīļi! Silti, un patīkami ap sirdi kļūst, kad uzzini, ka ir tādi cilvēki, kuri labprāt un ar smaidu izpalīdz tādiem kā es!”

Lai komunikācija būtu ne tikai patīkama, bet arī droša, Swedbank atgādina par digitālām norēķinu iespējām.

Padomi drošu norēķinu veikšanai, atrodoties mājas karantīnā

  • Iepērkoties internetā, norēķiniem visbiežāk tiek izmantota karte, naudas pārskaitījums internetbankā vai ApplePay iespēja. Lai norēķinātos ar brīvprātīgajiem palīgiem, naudas pārskaitījums būs universālākais un pieejamākais risinājums.
  • Ja ar palīdzības piegādātāju abi izmantojat Swedbank mobilo lietotni, norēķinus ērti nokārtot ar naudas pieprasījuma palīdzību, ko brīvprātīgais palīgs var atsūtīt īsziņā, e-pastā vai WhatsApp – maksātājam lietotnē norēķināšanās dati tiks ielasīti automātiski.

Ja neizmanto datoru, viedtālruni un internetu

  • Ja tev ir bankas norēķinu karte, pēc palīdzības nepieciešamāko pirkumu piegādē vērsies pie Samariešu apvienības brīvprātīgajiem pa tālruni 2 66 02 002, kam ir pieejami pārnēsājamie bankas norēķinu termināļi, lai par piegādātajām precēm varētu samaksāt ar karti pie savām namdurvīm. Svarīgi atcerēties – karti drīkst lietot tikai tās īpašnieks! Ja kartes termiņš tuvojas beigām, internetbankā vai zvanot 67444444 var pieteikt jaunās kartes saņemšanu savā pastkastītē.
  • Maksājuma veikšanā iesaisti internetbankas papildlietotāju jeb uzticamības personu. Uzticamības personai, visbiežāk ģimenes loceklim, ir tiesības ar saviem internetbankas identifikatoriem (Smart-ID vai kodu kalkulatoru) piekļūt klienta kontam, lai tajā veiktu pārskaitījumus. Ja līdz šim piekļuves tiesības nav sakārtotas un veselības stāvoklis to ļauj, jāieplāno viens filiāles apmeklējums. Lai parūpētos par veselībai drošu filiāles apmeklējumu, ārkārtas situācijas laikā konsultācijas notiek tikai pēc iepriekšēja pieraksta internetbankā vai zvanot 67445555.
  • Ja neviena no uzskaitītajām iespējām nav piemērota tavai situācijai, zvani Swedbank konsultāciju centram pa tālruni 67444444 – bankas speciālists ar prieku atbildēs uz jautājumiem un palīdzēs atrast katram klientam piemērotākos risinājumus.

Lai pieteiktos “Paliec mājās” brīvprātīgo palīdzības saņemšanai, jāaizpilda pieteikums vai jāzvana 25661991, nosaucot savu kontaktinformāciju un precīzu vajadzību. Savukārt kļūt par brīvprātīgo iespējams, aizpildot pieteikumu šeit.

Brīvprātīgo kustības “Paliec mājās” platforma www.paliec-majas.lv marta vidū radās Swedbank atbalstītajā virtuālajā hakatonā “HackForce” koronavīrusa radīto problēmu risināšanai. Ar bankas tālāku finansējumu kustības administratīvo izdevumu segšanai – platformas attīstībai un mērķa grupu apziņošanai “Paliec mājās” izaugusi par nacionālu tīklu ar teju 700 brīvprātīgajiem visā Latvijā.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?