Digitālais mārketings ikvienam uzņēmumam ir iespēja veidot efektīvas kampaņas un audzēt savu biznesu interneta vidē. Bet ko tas praktiski nozīmē un kā to izmantot? Dalāmies ar atziņām no digitālās komunikācijas semināra, ko Swedbank rīkoja sadarbībā ar kompāniju Google.
Internets ir kļuvis par neatņemamu mūsdienu pasaules sastāvdaļu. Cilvēki aizvien biežāk meklē informāciju, veic izvēli, balsta lēmumus un arī ikdienā iepērkas internetā. Globālais tīmeklis ir pārvērtis mūsu iepirkšanās paradumus, ļaujot izpētīt plašo produktu un pakalpojumu klāstu, izvērtēt produktus bez steigas, lieka laika patēriņa un drūzmēšanās.
Lai veicinātu produktu vai pakalpojumu atpazīstamību digitālajā vidē, uzņēmējiem jādomā par to, kā efektīvi izmantot tās piedāvātos risinājumus un priekšrocības, paturot prātā, ka mūsdienās gan patērētāju intereses, gan tehnoloģijas strauji mainās.
Piedāvājam Tomas Grinītes (Toma Grinyte), Google partneru programmas koordinatores Baltijā, un Kristiāna Patmalnieka, digitālās mārketinga aģentūras Infinitum vecākā stratēģa, praktiskus padomus, kā uzņēmējiem efektīvi izmantot tīmekļa sniegtās priekšrocības zīmola un produktu vai pakalpojumu atpazīstamības veicināšanai.
4 ieteikumi efektīvai digitālajai kampaņai
1. Iidentificējiet patērētāju uzvedības aktuālās tendences.
“Kamēr uzņēmuma zīmols vēl nav sasniedzis plašu atpazīstamību mērķauditorijas vidū, ir jādomā par Google meklētāju: svarīgi atcerēties, ka zīmolam, lai tas iegūtu atpazīstamību, ir jābūt tur, kur to pamanīs tā mērķauditorijas acis. Savu auditoriju bieži var veiksmīgi atrast kādā no populārākajiem sociālajiem medijiem – Facebook, Instagram, YouTube vai LinkedIn. Medija izvēli ietekmēs mērķauditorijas profils – vecums, dzimums, intereses – un arī jūsu biznesa specifika. Piemēram, B2B uzņēmumi savā mārketinga kanālu stratēģijā biežāk apsvērs LinkedIn,” skaidro Kristiāns Patmalnieks.
Arī Toma Grinīte norāda: “Patērētāju paradumi mainās ik dienu. Klienti ir kļuvuši ātrāki, zinātkārāki, nepacietīgāki un vēlas iegūt vairāk informācijas. Cilvēkiem grūti iedomāties dzīvi bez sava mobilā tālruņa un interneta. Mēs varam bez tā iztikt vienu dienu, varbūt trīs vai nedēļu, bet tikai retais būtu gatavs no tā atteikties uz mēnesi vai ilgāk. Mūsdienās ikviens vēlas iegūt nepieciešamo informāciju tagad un tūlīt.”
Google ekspertes rīcībā esošie dati liecina, ka pēdējos divos gados pieaudzis tā dēvēto unikālo jautājumu skaits. Cilvēki uzdod Google visneiedomājamākos jautājumus: “Kura ir labākā zobu pasta?”, “Cik vecs ir Donalds Tramps?”, “Cik dienu atlicis līdz Ziemassvētkiem?”
Google dati rāda, ka 66 % viedtālruņu lietotāju izmanto meklētāju, lai atrastu informāciju par to, ko tikko dzirdējuši kādā TV reklāmā, turpretim 91 % viedtālruņu lietotāju izmanto Google Search, kad veic kādu ikdienas uzdevumu, piemēram, gatavo ēst.
2. Savediet kārtībā sava uzņēmuma mājaslapu.
Kristiāns Patmalnieks norāda: lai palielinātu uzņēmuma mājaslapas apmeklējumu skaitu un pārdošanas apjomus internetā, nereti ir jāapsteidz konkurenti, kuri savam zīmolam jau ir izcīnījuši patērētāju uzmanību ar atpazīstamības kampaņām, kā arī veiksmīgi pielieto Google piedāvātos risinājumus, atbildot uz auditorijas interesi. Eksperts iesaka sākt ar “uzvaras nodefinēšanu” jeb noteikt, kas ir galvenie konkurenti un kāda stratēģija palīdzējusi tiem nokļūt augšgalā.
Kristiāns Patmalnieks ir pārliecināts, ka uzņēmumam ir izdevīgi atbildēt uz esošo interesi tirgū, kad potenciālais klients jau meklē produktu vai pakalpojumu Google meklētājā. Tomēr rodas jautājums, kā noteikt industrijai nozīmīgākos atslēgvārdus. To var izdarīt, izmantojot vairākus rīkus.
- Google Ads – platforma, ar kuru tiek servētas reklāmas Google tīklā, – piedāvā veikt atslēgvārdu izpēti ar keyword planner rīku. Ievadot tajā savai industrijai atbilstošāko atslēgvārdu, rīks piedāvās vēl citus saistītos atslēgvārdus un parādīs, cik bieži tie meklēti mēneša laikā.
- Google Ads platforma bez papildu apmācības var likties sarežģīta, bet internetā ir pieejami arī dažādi bezmaksas rīki, kas sniedz līdzīgu rezultātu. Apmeklējot lapu https://kwfinder.com/, var norādīt savu mērķa valsti un, ievadot primāro atslēgvārdu, piemēram, “receptes”, “mobilie telefoni” vai “grāmatvedības pakalpojumi”, rīks piedāvās citus saistītos atslēgvārdus un arī meklējumu skaitu mēnesī.
- Vienkārša metode, kuru daudzi nezina, ir atvērt Google meklētāju, ierakstīt atslēgvārdu, nespiest enter, bet ievadīt atstarpi un skatīties, kādus alternatīvus atslēgvārdus pats meklētājs piedāvā. Piemēram, var ievadīt “pirkt a” un skatīties, kādas lietas, kas sākas ar “a”, cilvēki meklē, lai nopirktu.
“Kad industrijas pieprasītākās frāzes un atslēgvārdi ir noteikti, vēlams, lai tie tiktu iekļauti uzņēmuma mājaslapas saturā. Tas palīdzēs Google algoritmam labāk izprast, par ko ir uzņēmuma mājaslapa, un veicinās atslēgvārdu pozīciju izaugsmi Google meklētājā. Šāda mājaslapas optimizācija ir daļa no digitālā mārketinga procesa, ko sauc par SEO jeb meklētāju optimizāciju,” skaidro Kristiāns Patmalnieks.
Kā vienu no svarīgākajām darbībām mājaslapas uzlabošanai eksperts iesaka veikt tās auditu, lai noteiktu mājaslapas tehnisko sagatavotību – vai ir kādas tehniskas problēmas, kas liedz Google algoritmam veiksmīgi nolasīt lapu vai saprast, par ko tā ir. Šādu pakalpojumu Latvijā sniedz vairāki SEO speciālisti.
“Tikpat svarīga ir mājaslapas satura optimizācija – ir ļoti svarīgi iekļaut savas nozares atslēgvārdus saturā, kā arī mājaslapas virsrakstā un aprakstā, kas parādīsies Google meklētājā. Tomēr no savas pieredzes varu apgalvot, ka visveiksmīgākā stratēģija ir pārspēt konkurentus ar mājaslapā esošā satura optimālu apjomu,” stāsta Kristiāns Patmalnieks.
Kad mājaslapa ir tehniski un saturiski savesta kārtībā, ir jāstrādā uz ārējiem signāliem. To sauc par ārējo optimizāciju.
Google algoritms novērtē tās mājaslapas, kuras saņem saites no citām autoritatīvām lapām, tāpēc blogi, forumi, sociālie mediji ir labi avoti šādām saitēm, kas palīdzēs sasniegt virsotnes Google meklētājā.
Ja uzņēmums reklāmrakstā, ko ievieto kādā medijā, iekļauj klikšķināmu saiti uz uzņēmuma mājaslapu, tā ne tikai tiek veicināta šī uzņēmuma atpazīstamība, bet arī nodots spēcīgs signāls Google meklētājam, paaugstinot lapas atslēgvārdu pozīcijas.
Ņemot vērā šīs tendences, svarīgi, lai uzņēmuma mājaslapai būtu responsīvs dizains un to varētu ātri atvērt mobilajā tālrunī. Google dati liecina, ka 50 % lietotāju aizver mājas lapu, ja tās atvēršana viedtālrunī prasa vairāk par 3 sekundēm. To viegli var pārbaudīt šajā vietnē.
3. Izvēlieties svarīgākos produktus, kuru noietu vēlaties veicināt.
“Kad veidojat kādu videomateriālu, kurā iepazīstināt ar savu produktu vai pakalpojumu, pievērsiet uzmanību kontekstam – trāpīgs un aizraujošs saturs ir atslēga jūsu biznesa panākumiem, jo jāņem vērā, ka patērētāji digitālos rīkus izmanto, lai izklaidētu sevi. Izmantojiet iespēju internetā izvietot tieši to informāciju, kas varētu interesēt jūsu vēlamo mērķauditoriju,” aicina Toma Grinīte.
Kristiāns Patmalnieks norāda: “Veidojot atpazīstamības kampaņas, ir svarīgi testēt vairākas auditorijas, lai atrastu to, kas visefektīvāk reaģē uz ziņojumu. Tikpat nozīmīgi ir izmēģināt vairākus ziņojumus, lai saprastu, kas vislabāk rezonē ar jūsu auditoriju.”
Eksperts iesaka pārbaudīt dažādus reklāmas formātus. Tie ir:
- attēli – gan statiski, gan kustīgi baneri;
- video – vēlams testēt gan īsus, tikai pāris sekunžu ilgus video, gan garākus. Ir svarīgi piesaistīt auditorijas uzmanību jau pirmajās sekundēs, kā arī uzreiz likt noprast, kas tas ir par zīmolu un kādu vērtību var sniegt savai auditorijai. Nedrīkst aizmirst arī par subtitriem, jo statistika liecina, ka pat 80 % no sociālo tīklu lietotājiem skatās video bez skaņas.
Google Search vietnē pēdējo divu gadu laikā par 120 % pieaudzis frāzes “izsūtīšana šajā pašā dienā” meklējumu skaits. Tas pierāda, ka, meklējot preci internetā un vēloties to iegādāties, viena no patērētāja galvenajām vēlmēm ir saņemt to pēc iespējas ātrāk – pat tajā pašā dienā. Tātad būtisks ir jūsu uzņēmuma klientu serviss, jo biznesa veiksmi nereti nosaka tieši ātrums.
Tāpat cilvēki biežāk meklē frāzes, kas ietver vārdus “šodien”, “šovakar”, “tuvumā”: viņi vēlas ātri saņemt aktuālo informāciju par notikumiem un piedāvājumiem vietā, kur atrodas.
Toma Grinīte stāsta, ka Latvijā trīs vispopulārākās ierīces ir TV, viedtālrunis un personīgais dators. Latvijā no visiem tiešsaistes pirkumiem 50 % tiek veikti, izmantojot viedtālruņus. Tādēļ, ja jūsu biznesam ir pieejama mobilā aplikācija vai plānojat to drīzumā ieviest, raugieties, lai tā būtu ikvienam ērti, viegli un saprotami lietojama. 82 % patērētāju atzinuši, ka pēdējo gadu laikā arvien vairāk izmanto savus viedtālruņus maksājumu veikšanai tiešsaistē – tas apliecina, ka viedtālruņi mūsdienās ir kļuvuši par nozīmīgiem tiešsaistes pirkumu asistentiem.
4. Izmantojiet bezmaksas rīkus.
Kristiāns Patmalnieks norāda: “Iekļūt meklēšanas rezultātu augšgalā nevar tik ātri, tāpēc SEO jāskata kā ilgtermiņa stratēģija.”
Viens no pamatrīkiem, ko uzņēmumam noteikti vajadzētu izmantot, lai sasniegtu labāku redzamību internetā, ir Google My Business. Šis rīks palīdz uzņēmuma informācijai par preci vai pakalpojumu parādīties svarīgākajos brīžos, kad patērētājs Google Search vietnē meklē tieši jūsu uzņēmuma preces vai pakalpojumus.
Google My Business lieliski var palīdzēt jūsu uzņēmumam parādīties meklēšanas rezultātu pirmajā lapā un veicināt jūsu uzņēmuma informācijas pieejamību interneta vidē.
Četri iemesli, kāpēc sākt lietot Google My Business:
- platforma ir bezmaksas;
- tai ērti piekļūt;
- patērētājam ir viegli atrast jūsu uzņēmuma kontaktinformāciju;
- platforma ir integrēta ar Google Maps.
Digitālā mārketinga ieguvumi
Toma Grinīte uzsver, ka digitālais mārketings ļauj sasniegt specifiskās mērķauditorijas pēc vecuma, interesēm un atrašanas vietas. Tāpat tas ļauj samazināt reklāmas izmaksas, detalizēti analizēt kampaņu rezultātus, kā arī, pats galvenais, veidot dialogu ar saviem klientiem.
Plānojot digitālo reklāmu, svarīgi domāt par katru pircēja soli – veicināt zīmola atpazīstamību, atbildēt uz esošo interesi tirgū, atkārtoti uzrunāt un pārliecināt tos, kas apmeklējuši jūsu uzņēmuma mājaslapu, bet nav pieteikušies vai veikuši pirkumu, kā arī strādāt ar esošajiem klientiem, lai veicinātu viņu lojalitāti zīmolam.