Uzņēmēju padomi: kāpēc pakalpojumu sniedzējiem nepieciešams e-veikals?

Ja ikdienā nodarbojies ar pakalpojumu sniegšanu klientiem, iespējams, esi prātojis, kādas biznesa un klientu servisa problēmas varētu atvieglot sava e-veikala atvēršana.

E-veikala izveide un uzturēšana biznesam var nodrošināt būtisku izaugsmi. Tomēr, ja esi nolēmis, ka pienācis laiks attīstīties e-komercijas virzienā, ir vērts to darīt pārdomāti. Kā to paveikt, no savas pieredzes pastāstīs “Sigulda Adventures” un “Aerodium” valdes priekšsēdētājs Ivars Beitāns un “Wash-Mate” dibinātājs Valdis Matisons.

Kādi ir galvenie ieguvumi, izveidojot e-veikalu?

Viens no galvenajiem ieguvumiem, uzsākot savus pakalpojumus pārdot e-veikalā, ir resursu ietaupīšana. Automatizējot pakalpojumu iegādi, iespējams aizstāt cilvēku darbu un palielināt paredzamību. Turklāt to iespējams izdarīt lētāk nekā algojot pakalpojumu pārdevējus.

“Cilvēki mūsdienās ir dārgi un ir nestabili (saslimst, jādodas uz izlaidumu un līdzīgi), taču mājaslapa strādā vienmēr. Cilvēki, kas vēlas nopirkt lēcienu ar gumiju divos naktī, to arī var izdarīt,” stāsta “Sigulda Adventures” un “Aerodium” valdes priekšsēdētājs Ivars Beitāns.

Ja e-veikals izveidots pareizi un labi darbojas, tas var atrisināt arī vairākas problēmas, ko darbinieki īsti nespēj kontrolēt. Piemēram, “Sigulda Adventures” izveidotā automātiskā rezervēšana palīdzēja atrisināt rindā stāvēšanas problēmu un arī sezonāli izlīdzināt klientu plūsmu. Tas uzlabojis ieņēmumus un palielinājis pircēju apmierinātību.

“Wash-Mate” dibinātājs Valdis Matisons papildina, ka arī datu pārvaldība ar e-komercijas risinājumu ir daudz vieglāka.

“Mēs analizējam ne tikai naudas plūsmu, bet arī visu mašīnu darbības. Tāpat arī lojalitātes sistēma veidojas dabiski, un cilvēku iesaiste nav nepieciešama. Ja sistēma labi strādā, atbalsta dienesta darbs dienā ir apmēram 15-20 minūtes.”

E-veikalā iegūtos datus pēc tam var izmantot, lai analizētu klientu paradumus, iecienītākos pakalpojumus un citus biznesa datus. Tad šīs zināšanas var izmantot, lai automatizētu mārketingu, padarītu uzņēmuma procesus efektīvākus un uzlabotu klientu apmierinātību.

“Mana iepriekšējā pieredze darbā ar citiem e-veikaliem rāda, ka tie labi palīdz sasniegt globālu auditoriju un piedāvāt klientiem ērtības, ko fiziski veikali nespēj nodrošināt. Turklāt, pateicoties efektīviem trešo pušu loģistikas risinājumiem, preču piegāde kļuvusi ātrāka un ērtāka nekā jebkad agrāk,” piebilst Valdis Matisons.

Vai e-veikals vajadzīgs katram pakalpojumu sniedzējam?

Pēc ekspertu domām un pieredzes, ne katram pakalpojumu sniedzējam nepieciešams savs e-veikals. Tas, vai e-veikalu vajag un var izveidot, var būt atkarīgs no vairākiem aspektiem, piemēram, biznesa veida, lieluma un pieejamajiem finanšu resursiem.

“Mazajam uzņēmējam tas nav izdevīgi. Piemēram, Siguldas laivu noma. Vietā, kur mēs atrodamies, vēl ir vismaz 20 laivu nomas un nevienai no tām nav e-veikala. Es to ļoti labi saprotu, jo tas bizness ir tik piesātināts un tik mazs naudas izteiksmē. Ar to nevar pacelt e-veikalu, tur knapi pietiek darbiniekiem,” uzskata Ivars Beitāns.

Viņaprāt, par sava e-veikala izveidi ir vērts domāt, kad uzņēmums sasniedzis vismaz pusmiljonu eiro apgrozījumu. Alternatīva varētu būt sākt ar mazumiņu, automatizējot būtiskāko problēmu risināšanu.

Valdis Matisons papildina, ka e-komercijas risinājumiem ir potenciāls gan, kad runa ir par  pārdošanu un fizisku cilvēku vidi, gan arī pašapkalpošanās situācijās.

“Darbinieku algu slogs un augstas telpu uzturēšanas izmaksas var ievērojami ietekmēt veļas mazgātavu biznesu. Bezkontakta risinājumi var palīdzēt optimizēt resursus. Lai gan būs vajadzīgas sākotnējās investīcijas, šāda risinājuma ieviešana nereti atmaksājas mazāk nekā gada laikā,” viņš norāda.

Kā izveidot savu e-veikalu?

Uzņēmuma “Wash-Mate” dibinātājs Valdis Matisons savu e-veikalu izveidojis pats, jo bijusi gan izglītība, gan darba pieredze IT dažādos e-komercijas projektos. Mērķis bija izveidot apmaksas platformu par automatizētu veļas mazgātavas servisu, lai nebūtu jāizmanto karšu termināļi, kas  augstskolu dienesta viesnīcās bijis pārāk dārgi, vai skaidra nauda.

Sākotnēji “Wash-Mate” piedāvāja apmaksas platformu tiešsaistē, bet, pieaugot pieprasījumam pēc mobilajām lietotnēm, uzņēmums izstrādāja arī savu mobilo lietotni. Tigus ir parādījis to, ka arī maksājuma termināļi tomēr ir vajadzīgi, tāpēc tagad piedāvā arī tos. Galvenais, lai šīs visas sistēmas ir sinhronizētas. Uzņēmums ne tikai apkalpo veļas mazgātavas, bet arī izstrādā un uztur savu IT sistēmu.

“E-komercijas portāls mums sāka darboties pirms astoņiem vai deviņiem gadiem, un daudz kas ir mainījies. Sākumā bija 1.0 vizualizācija, pēc tam nāca jaunas 2.0 versijas un vairākas pārmaiņas. Nemainīgs palicis tas, ka cenšamies kļūt modernāki un pielāgoties jaunām e-komercijas tendencēm. Šī e-platforma, ko var izmantot gan mobilajā aplikācijā, gan mājaslapā, gan maksājuma termināļos, piedāvā iespēju salīdzināt, kas darbojas vislabāk un kam klients dod priekšroku,” dalās Valdis Matisons.

Ivars Beitāns papildina, ka, apvienojot vairākus pakalpojums vienā e-veikalā, palielinājās visu iesaistīto pakalpojumu sniedzēju jauda. Tomēr tas notiek tikai tad, ja risinājumu turpina attīstīt un tajā ieguldīt līdzekļus un zināšanas. Jārēķinās, ka tas nav risinājums, ko izveido vienreiz, lai atstātu pašplūsmā.

“E-veikals mainās katru mēnesi, šobrīd mēs ieviešam jaunas lietas un arī nākammēnes ieviesīsim. To izveidojām jau pirms 2000. gada, bet 2000. gadā ieviesām scheduling. Tie sanāk jau 23 gadi, bet, kā es teicu, “Rīga nekad nav gatava”, visu laiku sanāk investēt.”

Par to, ka e-veikals, tāpat kā Rīga, ir nemitīgā pārmaiņu procesā, abiem uzņēmējiem domas saskan.

Neiztikt arī bez izaicinājumiem

Iespēja iegūt un apkopot lielāku apjomu komerciālās informācijas rada arī atbildību par klientu datu drošību. Jāseko Vispārīgajai datu aizsardzības regulai, finanšu institūciju regulējumam. Valdis Matisons norāda, ka tas ir nozīmīgs izaicinājums, jo arī regulējums, pielāgojoties strauji mainīgajai tehnoloģiju videi, nemitīgi mainās. Tāpat jāuzmanās no hakeru uzbrukumiem.

“Mēs gan neturam sensitīvus klientu datus. Mums par klientu nav nepieciešams zināt vairāk kā to, ka tas ir cilvēks, kurš lieto mūsu pakalpojumu. Kā tevi sauc, tas var palikt pie tevis, jo mums tu esi labs un lojāls klients. Bet tie šķēršļi, kas nāks visu laiku, ir jābūt tiem gataviem,” viņš stāsta par “Wash-Mate” pieeju datu aizsardzībai.

Valdis Matisons norāda, ka sistēmai jābūt elastīgai un viegli pielāgojamai dažādiem standartiem un atjauninājumiem, tāpēc platformas izvēlei jau sākumā ir jābūt rūpīgi pārdomātai. Lai gan gatavi plug-and-play risinājumi var šķist lētāki sākumā, ilgtermiņā tie var radīt problēmas. Var būt izdevīgi ar tiem sākt, bet vēlāk tāpat būs jāpieņem svarīgi lēmumi par sistēmas attīstību.

Savukārt Ivars Beitāns norāda, ka lielākais izaicinājums, viņaprāt, ir nemitīgās izmaiņas programmatūrā un IT risinājumos. Tieši šī ir dārgākā e-veikala uzturēšanas daļa. Izveidojot e-veikalu, pēc kāda laikā investīcija vairs nebūs aktuāla un nāksies to atkal pārveidot.

“Mums katrus piecus gadus viss ir jāmaina no nulles, jo IT pusē ir nomainījusies programmatūra. Pirmie veikali mums arī tika veidoti pirkšanai datorā, bet tad, kad nāca telefoni un visi pirkumi notika telefonā, tad nācās pārveidot, lai strādātu abos,” norāda Ivars Beitāns. 

Pieci praktiski ieteikumi e-veikalu izveidošanā un uzturēšanā

Lūk, galvenie principi, kam vajadzētu sekot, veidojot savu e-komercijas risinājumu.

  1. Sāc ar mazumiņu – atrisinot uzņēmuma sāpīgākās problēmas vispirms, radīsies papildu resursi. Tad būs iespējams e-veikalu paplašināt, uzlabot un attīstīt. Ja nav pieejami lieli finanšu resursi, risinājumu svarīgāko funkciju izpildei var meklēt, pievienojoties lielākai platformai vai izmantot standartizētus risinājumus.
  1. Pielāgojies mērķauditorijai – svarīgi saprast, vai klienti vispār izmanto e-risinājumus un iepērkas internetā. Piemēram, “Wash-Mate” apgrozījums vairākkārt pieauga, uzstādot maksājumu termināli, jo klientiem vecumā no 40 gadiem tā bija ērtāk norēķināties.
  2. Mainies līdzi laikam – klientu paradumi, tehnoloģiju vide un iespējas nemitīgi mainās. Tikai sekojot un mainoties tām līdzi iespējams iegūt konkurences priekšrocības.
  3. Algo IT speciālistu – vai tas būtu programmētājs vai to komanda uzņēmuma iekšienē, vai uzticami speciālisti ārpakalpojumā, jābūt gatavam, ka e-veikala uzturēšanai būs nepieciešams investēt līdzekļus par IT darbinieku zināšanām un darbu.
  4. Uzdrīksties sākt, jo tas ir tā vērts! Ja tas iespējams finansiāli, ir vajadzība un vēlme, noteikti ir vērts izveidot savu e-veikalu. Uzsākot šo procesu un tajā iedziļinoties, nevilšus rodas aizvien jaunas idejas e-komercijas risinājumu izaugsmei. Abi uzņēmēji ir pārliecināti, ka tas atmaksājas.