Kamēr vieni tajā saredz jaunu komercijas un klientu pieredzes dimensiju, citi joprojām uzskata to par neskaidru un riskantu investīciju. Bet kā ir patiesībā? Vai jūsu uzņēmumam vajadzētu jau tagad spert soļus metaversā? Kas īsti ir metaverss un kā tas var kalpot biznesam, stāsta Gatis Zvejnieks – uzņēmuma "Overly" līdzdibinātājs un papildinātās realitātes risinājumu eksperts.
Kas vispār ir metaverss?
Pirms uzņēmumi lemj par iesaisti metaversā, ir svarīgi saprast, kas tas patiesībā ir.
"Metaverss ir vairāku tehnoloģiju kopums, kas ietver papildināto (AR), virtuālo (VR) un jaukto realitāti (MR/XR). Katra no šīm tehnoloģijām darbojas atšķirīgi, un to pielietojums ir ļoti specifisks," skaidro Gatis Zvejnieks.
Papildinātā realitāte (AR) izmanto ierīces, piemēram, viedtālruņus vai speciālās brilles, lai reālajā pasaulē pārklātu digitālus objektus.
"Papildinātā realitāte strādā caur telefona kameru vai speciālajām brillēm, piemēram, Magic Leap vai Microsoft HoloLens, kurās lietotājs redz fizisko pasauli ar digitāliem papildinājumiem," skaidro eksperts.
Savukārt virtuālā realitāte (VR) piedāvā pilnīgu iegremdēšanos digitālajā vidē – uzliekot VR brilles, fiziskā pasaule vairs nav redzama.
"Lietotājs ar savām kustībām var mijiedarboties ar šo vidi, piemēram, spēlējot spēles vai piedaloties virtuālās apmācībās," stāsta Zvejnieks.
Jaukta realitāte (MR/XR) apvieno AR un VR iespējas, sniedzot iespēju digitāliem objektiem mijiedarboties ar fizisko vidi.
"Šeit laba ilustrācija ir Apple Vision Pro, kas tiek pozicionētas kā AR brilles, bet patiesībā ir jauktās realitātes produkts, jo attēls uz pasauli tiek projicēts caur ekrānu, nevis skatīts tieši," piebilst viņš.
Minimālās investīcijas
Lai gan bieži tiek jautāts, kā ienākt metaversā, svarīgāk ir saprast, kādas ir minimālās investīcijas, lai AR, VR vai MR tehnoloģijas izmantotu.
"Te viss sākas ar saturu," skaidro Zvejnieks. "Vislētākās papildinātās realitātes pieredzes var izveidot jau sākot no 20 eiro, ja uzņēmumam jau ir savs saturs – attēli, video vai 3D modeļi. Šādas pieredzes var darbināt platformās, piemēram, Overly Creator, un tās ir pieejamas uz jebkura Android vai iPhone ierīces."
Ja nepieciešams specifisks individuāls risinājums ar programmēšanu un unikāla satura izveidi, izmaksas var pieaugt līdz četru vai piecu ciparu skaitļiem. Piemēram, ja uzņēmumam ir ēkas 3D modelis, tas bieži vien ir arhitektūras programmu formātā, kas nav piemērots mobilajām ierīcēm, un šo modeļu pielāgošana un optimizācija var prasīt ievērojamus resursus.
Virtuālās realitātes risinājumi prasa vēl lielākas investīcijas.
"Lai darbinātu VR pieredzes, nepieciešamas specializētas brilles un attiecīgā programmatūra. Uzņēmumiem, kas vēlas izmantot VR apmācībās vai simulācijās, sākotnējās investīcijas var būt augstas, taču ilgtermiņā tās var ietaupīt izmaksas, samazinot nepieciešamību pēc fiziskām apmācībām vai demonstrācijām," skaidro eksperts
"Lelākā peļņas daļa rodas no VR un AR bāzētām videospēlēm, apmācības simulācijām un dažādiem interaktīviem pieredzes produktiem. Viens no veiksmīgajiem pārbaudītajiem risinājumiem ir Exonicus Trauma Simulator, kas tiek izmantots ASV armijas personāla medicīnisko treniņu uzlabošanai.”
Vai metaversa laiks jau pienācis?
Metaverss vēl nav sasniedzis punktu, kur tas būtu neatņemama digitālās komercijas sastāvdaļa.
"Kamēr viedtālruņus nenomainīs praktiskas un pieejamas AR brilles vai kontaktlēcas, šīs tehnoloģijas galvenokārt paliks nišas rīki lielajiem uzņēmumiem," saka Zvejnieks.
Tomēr papildinātā realitāte jau tagad tiek izmantota veiksmīgi, it īpaši e-komercijā, kur klienti var "piemērīt" produktus savā vidē, pirms tos iegādājas. Kad tehnoloģija attīstīsies un brilles būs tikpat izplatītas kā viedtālruņi, metaverss varēs pilnvērtīgi konkurēt ar esošajām digitālajām platformām.
Vai jūsu uzņēmumam metaverss ir nepieciešams jau šodien? Tas ir atkarīgs no jūsu biznesa mērķiem, industrijas un budžeta. Bet viens ir skaidrs – metaversa tehnoloģijas turpinās attīstīties, un agrāk vai vēlāk tās ietekmēs ikvienu uzņēmumu.