8. feb, 2024

Katrs ceturtais pircējs par savu pirkumu norēķinās ar viedtālruni

Pagājušajā gadā par teju piektdaļu (18%) pieaudzis klātienes pirkumu un pakalpojumu skaits, par kuriem iedzīvotāji norēķinājušies ar maksājumu kartēm, liecina Swedbank apkopotā informācija.

Pagājušajā gadā par teju piektdaļu (18%) pieaudzis klātienes pirkumu un pakalpojumu skaits, par kuriem iedzīvotāji norēķinājušies ar maksājumu kartēm, liecina Swedbank apkopotā informācija. Vairāk nekā uz pusi jeb 61% audzis arī bezkontakta maksājumu skaits, kad iedzīvotāji izvēlas maksājumus veikt ar viedtālruņa jeb e-maka starpniecību. Šobrīd par savu pakalpojumu vai pirkumu ar viedtālruņiem norēķinās jau katrs ceturtais pircējs (23%).

 Arī vidējā pirkuma summa, kas tiek veikta ar viedtālruni jeb e-maka starpniecību, ir ievērojami augstāka nekā pirkumiem ar norēķinu karti klātienē vai internetā. Pērn vidējā pirkuma summa bezkontakta maksājumam ar e-maku internetā bijusi 41,38 eiro, klātienes pirkumiem ar maksājuma kartēm vidēji tērēts ap 18 eiro, bet pirkumiem internetā ar norēķinu karti – vairāk nekā 24 eiro.

“Iedzīvotāju paradumi līdz ar tehnoloģiju attīstību strauji mainās. Iepirkties ērti, ātri un droši vēlas aizvien vairāk iedzīvotāju. Pērn martā Swedbank ieviesa e-komercijas risinājumu ar iespēju tirgotājiem pieņemt Apple Pay e-maku maksājumus un gada nogalē novērojām, ka mēnesī tiek veikti 29 000 darījumu, kopējai darījuma summai sasniedzot 1,2 miljonus eiro. Augošais pieprasījums pēc ērtiem digitālajiem maksājumiem apliecina, ka arī uzņēmējs vēlas būt tuvāk savam klientam. Jo vienkāršāku un ērtāku maksājuma veidu uzņēmums piedāvās, jo lielāka iespēja, ka preci vai pakalpojumu klients izvēlēsies iegādāties pie konkrētā komersanta,” strauji augošo pieprasījumu pēc bezkontakta maksājumiem komentē Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs Valdis Vaišļa.

 Lielākais pieprasījums pēc POS termināļiem mazo uzņēmumu segmentā

Visbiežāk (68%) iedzīvotāji ar maksājuma kartēm klātienē norēķinājušies tirdzniecības uzņēmumos, pusē no gadījumiem (50%) veicot pirkumus pārtikas veikalos. Lielākais bezskaidras naudas klātienes darījumu apjoms (70%) novērots Rīgā un tās apkārtnē. Par 4% pieaudzis arī to uzņēmumu skaits, kuri pieņem bezskaidras naudas maksājumus, savukārt kopējais POS termināļu skaits klātienes tirdzniecības vietās audzis par 8%. Pērn 68% no noslēgtajiem līgumiem par POS termināļa pieslēgumu Swedbank bija mazajiem uzņēmumiem.

“Pēdējo gadu laikā aizvien vairāk savu klientu lokā redzam arī mazos uzņēmējus un individuālos komersantus, kuri POS termināļus izmanto kā norēķinu dažādos tirdziņos un cita veida izbraukuma tirdzniecībās. Pakalpojuma POS termināļa telefonā ieviešanu jau pirmajā mēnesī izvēlējās vairāk nekā 350 uzņēmēju un decembrī apgrozījums šajos termināļos pārsniedza 100 000 eiro.  Ņemot vērā, ka 86% no maksājumiem ar kartēm joprojām tiek veikti klātienē, uzņēmēji savu klientu ērtībai arī e-veikalos turpina ieviest jaunus risinājumus (piemēram, Apple Pay) vienkāršākiem norēķiniem,” papildina V. Vaišļa.

POS terminālis