Tehnoloģijas ir mainījušas ikvienu mūsu dzīves aspektu – vēl ātrākā tempā nekā sākotnēji prognozēts. Tās pilnībā maina spēles noteikumus arī biznesā – dažkārt visai negaidītos veidos. Līdz ar robotu un jaunāko tehnoloģiju ienākšanu rodas arvien vairāk jautājumu, uz kuriem vienotas atbildes, iespējams, nemaz nav. Skaidrs ir viens – pielāgojies vai mirsti. Un tas ir samērā negaidīti. No tehnoloģijām tika gaidīts, ka tās dos biznesam arvien jaunus ieročus. Tagad jābūt gataviem, ka tehnoloģijas spēj arī izsist ieročus no rokām.
Vai robots spēj dot svētību?
Šogad nelielā Vācijas pilsētiņā Vitenburgā par godu Reformācijas sākumam tika radīts robots BlessU-2, kurš pievērsa ne tikai ticīgo uzmanību. Robotam ir skārienjutīgs ķermenis, galva, rokas, un tas spēj nodot svētību piecās valodās, turklāt ir iespējas pat izvēlēties starp sievietes vai vīrieša balsi.
Viena lieta – debates par to, vai robots, kura nosaukums tulkojumā ir Esi Svētīts Tu Arī, vispār var nodot dievišķo vēsti un svētīt cilvēkus? Taču vēl lielāks jautājums ir tāds: vai neesam kādas lielas problēmas priekšā? Ja mākslīgais intelekts tagad spēj pat svētīt, tad kā jāpārprogrammējas mums, cilvēkiem, lai atrastu vietu šajā augošajā mākslīgā intelekta pasaulē?
Pērn savukārt lielu interesi radīja kāda Ķīnas budistu tempļa izgudrojums: sintezējot vissenākās budistu zināšanas ar jaunākajām tehnoloģijām, viņi radīja robotu, kurš spēj atbildēt uz 20 vienkāršiem jautājumiem par budismu un 200 gadu vecā tempļa dzīvi. Skaidrojot Budas robota izveidošanas vajadzību, templis skaidroja: ir jāatrod veids, kā sasniegt cilvēkus, kas nonākuši ciešākā kontaktā ar saviem viedtālruņiem nekā ar savu iekšējo es.
Protams, pagaidām šie ir vien eksperimenti, bet, ja pat garīgākās, no mūsdienu tehnoloģiju trokšņa šķietami attālākās jomas iespējams pietuvināt robotu pasaulei, tad kur ir mūsu vieta un kāda ir mūsu loma šajā pasaulē? Kā tas mainīs biznesa vidi jau tuvākajā laikā un kam mums jāgatavojas?
Tehnoloģijas klienta rokās – priekšrocība vai risks?
Biznesā arvien vairāk ienākot tehnoloģijām, ikviena uzņēmuma interesēs ir klientu izglītošana. No vienas puses, mums nepieciešami tehnoloģiski progresīvi klienti, kas spēj novērtēt un izmantot mūsu piedāvājumu. No otras puses, bizness sastopas ar blakni: pateicoties tehnoloģijām, klients ir ieguvis negaidīti lielu spēku un priekšrocības. Klients kļūst par pieredzes karali!
Internets un jaunākās tehnoloģijas klientu apbruņo ar ļoti precīzu informāciju par produktiem, servisiem, tirgotājiem. Pirms izvēlēties produktu vai pakalpojumu, klients ātri un vienkārši pats var veikt detalizētu tirgus izpēti. Tas paaugstina spriedzi un liek meklēt arvien jaunus risinājumus. Klientam vairs neder unificēta pieeja. Jaunā domāšana liek dalīt klientus daudz sīkākās grupās, nekā iepriekš pierasts – tagad par klientu jādomā nevis kā par vienas vai otras grupas pārstāvi, bet kā par unikālu personību ar unikālām vajadzībām un vēlmēm. Protams, tas ir izaicinājums! Tomēr vienlaikus tehnoloģijas ir tās, kas palīdz biznesam izkļūt no klientu unifikācijas un veikt sīkāku segmentāciju. Jo sīkāk varam izpētīt ikviena klienta vēlmes, vajadzības, iespējas un ieradumus, jo precīzāku piedāvājumu varam izteikt mūsu izlutinātajam un informētajam klientam.
Cīņa par klientu vai cīņa par reputāciju?
Arvien pieaugošā sociālo tīklu loma ir pozitīvs aspekts ikviena biznesa attīstībā. Sasniegt klientus vēl nekad nav bijis tik viegli, izvēlēties klientu pēc ienākumu līmeņa, sociālā stāvokļa, interesēm, atrašanās vietas un tā tālāk vēl nekad nav bijis tik vienkārši. Un atkal – blakne, par ko agrāk bija grūti iedomāties. Pieaug ne tikai klient iespējas nokļūt tuvāk mūsu biznesam, bet arī – vērtēt to, sazināties ar citiem, veidot pašiem savu stāstu par mūsu biznesu. Ja agrāk neapmierināta klienta balsi varēja nesadzirdēt vai ignorēt, tagad internets klientam ir devis neaptveramu skaļumu un spēku: gan slavējot, gan peļot. Ja agrāk teica, ka ar avīzi iespējams nosist gan mušu, gan politiķi, tad tagad ievērojamu kaitējumu ikvienam biznesam var nodarīt ar dažiem klikšķiem internetā. Laba vai slikta reputācija internetā pielīp, tāpēc ir vērts domāt, kādus digitālos pirkstu nospiedums jūsu bizness atstāj internetā. Ar vienkāršāko meklētāju palīdzību jebko, kas rakstīts par jūsu biznesu, var atrast dažu sekunžu laikā, tāpēc ir vērts ieguldīt resursus cīņā arī par labu digitālo reputāciju. Lai gan – mūsdienās digitāls ir viss, arī reputācija.
Vai tehnoloģiju progress vienmēr ir progress?
Pieaugot tehnoloģiju un mākslīgā intelekta spēkam, daudzviet rodas arī bažas un neizpratne: vai šis ir tas progress, par kuru sapņojām? Protams, tehnoloģiju progresam ir sava tumšā puse: privātums izzūd, pieaug cilvēces atkarība no tehnoloģijām un tā tālāk. Skaidrs ir viens: ātrums, ar kādu attīstās tehnoloģijas, turpmāk vienīgi pieaugs. Tāpēc mums ir tikai viena iespēja: noturēties uz tehnoloģiju viļņa. Saprotot, kādas ir tehnoloģiju priekšrocības mūsu biznesā, un izmantojot tās, ir vieglāk prognozēt arī tehnoloģiju radītās blaknes un arī tām likt strādāt mūsu labā.